Opel Vivaro: motor mist vermogen en storing slechte oliekwaliteit

Bouwjaar: 2007, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9dti automaat

Ik heb een vivaro die ongeveer elke 2 weken in storing gaat.
Gloeilampje(storingslampje) brandt en motor gaat in noodloop en komt dan met geen mogelijkheid meer boven 3000 toeren. Na uitlezen bij dealer gaf deze aan dat oliekwaliteit slecht was. Dus olie ververst en computer fouten gewist. na 2 weken wederom zelfde klacht. volgens daler komt dit vaker voor en dus weer olie ververst bij dealer en na 2 weken weer dezelfde melding en fout!!
Is weer gereset en nogmaals olie ververst en na 2 weken weer!
Is dit een softwareprobleem?
Zit er een sensor die oliekwaliteit meet?
is dit te omzeilen???
Ik hoor graag van jullie
groeten Dennis

dvanteff

Geplaatst door dvanteff (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Vivaro? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Wat is de motorcode? Wat is de exacte foutcode inclusief nummer en in welk systeem wordt deze gelezen?

kleijn (0), 14 jaar geleden

je zult toch nog wel garantie hebben

dvanteff (0), 14 jaar geleden

heb geen garantie meer auto is van begin 2007 en heeft 207000 gelopen
motorcode weet ik niet precies uit mijn hoofd ga ik nakijken morgen

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Weet je zeker dat de storing was : motorolie kwaliteit ?

Gr Stefan

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Ik heb die foutcode wel eens eerder gezien, alleen nog nooit bij een motor. Wel bij gerobotiseerde versnellingsbakken.

E.T.Wiersum (0), 14 jaar geleden

Drie keer kort achter elkaar de olie verversen?
Wat denkt de garage daar mee te bereiken?

dvanteff (0), 14 jaar geleden

[quote=oldford]Ik heb die foutcode wel eens eerder gezien, alleen nog nooit bij een motor. Wel bij gerobotiseerde versnellingsbakken.[/quote]
Dit is een auto met een robotbak (halfautomaat)

Kan de fout melding betrekking op de olie van de schakelsysteem ??

dvanteff (0), 14 jaar geleden

[quote=E.T.Wiersum]Drie keer kort achter elkaar de olie verversen?
Wat denkt de garage daar mee te bereiken?[/quote]
Die denken dat de motorolie ververst moet worden en na reset rijdt de auto weer 2 weken goed

dvanteff (0), 14 jaar geleden

[quote=stefan84]Weet je zeker dat de storing was : motorolie kwaliteit ?

Gr Stefan[/quote]
Ja weet ik zeker alleen staat er niet bij welke olie.
Probleem is dat dealer denkt dat het om motorolie gaat.
de auto is ook voor problemen met de bak weggeweest en lekkage aan het schakelsysteem.

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

De vragen blijven staan. Wat is de motorcode? Wat is de exacte foutcode inclusief nummer en in welk systeem wordt deze gelezen?

Kan het betrekking op de bakolie hebben? Ik denk (let op denk) van wel, maar ik weet de foutcode en het systeem nog niet.

Is de storing nu aanwezig? Laat dan de storing eens uitlezen met een EOBD-lezer, maar let goed op welk systeem (nummer) de code geeft.
N.B. Model-jaar 2007 is verplicht EOBD, maar 2006 nog niet, omdat dit gezien wordt als bedrijfsauto. Is het echt een 2007 auto?

jerrekeuh (0), 14 jaar geleden

hebben ze bij de dealer uw onderhoudsinterval van het instrument wel gereset

kleijn (0), 14 jaar geleden

Buitendienstoplossing: 2082
Onderwerp: Intervalaanduiding olieverversing - Controlelampje gaat branden voordat de volgende onderhoudsinterval bereikt is
Modellen: Motoren: Optie:
Vivaro 2007...,Movano 2007... G9U-B630,G9U-632 Intervalaanduiding olieverversing
Klacht: Branden van 'motorstop'- en 'service'-indicator als gevolg van verminderde oliekwaliteit.
Oorzaak: Continue regeneratie van het dieseldeeltjesfilter (DPF) kan de olie verontreinigen.
Productie:

Oplossing:
Bij Movano en Vivaro wordt als optie vanaf MJ 2007 bij enkele
2,5-liter-dieselmotoren (G9-serie) dieseldeeltjesfilters (DPF)
toegepast. Continue regeneratie van de DPF kan een snelle oxidatie
en daaruit volgend een snelle verslechtering van de oliekenmerken
tot gevolg hebben, omdat hierbij een verhoogde hoeveelheid diesel
onverbrand door de motor naar de DPF wordt geleid, om de regeneratie
te starten.
Indien de auto voornamelijk in stadsverkeer of voor koeriersdiensten
wordt gebruikt, kan het gebeuren, dat wat betreft de olie de geschatte
verversingsinterval van 30.000 km of een jaar niet voldoende is.
Dit krijgt de bestuurder te zien door het gelijk branden van de
'Motorstop'- en de 'Service'-indicator, resp. de 'Service'-indicator
en het steeksleutelsymbool in het display. In beide gevallen is de
olie verouderd of verontreinigd.
Nadat in de werkplaats gecontroleerd is dat er geen andere oorzaak
voor het branden van de controlelampen aanwezig is, is voor het
verhelpen van de klacht slechts een olieverversing (met oliefilter)
noodzakelijk. Na de olieverversing moet de olieverversingsintervalaanduiding
worden gereset.
Voor het resetten van de olieverversingsintervalaanduiding
- Contact inschakelen, zonder de motor te starten
- Gaspedaal compleet intrappen en 3 x na elkaar het rempedaal intrappen
Na het resetten mogen de controlelampen niet meer branden.
Indien de olieverversingsintervalaanduiding kort voor een reguliere
onderhoudsinterval gaat branden, moet de klant worden geadviseerd de
reguliere servicebeurt eveneens te laten uitvoeren, zodat na een korte
periode de auto opnieuw voor de reguliere onderhoudsbeurt terug moet
naar de werkplaats.
Functiegroep: J - Motor
Klachtengroep: 06 - Defectcode door stuurapparaat opgeslagen
Foutcode

het heeft even geduurd maar hier heb je misschien wat aan

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vivaro of stel zelf een nieuwe vraag.