Opel Calibra: motor probleem

Bouwjaar: 1993, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2000cc c20ne

eergisteren starte ik mijn wagen, draaide goed zonder problemen en helemaal niks op aan te merken.
laat die altijd eerst een stukje draaien vooraleer ik wegrijd, toen ik wegreed op mijn werk, begon die ineens te stotteren en al.
maakte geluid alsof er een motor van een kever insteekt.
dus ik stel vast dat er wss een bougie defect zal zijn.
de dag erna alle nagekeken maar heb overal vonk op mijn bougie's maar het probleem blijft aanwezig.
dus 1 voor 1 trek ik een kabel los, van recht naar links, trek dus de 1ste van rechts los (nummer 4) en er is geen verandering in mijn toerental en heeft vonk.
dus ik vervang de bougie en de kabel maar nog altijd zelfde probleem, dus ik ga verder met mijn zoektocht.
op nummer 2 en 3 is er een verandering merkbaar, lager toerental en neiging om stil te vallen, trek ik dan nummer 1 los, dus helemaal links,dan gaat de motor in een hoger toerental.
met de linkse en rechts kabel (nummer 1 en 4)los, draait de motor hoger toerental.
dan heb ik ineens maar alle kabels en bougies vervangen, dan ook de delco kap en rotor vervangen, maar nog altijd hetzelfde probleem.
ook een andere bobinne of hoe noemen ze dit geprobeert maar nog altijd zelfde.
dan dacht ik dat er mss in 1 van de kamers geen benzine werd ingespoten,maar er komt aan iedere injector benzine uit, ik ben echt radeloos wat het probleem nu nog kan zijn.
ik heb de wagen ook alle dagen nodig voor mijn woon/werk verkeer en heb wel een andere motor aan de kant liggen die ik er eventueel kan insteken,maar dit neemt zoveel werk in beslag dat ik denk dat het probleem mss eerder iets kleins zou kunnen zijn.

met vriendelijke groeten
bart

calibra8180

Geplaatst door calibra8180 (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Calibra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

57 Reacties

erik007 (0), 16 jaar geleden

heeft die ene cylinder nog wel compresie?
want als ie wel benz krijgt en vonkt moet ie mee doen

Hans4037 (0) PRO, 16 jaar geleden

Haal het klepdeksel er af en kijk of er misschien een kleptuimelaar gebroken of tussen uit ligt.

Hans

calibra8180 (0), 16 jaar geleden

bedankt hans voro het snelle antwoord.
heb het klepdeksel er al eens afgehaald en alle dingen bewegen mooi op en neer. want dacht eerst aan een klep die open bleef staan.

erik007:
of die ene cilinder nog compresie heeft weet ik echter niet, heb geen zo een meter liggen om de compresie te meten.
als dit zo zou moeten zijn,dan zal ik wss met verbrande zuigeringen zitten dan of iets anders die er zou moeten voor zorgen dat er geen compresie meer aanwezig is.
is er een andere manier om te achterhalen of er nog compresie aanwezig is in die ene cilinder of voldoende compresie?

met vriendelijke groeten

bart

ramoe (0), 16 jaar geleden

[quote=calibra8180]bedankt hans voro het snelle antwoord.
heb het klepdeksel er al eens afgehaald en alle dingen bewegen mooi op en neer. want dacht eerst aan een klep die open bleef staan.

erik007:
of die ene cilinder nog compresie heeft weet ik echter niet, heb geen zo een meter liggen om de compresie te meten.
als dit zo zou moeten zijn,dan zal ik wss met verbrande zuigeringen zitten dan of iets anders die er zou moeten voor zorgen dat er geen compresie meer aanwezig is.
is er een andere manier om te achterhalen of er nog compresie aanwezig is in die ene cilinder of voldoende compresie?

met vriendelijke groeten

bart[/quote]
hey probeer eens de de stekkers van de injectoren eraf te halen en kijk dan als hij ook reactie geeft.
als hij geen reactie geeft op een van de cylinders dan kan het zijn dat die stuk is of dat de stekker geoxideerd is.
haal ook de bougie kabels eraf en kijk ook als ze nat zijn door de olie.
als hij nat is. betekend dat je kleppen deksel pakking lek is.
als je auto begint te stotteren, stinkt hij ook naar verrotte ei of zo?? waar je gewoon bijna misselijk van word.
als hij dan begint te stinken geeft i zowiso verkeerde verbranding.

calibra8180 (0), 16 jaar geleden

bedankt voor uw antwoord.
maar helaas, ik heb eens alle injectoren er al uitgehaald en eens de motor proberen te starten om te kijken of ze allemaal wel nog benzine spuiten en dat doen ze.
alle bougies zijn nagenoeg droog maar de verbranding zou niet optimaal zijn, wat mij logich lijkt met een motor dat vierkant draait.
de bougies en kabels zijn droog alsook als ik deze uitdraai,wat dus normaal betekend dat alle benzine die ingespoten word dan ook verbrand word.
de auto ruikt niet naar rotte ei of zo maar blaast wel zijn lucht alsof er een harly davidson staat de draaien.
ook hoor ik de luchtfilter enorm veel lucht nemen als je in neutraal gas heeft.
mijn nonkel heeft zo een compresie meter liggen en zal één dezer dagen deze eens komen uitmeten.
voor mij bestaan er maar enkele opties meer zoals, zuigeringen die plakken,een klep dat niet meer goed sluit of een gaatje in de piston waardoor deze op kamer 4 helemaal niks meer wilt doen.

is het trouwens mogelijk om het vervangen van de motor er deze langs boven uit te halen?
bij de vorige calibra die ik had gekocht om deze te slopen heb ik die er langs onder uitgehaald door heel het onderstel te lossen,en langs 1 kant de veerpoot de verwijderen en die er dan langs daar uitgehaald.

