Opel Astra F X17DTL: Motor op hol geslagen

Bouwjaar: 1996

Betreft een X17DTL,soft-turbo
Revisiemotor erin gezet.
Binnen een week olielekkage.
Na 1500 km was de motor niet meer uit te zetten, met contact, kwam veel zwarte rook uit. Na ongeveer 10 seconde sloeg ie toch af.
Daarna gestart, zonder problemen naar huis kunnen rijden.
s avonds nog een rondje gereden, geen problemen.
Volgende dag moeilijk starten, na lang proberen een hoop witte rook.
Wat kan hiervan de oorzaak zijn.
Ik moet wel opmerken dat hij soms pittiger was met optrekken dan normaal.

timmy

Geplaatst door timmy (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Astra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

timmy (0), 19 jaar geleden

Ik heb net nog eens goed gekeken, en geconstateerd dat de olielekkage zich bij het uitlaatspruitstuk bevindt.
Tevens zit er olie in het kanaal van de intercooler.Wat ik begrepen heb is dat niet goed.
Hopelijk kan iemand mij helpen, want ik zit met mn handen in het haar.
Alvast bedankt.

michaelluijendijk (0), 19 jaar geleden

je motor is op hol geslagen. En dit is dan gekomen omdat de motor is gaan lopen op de olie die de turbo lekt.Die olie word door intercooler geblazen en dan de motor in.Dan kun je hem dus niet meer uitzetten met de sleutel en als je echt pech heb gaat het toerental heel erg oplopen.Is dan alleen uit tezetten door hem is z'n versnelling te zetten en de koppeling los te laten.
Die witte rook doet die dat nog steeds of was het maar even.En start hij nu nog slecht?Is het gloeisysteem goed?Is het een kompleet ruilblok geweest of alleen een draaiend gedeelte?
En is hij echt gereviseerd of is het een blok uit een sloop of schade auto?

succes

michael

timmy (0), 19 jaar geleden

Michael,
Het betreft hier een revisieblok van vege, daadwerkelijk gereviseerd. Een volledig blok.
De auto is bij de garage geweest, deze heeft ons gezegd dat de verstuivers en gloeibougies verbrand zijn.
Doordat deze garage erg slecht was hebben we de auto opgehaald.
Morgen ga ik de verstuivers laten reviseren.
Ik ben nu bezig de turbo er af te halen en deze te laten controleren door www.tubrochargers.nl
Ik weet niet of de witte rook nog steeds is omdat de verstuivers eruit liggen.

Ik laat nog wat horen als ik de uitslag van turbochargers heb.

n.b. dit bedrijf haalt de turbo op, controleert hem en doet een prijsopgave. Mocht je hier niet mee akkoord gaan kun je turbo geheel gratis terug laten komen.

Nog een vraagje: De witte rook hoeft toch niet perse te maken hebben met een kapotte koppakking, kan dat verdamping van de olie zijn of wat ander.

Zodra ik meer weet laat ik wat van me horen.

Opeltje (0) PRO, 19 jaar geleden

vege motoren zijn domweg goed. denk inderdaad ook aan de turbo.

timmy (0), 19 jaar geleden

Inlaat en uitlaatspruitstuk net losgehaald.
Als ik een vinger door het inlaatspruitstuk haal zit ie vol met olie. Morgen even bellen met turbochargers en laten nakijken.

Ik had nog 1 vraag, waar kan dan die witte rook vandaan komen.

timmy (0), 19 jaar geleden

gisteren nieuwe turbo erop gezet, paar slangetjes vervangen die k niet meer helemaal vertrouwde, nieuw oliefilter etc.etc.
Loopt weer als een zonnetje, en tot dusver verbruikt ie geen koelvloeistof en lekt hij ook geen olie meer.
Probleem opgelost.(hoop ik dan maar, moet de tijd uitwijzen)

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.