Opel Astra: Motor slaat vaak niet aan (geen brandstof inspuiting)

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6szr

Heren,

Mijn Opel Astra G uit 1998 slaat soms niet aan.
DIt kan zomaar ineens plaatsvinden en koude of warme motor heeft er geen invloed op.

Ik heb wat speurwerk gedaan en ontdekte dat de brandstofpomp prima draait maar dat er geen brandstof ingespoten wordt in het gasklephuis.
Bij wat rommelen met het stekkertje op dat apparaat wat de brandstof inspuit in het gasklephuis (hoe heet dat ding eigenlijk) slaat de motor vaak weer aan.

Vandaag wou hij echt niet en heb ik de pootjes in de stekker een stuk nauwer gemaakt (t zijn vierkantjes) om de motor aan de gang te krijgen.
Nu heb ik dit al meerdere malen gedaan en elke keer lijkt dit het probleem te zijn. Het gekke is alleen dat hij van de 10x starten hij 9x direct aan slaat en hij de 10x ineens een slecht contact lijkt te hebben. De ene keer verhelpt contactspray het probleem en de andere keer sta ik de pootjes weer dicht te drukken.

Is het reeel om te denken dat de pootjes het probleem zijn en dat deze uitgelubbert zijn en er nieuwe op moeten (gezien het feit dat ze elke keer weer open gaat staan schijnbaar). Of kan het ook zijn dat de inspuiter zelf aan vervanging toe is (hoe heet dat gedeelte hier op de foto: http://img835.imageshack.us/img835/9394/...

Kevin

Kevin-Capelle

Geplaatst door Kevin-Capelle (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Astra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

kaleido 1 (1810) PRO, 12 jaar geleden

Monopoint injector.
Het komt wel eens voor dat er een draadbreuk in de stekker of de kabel zit.
Als de motor loopt en je rommelt dan aan de stekker slaat hij dan ook af?
Zoja zou ik toch in die omgeving zoeken naar een breuk.

Kevin-Capelle (0), 12 jaar geleden

Ik dacht eigenlijk precies hetzelfde na het posten van mn bericht.

Ben net weer aan het rommelen geweest en de motor wil nu helemaal niet startten, wel staat er gewoon accuspanning op de draden naar de Monopoint injector (dank voor de benaming)

Nieuwe injector steken dan maar ???

Punt (35) PRO, 12 jaar geleden

Kevin; Bij montage smeer dan de O ringen met een weinig vet in. De randjes van het huis waar de injector in zit zijn nog al scherp ,dit kan de Oring beschadigen!. Bij de oude wil de naald wel eens vast zitten. Groeten.

Kevin-Capelle (0), 12 jaar geleden

ah, dank voor de tip

Ben op internet aan het zoeken maar het valt nog niet mee om ze te verkrijgen en de prijzen zijn ook niet mals. Is het ook nog mogenlijk om de huidige injector te onderzoeken ?

Punt (35) PRO, 12 jaar geleden

Ik zou er een van de sloop halen en knip het snoer een eind van de injector af door. Maak soldeer verbindingen voor een weerstandloze verbinding. Ze schijnen verschillende doorlaten te hebben ,ze zien er hetzelfde uit ,maar zoek ook een 1600 op. De sproeier is niet uit elkaar te halen maar wat reiniger in de brandstofinlaat is te proberen.
Sproeiers zijn altijd prijzig geweest. Op de gok vervangen was niet mijn ding. Groeten en succes.

Kevin-Capelle (0), 12 jaar geleden

UPDATE:

vandaag aan het proberen geweest en om de 1 of andere reden lijkt de spanning naar de sproeier helemaal weg te vallen als ik de stekker op de sproeier druk.
Als ik de sproeier direct aansluit op de accu is er geen probleem en wordt hij bekrachtigd maar als ik de stekker van de sproeier op de sproeier zelf doe dan valt de spanning op de draden terug naar 0.5/0V. zodra ik de sproeier er af haal springt de spanning terug naar accuspanning.
Gebruik van de + uit de stekker naar de - op de accu dan deed de sproeier het niet, en gebruik van de accu+ en de massa uit de stekker had ook geen effect.

Ik heb ook nog een proeflampje op de contacten van de stekker aangesloten en ook dan valt de spanning terug naar 0.5/0 V.
De sproeier direct aangesloten op accuspanning (draad + en - direct van accu naar sproeier) zorgde voor inspuiting in het gasklephuis.

Sproeier lijkt dus in orde maar waarom de spanning wegvalt zodra ik een gebruiker op de sproeier stekkeraansluiting zet is mij niet duidelijk.

kaleido 1 (1810) PRO, 12 jaar geleden

Dus met de stekker van de injector af , met een verbruiker rechtstreeks op de stekker valt je voedding weg.
Als je de stekker nu eens eraf knipt 10cm achter de stekker en dan nog eens meet met een multimeter op de kale draadjes.
Valt de spanning dan nog weg als je start? spanning zakt zowieso weg als je niet start anders zou hij continue inspuiten als je hem alleen al op contact zet.
Zonee zit het probleem in de stekker
Zoja dan zit het probleem verder terug in het systeem

Kevin-Capelle (0), 12 jaar geleden

zojuist de sproeier terug geplaatst en proberen te startten maar nu weer geen brandstof. Relais opvoerpomp nagekeken en deze is nogal twijfelachtig, soms schakelt hij prima, andere keren schakelt hij niet terwijl pootje 85 en 86 wel verbonden zijn.
Relais verwijderd en 85 en 86 doorgelust en 30 en 87 doorgelust.
Brandstof toevoer even omzeilt...

Gevolg, wel brandstof, wel inspuiting, niet aanslaan...
foutcodes uitgelezen met de paperclip
0480 Cooling fan 1 control cirquit malfunction
1231 Fuel pump relay
0230 Fuel pump relay open cirquit
1640 Knock Control or Quad drive module

Kan het relais van de brandstofpomp deze rotzooi teweeg brengen ? (85 en 68 (stuurstroom) verbonden maar 30 en 87 (hoofdstroom) niet als het relais er in zit).
Stuurstroom relais branstofpomp en de aansturing van de sproeier en de + voor de DIS (onsteking) komen allemaal vanaf dezelfde draad uit de computer.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.