met vriendelijke groeten
bart

ramoe (0), 16 jaar geleden

[quote=calibra8180]bedankt voor uw antwoord.
maar helaas, ik heb eens alle injectoren er al uitgehaald en eens de motor proberen te starten om te kijken of ze allemaal wel nog benzine spuiten en dat doen ze.
alle bougies zijn nagenoeg droog maar de verbranding zou niet optimaal zijn, wat mij logich lijkt met een motor dat vierkant draait.
de bougies en kabels zijn droog alsook als ik deze uitdraai,wat dus normaal betekend dat alle benzine die ingespoten word dan ook verbrand word.
de auto ruikt niet naar rotte ei of zo maar blaast wel zijn lucht alsof er een harly davidson staat de draaien.
ook hoor ik de luchtfilter enorm veel lucht nemen als je in neutraal gas heeft.
mijn nonkel heeft zo een compresie meter liggen en zal één dezer dagen deze eens komen uitmeten.
voor mij bestaan er maar enkele opties meer zoals, zuigeringen die plakken,een klep dat niet meer goed sluit of een gaatje in de piston waardoor deze op kamer 4 helemaal niks meer wilt doen.

is het trouwens mogelijk om het vervangen van de motor er deze langs boven uit te halen?
bij de vorige calibra die ik had gekocht om deze te slopen heb ik die er langs onder uitgehaald door heel het onderstel te lossen,en langs 1 kant de veerpoot de verwijderen en die er dan langs daar uitgehaald.

met vriendelijke groeten
bart[/quote]

calibra8180 (0), 16 jaar geleden

op cilinder 1 2 en 3 heb ik een compressie van 12 bij het rondraaien van de motor.
op de laatste cilinder 4 heb ik helemaal niks van compressie 0.0 dus.
alhoewel ik de bougie uitdraai deze wel blaast als ik dan de motor laat draaien.
dus ik vermoed een defecte openstaan klep dan.
nu zoiezo steek ik er morgen van de eerste keer die andere motor erin voor het gemak en kan ik daarna wel eens nazien wat de oorzaak van het probleem kan geweest zijn.

al vind ik wel dat deze toch een hoge compressie heeft op de andere cilinders.
is de compressie normaal niet 9.2 voor de C20NE en 10.0 voor de C20SEH?

mvg
bart

Willem12089 (0) PRO, 16 jaar geleden

Wat jij noemt is de Compressie verhouding (1 op 9,2)

Compressiedruk hoort te zijn: rond de 12 bar

Het beste kun je de cilinderkop eraf halen om alles te kontroleren.

Is niet de moeilijkste klus bij zo'n 8 klepper.

Willem

calibra8180 (0), 16 jaar geleden

Bedankt willem12089 voor het snelle antwoord.
het is idd iets boven de 12bar dat de naald sloeg, dus zoals het zou moeten zijn dan ;)
ik heb nog een voor deels gereviseert motorblok liggen die ik er nu ga insteken.
de huidige motor heeft intussen al 280.000km gedraait zonder 1 keer open te zijn geweest.
was dus aardig op weg ;)
het andere blok heeft iets boven de 150.000km.

mvg
bart

Willem12089 (0) PRO, 16 jaar geleden

Tja ik heb ook nog een goede C20NE liggen, deze kan nog jaren mee

Deze heeft wel 290.000km weg.

Ik heb wel een omega gesloopt eemaand of 3 terug, deze was ookm met een C20NE, en nog nooit open geweest.

Deze had echter 740.000 Echte kms weg. bijna alleen snelweg

Kmstand zegt mij niks, een blok met 150.000km kan slechter zijn als een met 300.000, dit ligt echt aan het gebruik van de auto ( Veel snelweg of juist veel stad, hard rijden , rustige bestuurder).

En toch he, als je de kans hebt zou je eens die motor open moeten gooien om te kijken wat er nou mee is, (ikzelf doe dat altijd :D )

Succes met het overbouwen

Willem

calibra8180 (0), 16 jaar geleden

idd, dat is wel waar wat die km'ers beterft, ik had gehoopt er toch de betrouwbare 500.000km mee te halen,ben zelf ook een rustig chauffeur en rijd dan ook nooit snel (niet meer)
ik denk dat de grootste oorzaak van het defect aan de motor aan mezelf te wijten zal zijn.
ik had de wagen langs de zeikant opgekrikt met de heftruck op het werk waardoor mijn voor en achterwiel van de grond waren langs 1 kant.
zo draaide de motor ook een kleine 10tal minutjes en denk ik dat er langs deze kant dan ook veel te weinig smering zal geweest zijn.
ik hoop dat het andere blok die ik ga overbouwen een nog beter blok is dan het huidige.
de tijd zal dat uitwijzen ;)
het andere blok zal ik uiteraard wel open doen om eens na te zien wat er nou echt mee is misgelopen.
desnoods herstel ik dat blokje wel als niet te erg is en heb ik terug een reserve motor liggen.
zo zal ik hopelijk nog veel jaren plezier hebben aan de opel 8v blokjes die dan ook echt zuinig zijn.
gemiddelt verbruik van 7liter op 100km op de autosnelweg en 8.5 in stad.
een collega van mij wou mij een 16V motor aansmeren maar die vind ik minder betrouwbaar en ook niet echt zo zuinig als de 8v

groeten bart

Willem12089 (0) PRO, 16 jaar geleden

Verbruik:

Ik heb zelf in een astra-F 2.0i CD Station '93 gereden, deze was uitgerust met een Transmissie met lange verhoudingen. (scheelt in verbruik :D )

Mijn gemiddelde verbruik lag rond de 7,5 a 8,0 l/100km = 1 op 13 gemiddeld met VEEL stad.
Snelweg op lange ritten rond de 6,0 en 6,5 l/100km = tussen de 1 op 15 a 1op 16 bij +/- 120km/u airco uit.

Deze was wel zeer zuinig.

Ik heb m weer terug gekregen om te slopen (Roest), nu heeft deze 290.000km weg, de motor loopt nog als nieuw.

Willem

calibra8180 (0), 16 jaar geleden

dat is dan dezelfde blok als deze die in de calibra ligt dan.
maar is het niet zo dat er een verschil zit in het koppel van de transmissie?
ik heb nu een transmissie zitten van een vectra A , maar vind dat mijn motor meer toeren moet draaien met deze bak dan met mijn vorige die in de calibra stak.
met mijn vorige bak die ik eronderuit heb moeten halen doordat de 5de vitesse niet meer werkte haalde ik destijds toch nog makkelijk 180 a 200km per uur, ok is wel snel in zijn 4de maar het was dus haalbaar.
nu heb ik deze nooit meer zover getest, maar vrees dat met deze transmissie deze snelheid enkel maar te halen is in zijn 5de en zal ik toch ook al met een hoog toerental zitten.
nu moet mijn motor al 3000toeren draaien in zijn 5de aan een snelheid van 120km per uur.
met mijn vorige bak draaide die slechts 2500toeren.
mijn totaal gemiddelde verbruik is ongeveer 10 op 100 dat ik toch nog altidj zuinig vind voor een 2liter blok ;)

bart

Willem12089 (0) PRO, 16 jaar geleden

De Lange Bak hoort eigenlijk niet onder de Calibra thuis.

Daar hoort een bak die of 3000toeren maakt bij 120 of zelfs 3450toeren maakt bij 120km/u

er zijn 3 verschillende F16 (baktype) bakken geleverd:

F16WR Lange bak (2500tpm bij 120km/u): onder de Luxe uitvoering met 1.8 en 2.0 8klepper motoren
F16R normale bak (3000Tpm bij 120km/u): onder overigen types
F16CR korte bak (3450tpm bij 120km/u): onder de GT-Gsi modellen van opel en de Calibra Sport en DTM uitvoering

Mijn astra haalde in 4 de 205km/u en trok in zijn 5 naar de 217 echte kms.

ik had dus de lange bak (2500 toeren bij 120km/u)

Het voordeel:

Lange bak:

op langere snelweg ritten minder geluid en zuiniger rijden

Korte bak:

Vlotte acceleratie door korte verzetten.

Willem

calibra8180 (0), 16 jaar geleden

als ik het dus goed begrijp,
was mijn vorige versnelingsbak dan de lange bak F16WR omdat die verhoudingen toch zoiets zijn als hierboven beschreven en zou ik dan nu met de F16R normale bak zitten in mijn calibra terwijl het eigenlijk de F16CR zou moeten zijn?
ik had er al van gehoord dat er ergens een verschil kon inzitten, dus ik naar de sloop en vroeg daar achter een F16 bak, wist echter toen nog niet dat er zo een verschillen waren.
alhoewel ik toch nog altijd tevreden ben dat ik vooruit ben geholpen ;)
snel acceleren is toch niet echt voor mij weggelegt, lokt enkel maar discusies uit met de politie en bandenslijtage :p

toch bedankt voor al deze informatie, ik heb hier intussen alweer heel veel uit bijgeleerd ;)

groeten
bart

Willem12089 (0) PRO, 16 jaar geleden

haha, ik kan een heel boek schrijven zo langzamerhand over opel :D

maar is wel leerzame stof zo.

Willem

calibra8180 (0), 16 jaar geleden

vandaag begonnen met de andere motor te steken.
wou het één en ander overbouwen van de ene motor op de andere, zoals
de diske (of hoe noemen ze dat waar de koppelingsplaat op komt), deze motor was voorheen met een automaat transmisie, dan verder de nieuwe dynamo, servo pomp die hoger zit op mijn defecte blok en dit alles loopt op een multi-v riem.
het blok dat ik vervang is zo ene met 2 smalle riemen en een 114 tanden distributie riem en niet zoals het defecte blok een 146tanden riem met spanrol enz...
na alles gedemontert te hebben en klaar ben voor de montage stuite ik op de laatste hindernis voor het overbouwen.
de poulie onderaan versteken van een multi-v riem past niet op het andere blok, gaten zijn anders en ook zou dit teveel naar binnen vallen.
pech hebben noemen ze dat, dus maar terug alles gemonteert dat op het andere blok aanwezig was.
motor hangt er in, onderstel terug geplaatst,nu enkel nog de leidingen aansluiten enz en dan maar hopen op een goeie start ;)

greetz
bart

calibra8180 (0), 16 jaar geleden

na alles samen gestoken te hebben stuite ik op het volgend probleem.
starten wilde niet draaien, dan de andere starter gestoken van het vorige blok, juist hetzelfde probleem.
na enige tijd mijn stomme fout gevonden, vergeten de massa kabel aan te sluiten op de motor. stom stom stom maar iedereen kan wel eens iets vergeten, is ook de eerste keer ik een motor versteek en eigenlijk zo een grote werken doe aan de wagen.
maar hieruit trek ik mijn lessen in de toekomst ;)
de motor draait en ook goed,
achteraf stelde ik vast dat ik geen servo had :s
olie was op peil en al, bleek een slang te zijn die genepen was, hiervoor zat de servo pomp net onder de thermostaat, nu zit die lager met als gevolg ik de leiding er zo had opgefixt en deze genepen zat, stukske afgedaan en vreemd van al, die oude pomp heeft meer stuurbekrachting dan mijn vorige pomp die nieuw was :s
achteraf problemen met de vitessen (nog altijd eigenlijk)
stak hem in achteruit en dat bleek mijn 1ste vooruit te zijn.
kardan die naar binnen loop stond niet juist (nog altijd niet),niet handig alles juist terug te plaatsen als je het allemaal alleen moet doen.
nu heb ik wel de achteruit en 1ste, 2de, 3de, 4de steek ik hem in vijfde zit daar terug de 3de :s morgen nog eens nazien,heb waarschijnlijk het kardanske teveel richting achteruit gezet waardoor ik niet genoeg met de knuppel naar rechts kan voor de 5de vitesse.

grtz bart

Willem12089 (0) PRO, 16 jaar geleden

Klopt stellen komt nauw aan.

het is het mooiste om dat met zijn 2en te doen.

1 in de auto om aan te voelen en de ander om te stellen.

Wij doen het zo:

Zetten de bak in neutraal

dan houd degene de pook in normale N positie

Dan vast zetten.

hierbij is het bij mij nog nooit fout gegaan.

Willem

calibra8180 (0), 16 jaar geleden

[quote=Willem12089]Klopt stellen komt nauw aan.

het is het mooiste om dat met zijn 2en te doen.

1 in de auto om aan te voelen en de ander om te stellen.

Wij doen het zo:

Zetten de bak in neutraal

dan houd degene de pook in normale N positie

Dan vast zetten.

hierbij is het bij mij nog nooit fout gegaan.

Willem[/quote]
Thx voor de raad ;) ik ging het al proberen in zijn achteruit :p
zal het op deze manier doen zoals je zegt,zal wss het beste zijn.
op hoop van zegen lukt het mij zo in 1 keer ;)

bart

kleijn (0), 16 jaar geleden

??? distributie niet versprongen???

calibra8180 (0), 16 jaar geleden

[quote=kleijn]??? distributie niet versprongen???[/quote]
hoe bedoel je distributie niet versprongen?

heb je het op het probleem dat mijn mijn motor maar op 3 cilinders meer draait?

distributie staat nog op tijd,heb ik meermaals controle op gedaan.
de 4de cilinder blaast wel als je de bougie uitdraait, ik denk dat ik met vast zittende openstaande klep zal zitten op het vorige blok.
aangezien op alle andere cilinders nog mooi meedraaien en die ene niks van compresie meer heeft kan de oorzaak enkel maar te vinden zijn bij deze laatste.
vanaf ik het motorblok heb opengedaan,zal natuurlijk niet in de 1ste week gebeuren neem ik er wel eens een foto van en plaats ik hier dan de link ernaar om het probleem aan te tonen.
toch nog bedankt voor de eventuele oplossing te plaatsen

mvg
bart

Willem12089 (0) PRO, 16 jaar geleden

Schakelmechaniek al goed gesteld??

Willem

calibra8180 (0), 16 jaar geleden

[quote=Willem12089]Schakelmechaniek al goed gesteld??

Willem[/quote]
nee :( spijtig genoeg nog niet, mijn broer is iedere keer gaan werken en een andere persoon in de buurt is er niet direct.
tot dan staat de wagen stil en rij ik met een andere wagen naar het werk.
zal voor 1 dezer dagen worden.
mss morgen of zoiets, ik hoop het althans want die andere wagen (ford mondeo 1.6benzine) is niet echt mijn ding :s

grtz bart

calibra8180 (0), 16 jaar geleden

nu krijg ik volgende problemen met de huidige motor die erin steekt.
het lijkte mij op het eerste gezicht een onstekingsprobleem.
maar na alle bougies gecontroleert te hebben en er van de eerste keer nieuwe in gestoken te hebben is er geen verandering.
stationair draait hij niet echt zo lekker rond,(alsof er een soms een bougie achterblijft)
durf ik een klein ritje maken, ongeveer 100meter is het probleem erger, sputteren en inhouden tot stilvallen,alsof hem niet genoeg benzine krijgt.
bovenaan aan de inlaatcollector zit er een rond ding dat aangesloten is op de collector en zo vertrekt met een leiding ook de collector.

[url=http://imageshack.us][img]http://img138.imageshack.us/img138/3553/...[/img][/url]

afbeelding met rood omlijnt (niet mijn wagen)
zou het probleem daar kunnen zitten?
ik hoor die namelijk licht zuigen,als ik die lichtjes ophef hoor je dat minder.
denk ook dat de leiding ervan beetje broos is geworden want die is ook heel soepel (te soepel in vergelijking met die op mijn ander blok).
verder dacht ik aan ook de leiding die van de inlaatcollector naar de rembekrachtiger gaat mss druk verloor,maar dit lijkt mij allemaal in orde en de remmen werken ook goed.
ik kan momenteel niet aan mijn ander blok maar het is altijd leuk al even te weten waar het probleem zich voor zou kunnen doen.

mvg
derycke bart

Willem12089 (0) PRO, 16 jaar geleden

Waarschijnlijk een van de slangen van dat ''ding'' lek

Rood Omlijnde: Dit is een Stationair stappen motor.

deze regelt: Lucht toevoer voor stationair draaien

Als de slang lek is: Trekt de motor Valse lucht, en gaat ie rot lopen

Oplossing: pak de slangen en stationair stappen motor van je oude motor, en zet deze hier op.

Willem

calibra8180 (0), 16 jaar geleden

vandaag al geruime tijd bezig geweest aan de auto maar helaas, de oplossing is ng altijd niet gevonden.
injectors van de andere motor gestoken, geen verandering.
stappen motor met leidiningen verstoken, ook geen verandering.
als ik in neutraal redelijk veel gas geef,dan trekt die toch redelijk veel lucht aan de luchtfilter en is het toch precies of hij krijgt niet genoeg benzine.
zelfs andere luchtmassameter gestoken.
mijn laatste gedacht gaat nu uit naar de injectie pomp.
is het mogelijk dat deze plots niet meer genoeg steekt?
hoe kan dit gecontroleert worden.
op de leiding bij de motor is er soort van koppelstukje gestoken geweest in metaal, daar kan je zo doorgeen kijken als je dit demonteert.
als de motor draait, dan voel je daar lichte schokjes in van de benzine die erdoorheen gaat.
zo zou et precies lijken dat de druk niet constant is.
bij het optrekken van de motor is het probleem erger
ook heb ik de indruk dat bij koude motor, dus als die nog maar een 5min draait het probleem minder erg is.

met vriendelijke groeten
derycke bart

calibra8180 (0), 16 jaar geleden

ik vind op de website van hbase een benzine pomp voor 157euro
merk is pierburg
zou dit ook een goeie zijn, de andere zijn van boch maar die kosten wel dubbel zoveel :s
op de sloop kan je mss ook wel ene vinden,maar of het dan een goeie zal zijn is moeilijk na te gaan.
hoe kan ik te weten komen dat mijn huidige pomp nog goed is?
ik hoor die nog altijd zoemen achteraan aan het wiel.
is deze te reinigen?
zit er daar ook ergens een filter achteraan die mss op tijd moet vervangen worden?
weet zijn veel vragen,morgen krik ik de auto eens omhoog en hoop daar dan de oplossing te vinden.

bart

calibra8180 (0), 16 jaar geleden

kan het eigenlijk kwaad dat ik zo een plastieken filtertje op mijn leiding steekt aan de motor
of zou dit de druk van de pomp niet aankunnen?
reden dat ik zo een filtertje zou plaatsen,is om te kunnen zien of er geen lucht in de leiding zit en of de benzine ook een mooie toevoer heeft.
een extra filter kan ook geen kwaad denk ik
zie foto
[url=http://imageshack.us][img]http://img212.imageshack.us/img212/4550/...[/img][/url]

Hans4037 (0) PRO, 16 jaar geleden

neeee dit filter mag er niet tussen.

Hans

calibra8180 (0), 16 jaar geleden

ok; bedankt voor de info.
juist een klein ritje gemaakt met de auto.
als hem koud heeft is het makkelijk haalbaar 100meter zonder problemen te rijden.
toen ik me wou parkeren begon de motor al terug anders te draaien.
licht stotteren enz... de bekende problemen als hierboven al vermeld.
zal eens een andere computerdoos aansluiten. al heb ik er sterk mijn twijfels bij dat dit het zou kunnen zijn.
wie niet waagt, wie niet weet

mvg
bart

sjaak10918 (0) PRO, 16 jaar geleden

slang van de afvoer van de brandstofpomp (die van achter uit de tank) loshalen en in een emmer laten pompen gedurende een paar minuten, kijk dan of de opbrengst voldoende is en ook constant blijft.

calibra8180 (0), 16 jaar geleden

heb zojuist eens de leiding vooraan losgekoppelt en dan de motor laten ronddraaien om de pomp te laten draaien.
de eerste 10 seconden was de druk continu, had ik ongeveer 1 liter brandstof.
daarna was de doorloop niet meer continu met tussenpozen dus.
dus ik denk de brandstofpomp,wanneer deze beetje warm word haar kracht verliest en niet genoeg meer kan steken.
achteraan aan de pomp zit er ook een drukregelaar.
zou het ook deze kunnen zijn die mss moelijk doet,kan deze wel niet meer verdraaien of iets dergelijks, ouderdom vrees ik.

mvg bart

calibra8180 (0), 16 jaar geleden

net nieuw benzine filter geplaatst.
daarna gekeken, eerst kwam de lucht uit de leiding,daarna even continu maar erachter terug hetzelfde.
spuitt er wel uit maar niet echt continu, al eens de brandstofklep ook laten open staan omdat het mss ook een probleem kon zijn met de ontluchtingsklep, maar helaas, het probleem blijft zich voordoen :(
zou het de brandstofdrukregelaar kunnen zijn?
er kwam wel redelijk veel vuil uit de oude filter.
mss moet de pomp en drukregelaar ook eens gespoelt of uitgeblazen worden.
anders haal ik desnoods op de sloop wel eens een pomp en hopen dat het een goeie is.

mvg
bart

Willem12089 (0) PRO, 16 jaar geleden

Mogenlijke oorzkaken:

- Pomp Weinig opbrengst - Versleten
- Brandstof drukregelaar niet goed meer
- Verstopping in de tank of een leiding.

Willem

sjaak10918 (0) PRO, 16 jaar geleden

ik denk, net als Willem, dat er vuil in de tank zit, die ervoor zorgt dat je benzinepomp niet goed aanzuigt, hierdoor kan ook je benzinepomp overmatig versleten zijn (cavitatie)

calibra8180 (0), 16 jaar geleden

zal morgen eens de pomp demonteren.
als er vuil in de tank zit, hoe is dat dan best op te lossen?
toch niet de hele tank eronderuit, ik dacht eraan te blazen op de leiding die uit de tank komt.
de auto heeft wel 2 dagen met de neus omhoog gestaan, mss dat vuil dat vooraan lag,nu naar achter is gezakt en dat daardoor de pomp niet goed kan aanzuigen dan.
anders zal ik de pomp eens laten proefdraaien zonder drukregelaar ertussen,met een buddon achteraan.
als het probleem aanhoud, zal het dan niet de drukregelaar zijn vermoed ik.
nadeel is wel dat ik zogezegt moet starten om de pomp te laten draaien.
deze is vermoed ik gewoon 12v
kan ik er eventueel een batterij bij plaatsen om deze even rechtstreeks van stroom te voorzien.
zou allezins handiger zijn dit zo te doen met het moeilijk te controleren valt,in de auto demareren en kijken of het probleem zo aanhoud.

dus best zou ik ook de leiding die naar de tank loopt ook vernieuwen van de eerste keer.
mss zit er een scheurtje in die leiding waardoor er lucht getrokken word ipv benzine.
dit zou ik normaal wel moeten zien/ruiken dan.
het is even zoeken maar toch allemaal al erg bedankt voor de antwoorden ;)
hopelijk vind ik snel de oplossing.
als het probleem van de baan is,zal ik de oplossing hier ook meteen plaatsen ;)

mvg
bart

calibra8180 (0), 16 jaar geleden

zonet een andere pomp geplaatst.
en ja,ik zal blijkbaar in herhaling vallen maar het probleem blijft zich nog altijd voordoen.
de eerste 5min loopt deze lekker en zonder problemen,eens de motor iets warmer word terug stotteren.
ook de druk op de benzine leiding blijft hetzelfde.
1ste 10sec alles goed,daarna spuit die niet zo mooi meer,alsof er lucht insteekt.
ook eens de leiding die naar de tank loopt geblazen maar dit maakt duidelijk ook allemaal geen verschil.

mvg bart

calibra8180 (0), 16 jaar geleden

kan het probleem zich niet ergens binnenin de tank bevinden.
ik denkt,als je nu de benzineleiding loshaald,en je deze laat spuiten in een fles,het mss normaal is dat je de 1ste 10sec normaal druk hebt en daarna de benzine er al pruttelen uitkomt.
er is zo trouwen meer dan 1 liter weg in 10sec en zoveel verbruikt een motor niet natuurlijk,deze benzine komt terug via de retour.
werkt het niet in de tank met ene soort expansievatje,waar de benzine aangezogen word en dan ook zo terugkeert,als er geen retour is,dan loopt dit expansie vatje leeg of heb ik het totaal verkeert op.
net nog benzine gaan bijdoen,omdat ik dacht,mss zuigt die niet mooi meer aan.
maar toch was het alweer haperent rijden, alsof er iets mis is met de onsteking als deze warm word.
zonet nog een andere bobine getest en toch nog hetzelfde probleem.
nieuwe bougies en alles al vernieuwd maar mocht nie baten.
de drukregelaar zou nu nog de laatste optie kunnen zijn die niet meer naar behoren zou kunnen werken.
bij demontage kon je deze makkelijk langs bijde kanten doorblazen,een verstopping is het daar dan niet in ieder geval.
soms is het toch echt zoeken naar een spelt in een hooiberg en is de moed er nog aan verder te doen soms snel verdwenen.

grtz bart

calibra8180 (0), 16 jaar geleden

mag die drukregelaar er tussenuit of kan dat kwaad?
ben benieuwd hoe deze dan zou draaien.

Willem12089 (0) PRO, 16 jaar geleden

Drukregelaar moet blijven zitten.

Willem

calibra8180 (0), 16 jaar geleden

[quote=Willem12089]Drukregelaar moet blijven zitten.

Willem[/quote]
ok bedankt voor het antwoord :)
dacht zo,de andere pomp heeft 3bar en weet niet wat de oude pomp heefde.

als ik vooraan aan de benzine leiding kom, voel ik deze licht schokken,alsof er lucht inzit
achteraan aan de pomp en drukregelaar en filter heb ik die schokken niet.
heb de leiding nagekeken en deze kan ik ook heel gemakkelijk doorblazen.
ook de leiding naar de tank kon ik makkelijk op blazen.
zo een regelaar als je deze nieuw koopt zal natuurlijk niet afgesteld zijn vrees ik.
anders volgende week haal ik mij zo een nieuwe regelaar en dan maar hopen dat het probleem volledig van de baan is.

bart

Willem12089 (0) PRO, 16 jaar geleden

op de Injectorrails moet tussen de 3 en 3.5 bar zijn.

Met gesloten Drukregelaar max 4 bar.

Pomp zelf moet rond de 6bar kunnen pompen.

calibra8180 (0), 16 jaar geleden

ah,het kan dus goed zijn dat de pomp die ik nu heb steken gewoon rechtstreekt gestoken mag worden zonder drukregelaar.
het is wel een ander type pomp.
deze zou maar 3bar geven :s
heb mij dus terug een kat in een zak gekocht dan als ik het zo goed begrijp
betreft ook een pomp van het merk boch type 0 580 464 076
en niet het type dat ervan onderuit is boch type 0 580 464 008

was gelukkig wel een 2de hands voor een prikje,deze werk natuurlijk ook wel maar zal dus wss niet genoeg druk opleveren.

mvg bart

calibra8180 (0), 16 jaar geleden

[quote=calibra8180]ah,het kan dus goed zijn dat de pomp die ik nu heb steken gewoon rechtstreekt gestoken mag worden zonder drukregelaar.
het is wel een ander type pomp.
deze zou maar 3bar geven :s
heb mij dus terug een kat in een zak gekocht dan als ik het zo goed begrijp
betreft ook een pomp van het merk boch type 0 580 464 076
en niet het type dat ervan onderuit is boch type 0 580 464 008

heb net even opgezocht
type 0 580 464 076 heeft slecht 1.5bar
type 0 580 464 008 heeft 3.0bar

tevens zou de pomp die eronder steekt voor een renauld zijn :s
ziet er toch zelfde uit,niet dus ;)

was gelukkig wel een 2de hands voor een prikje,deze werk natuurlijk ook wel maar zal dus wss niet genoeg druk opleveren.

mvg bart[/quote]

calibra8180 (0), 16 jaar geleden

op de pas geinstaleerde pomp kan ik langs bijde kanten lucht doorblazen.
op de gedemonteerde pomp kan ik langs geen enkele kant lucht doorblazen.
vreemd vind ik dat wel, moet toch ergens een verschil inzitten

bart

Willem12089 (0) PRO, 16 jaar geleden

De geplaatste pomp gaat nooit goed werken.

De pomp kan alleen zijn volle druk leveren wanneer niet veel brandstof gevraagd wordt.

Wordt er veel brandstof gevraagd, zal de druk terug lopen en kom je te kort.

De nieuwe pomp zal geen afsluitingen hebben, en de auto pomp wel, dat is het verschil

Willem

calibra8180 (0), 16 jaar geleden

idd, zal een dezer een andere pomp instaleren.
heb een calibra op het net gevonden om af te breken, vraagprjs is 300euro.
dat is de prijs van een nieuwe pomp.
als deze nog draait enz... zou ik best die sloop calibra kopen.
de vorige die ik had gekocht om te slopen heb ik vergeten te pomp te demonteren, stom van mij.
dan is het natuurlijk ook maar hopen dat die pomp het langer uithoud, ben je nooit vrij van,kan deze na 500km ook terug defect zijn (als het de pomp is) en sta ik terug even ver.
hiervoro zag ik op hbase een pomp voor een calibra van het merk pierberg voor 157euro die 3bar heeft.
nu staat deze daar niet meer op.
in de handel menen ze mij te zeggen dat deze toch verkrijgbaar is.
het is een groot verschil in prijs natuurlijk.
mss dat ik een boch service center wel een 2de hands kan vinden of bestaan er daar ook revisie modellen van.

toch bedankt voor de antwoorden willem :)
toch een geluk voor mij en voor anderen dat er nog zoiets als specialisten bestaan :d

bart

calibra8180 (0), 16 jaar geleden

vandaag ineens de hele benzine tank gedemonteert.
mensen van een erkent boch service punt hadden mij verteld dat er in de tank soort van expansietankje zit dat mss wel geen benzine aanzuigt door vuil.
eenmaal eronderuit,open gedaan en alles ziet er netjes uit.
gewoon vult dit tankje wel traag, met de pomp erop aangesloten eens laten testdraaien en blijft zo continu de druk.
aangesloten rechtstreekt op de retour loopt dit expansie tankje zelfs over,natuurlijk zat hier nu ook geen verbruiker achter die benzine verbruikt zoals bv mijn motor.
dus het probleem zal zich niet aan de tank liggen nu.
ik weet nu wel al,dat het sputteren van de pomp voorkomt omdat ik dit tankke leegtrok zonder dat er retour op toekwam en dan dit tankje ook zo snel niet vult.
kan het probleem ergens vooraan zijn nu?
ik dacht nu aan de inlaatcollector.
daar zit namelijk ook het vacuum op denk ik van de drukregelaar.
als deze bv verstopt zit,kan het zijn dat de drukregelaar ook niet werkt? of zou dit geen verschil mogen maken.
ik dacht eerst dat de drukdemper achteraan na de pomp dit de drukregelaar was,niet dus :p
je bent nooit te oud om te leren blijkbaar ;)

mvg bart

calibra8180 (0), 16 jaar geleden

vandaag alles netjes terug gemonteert en eerst de motor laten draaien met de pomp rechtstreeks op de accu aangesloten.
starte vlot en helemaal niks op aan te merken.
alles nakijken op lekkages en geen problemen gevonden.
motor draaide zoals hij zou moeten draaien.
daarna ook intussen eens de spanning gemeten achteraan en blijft 12v continu.
nu alles netjes terug origineel aangesloten.
nog altijd geen problemen, testritjes in de straat ook allemaal goed ;-)
daarna motor lekker warm gereden, een wat sneller op grotere stukken weg,geen problemen.
maar dan plots was het probleem er alweer.
terug stotteren, alsof de onsteking uitvalt, en verder draait op 1 bougie.
na tijdje op stationair toerental begint de motor terug wat normaler te lopen maar niet echt zoals het moet.
klein test ritje en het probleem was er al snel terug.
ik mik het nu vooral op een onstekingsprobleem.
lijkt er echt heel erg op dat dit het probleem zou kunnen zijn al blijf ik het vreemd vinden dat hem bv ene half uur stationair goed draait zonder een vuiltje aan de lucht en dan plots terug keert.
ik heb nu ook al ergens gelezen iets over de temperatuursensor?
zou dit ook de oorzaak kunnen zijn,
dat het dan zo is dat de motor zich verzuipt aan de toevoer van benzine en eigenlijk zou verzuipen,in tegenstelling van mijn eerste gedacht er een tekort aan bezine zou zijn.

mvg bart

calibra8180 (0), 16 jaar geleden

kan het ook de krukassensor zijn die moeilijk doet?
waar bevind deze zich?
ik heb een sensor gevonden achteraan het motorblok,dit bevind zich onderaan bestuurderszijde.
denk dat dit de vliegwielsensor is of is dat juist hetzelfde?

mvg bart

calibra8180 (0), 16 jaar geleden

sorry, ik bedoelde vooraan aan het motorblok.
ik heb intussen deze sensor al vervangen mlaar het probleem zich voordoen.
wat ik allemaal al verandert heb :

temperatuursensor.
vliegwielsensor.
luchtmassameter.
darm van luchtmassameter naar inlaatcollector.
stappenmotor met bijhorende slangen.
lambdasonde.
bougies.
bougiekabels.
delco kap + rotor.
onstekings bobini.
kabel naar de bobine.
extra massa op de motor.
injector rail met injecotors en brandstofdrukregelaar.
alle vacuum slangetjes.
klein onderdeeltje waar er 2 vacuum slangetjes op toekomen met contact.
brandstoffilter.
carterontluchtingsleiding.
andere motronic stuurdoos.
brandstofrelais.
wss nog wel paar andere dingen waar ik nu meteen niet kan opkomen of al vergeten ben.

compressie ook nog eens uitgemeten bij warme motor en deze toont toch ook om en bij de 12bar aan.
ik denk dat ik toch morgen eens zal proberen bij het boch service center te geraken en daar eens volledig laten uitlezen, mogelijk word daar het probleem wel gevonden of ontdekt.

grtz bart

calibra8180 (0), 16 jaar geleden

heb gisteren afspraak gemaakt met een bosch service center om de wagen te laten uitlezen.
mag deze morgen (woensdag 27/2/2008) gaan aanbieden.
diagnose zal ongeveer een uurtje duren en kost om en bij de 50euro.
hopelijk kunnen ze daar de nodige vastellingen doen.
intussen testritje gedaan, reed tamelijk goed,maar bij het gas intrappen hield de motor erg veel in en kon zijn toeren niet ophalen, nog altijd alsof er niet genoeg benzine toekomt.
dan begint deze te stotteren en bijna moeilijk boven de 2000toeren te krijgen.
daarna de motor direct stilgelegt en de bougies gecontroleert en zijn alle 4 droog.
hieruit kan ik vaststellen dat deze dus al niet verzuipt in zijn benzine maar toch een tekort zal hebben.
als de oplossing gevonden word en is opgelost plaats ik hier natuurlijk ook de oplossing van het probleem :)

mvg bart

Willem12089 (0) PRO, 16 jaar geleden

Drukregelaar open levert een minimale druk op van 2.5 bar, dit mag geen problemen geven.

Ik ozu zo niet direct weten wat er mis si met de inlaat collector, het zou hoogstens kunnen dat deze valse lucht pakt door een lekke pakking of vacuum slangetje

Willem

calibra8180 (0), 16 jaar geleden

ah, de inlaat colletor, deze heb ik nog niet vervangen door een ander exemplaar.
de demontage is niet zo gemakkelijk om aan de boutjes te kunnen onderaan met gemonteerde motor.
de eerste 200meter was er van inhouden geen sprake,nam zijn toeren goed op, is telkens pas erna dat deze dit doet.
het zou mss idd de pakking kunnen zijn of anders dacht ik nog aan het gasklephuis.
wat ik wel voorheb bij deze motor dat deze niet zo goed mijn oliedop aanzuigd tegenover mijn andere wel.
bij het opendraaien sputtert er ook olie uit,niet overdreven veel maar bij mijn vorige motor kwam dit niet voor.
zou dit ook een slecht teken kunnen zijn of juist een goed?

toch alvast bedankt iedereen voor de nuttige antwoorden :)
alle beetjes helpen :)

bart

calibra8180 (0), 16 jaar geleden

vanmorgen naar het bosch center gereden.
raar maar waar, tot daar helemaal geen problemen gehad, was toch om en bij de 20km rijden.
toch laten uitlezen, engige code die hij aanhaf was code 31 van de krukassensor, dit is normaal als de motor niet draait.
daarna de onsteking uitgemeten en toonde 30.000volt aan dat ook goed is volgens hun.
benzine druk gemeten was 2.0bar
met gesloten drukregelaar 2.5bar.
verder kon men niks doen, op wegnaar huis kreeg ik het probleem alweer.
soms met knallen uit de uitlaat en stotteren,spijtig genoeg geen motorstoringslampje gehad.
bij het oprijden sputterde die terug en kreeg ik korstondig het motorstoringslampje.
laten uitlezen en was code 13, dit is lambdasonde - onderbreking.
maar verder bleef de motor terug zijn manieren houden.
op weg naar huis nog een paar keer gehad dat de motor zich inhield zonder lampje.
nu thuis terug soms knallen en bijna nie op toeren te kunnen brengen maar terug zonder motorstoringslampje.
spijtig,want zo word er ook niks opgeslagen en is er ook niks uit te lezen.
knallen uit de uitlaat, betekent dus volgens mij dat er toch iets mis moet zijn met de onsteking die het soms laat afweten.
dit kan ook de oorzaak zijn van het plots hevig inhouden van de motor,dan hoor ik die ook wel redelijk veel lucht zuigen aan het luchtfilter.

bart

calibra8180 (0), 16 jaar geleden

raar maar waar, voor de moment houd de cali haar manieren :d
heb eens de bougiekabels gekuist met schuurpapier.
ook het kabeltje naar de bobine vanaf de delco.
en ook de stekker op de bobine, 2polig stekkerke,daar hangde beetje olie aan.
het is er iedere keer beter op geworden,wat nu de oorzaak zal geweest zijn weet ik echter niet 100% zeker.
de kabels waren nochtans nieuw.
heb deze nu wel nog niet op zijn volle temperatuur laten komen, dit had ik soms ook voor als deze zijn 90graden kreeg.
laat mij hopen dat het probleem nu voor heeeeeeel lange tijd van de baan zijn ;)
iedereen toch bedankt voro de online hulp ;)

mvg,
bart

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Calibra of stel zelf een nieuwe vraag.