close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Zafira: motor valt vaak plotseling uit onder rijden en motor start vaak

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: Z18XE

Hallo…

Ik heb een vreemd probleem met een Zafira (F75) MPV, 1.8 16_V Z18XE (09-2000/07-2005), 92kW / 125pk

De motor wil vaak niet starten en slaat regelmatig onder het rijden plotseling af…alsof de stekker er uit getrokken wordt.

Bij het starten valt het op dat als in de controle stand van het contact het storingslampje en het servicelampje branden de motor gewoon start en als de motor niet wil starten deze 2 lampjes als enige niet branden in de controle stand. (De startmotor draait wel goed rond)

Het vreemde is dat als ik na de mislukte startpoging de sleutel terugdraai / er uit haal dan gaat de koelven draaien van de radiateur. ( met koude motor ook) Als de motor wel start en ik haal de sleutel er uit dan draait de koelven niet. Het gaan draaien van de koelven heeft dus iets met de storing te maken.

Als ik de motor stationair warm laat draaien , de motor loopt perfect stationair..., dan slaat deze meestal af op het moment dat ik eigenlijk verwacht dat de koelven zou moeten gaan draaien...iets onder de 100 C . ( boven de 99 C heb ik hem niet zien gaan ...de thermostaat werkt goed)

Ik heb hem uitgelezen met een Memoscan en deze vindt geen foutcodes. ( tenminste...met de motor uit. Ik heb de Memoscan sinds kort en moet nog even de handleiding bekijken hoe één en ander werkt.)


Wie herkent dit vreemde gedrag?

gegroet,
Karthur8

Geplaatst door

karthur8 (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Controleer de bedradingen maar eens en dan vooral de massa

jan5047 0
badge

10 jaar

Bedankt voor je reactie jan5047...

Hoe moet ik te werk gaan bij het controleren van de massa?

Ik heb overigens de 2 paarse relais ( in het zwarte bakje in de motorruimte) omgewisseld en ook geprobeerd om deze 2 relais te verwijderen en met een stuk koperdraad te overbruggen maar beide zonder succes. Ook het positieve distributiepunt naast het relaisbakje heb ik er uit gehaald en net als het relaisbekje nagekeken en schoon gemaakt. Nou ja..."schoner gemaakt"...want alles zag er goed uit. Ik had dit gedaan omdat er water lekte precies er boven . ( regen water ) . Dit is een bekend probleem maar bij deze Zafira waren de beide bakjes niet nat van binnen ( helaas) . Ik weet niet of er nog meer redenen zijn waardoor er water lekken kan op deze plaats , want de reden staat er nergens bij vermeld, maar het is misschien voor anderen nuttig om te weten dat in dit geval de lekkage werd veroorzaakt door een geribbelde plastic doorvoerbuis waar de bedrading naar de ruitenwissermotor in zit en waaronder 'vuil' zich zodanig had opgehoopt dat er een soort van 'dammetje' was ontstaan waardoor het water op deze plek niet op reguliere wijze meer afgevoerd kon worden maar slechts één kant nog op kon gaan...en dat was de 'motorruimte' in.

Ik had ook het advies gekregen van een buurman/automonteur dat ik de contacten in het contactslot eens moest bekijken en zo nodig schoonmaken. Ik heb het contactslot uit elkaar gehaald en er zat inderdaad 1 contact tussen met een zwart bovenlaagje. Het contact was niet ingebrand maar meer zwart van het vuil . In ieder geval zal dit contact niet goed kunnen gewerkt hebben met zo een laagje er op en wellicht heeft de goede man gelijk en was dit het probleem. Ik heb het contactslot weer in elkaar gezet maar als ik de sleutel nu omdraai van 0 naar positie 1 gaan de controle lampjes etc. branden . Als ik hierna de sleutel doordraai naar positie 2 dan gaat alles weer uit. Ik weet niet meer zeker of dit ook het geval was voordat ik het slot uit elkaar haalde. Mijn gevoel zegt van niet . Ik wil toch graag weten of dit nu wel of niet zo hoort en of ik wellicht iets fout gedaan heb alvorens ik de sleutel doordraai naar positie 3 om de auto te starten. Ik ben bang dat als het niet goed zit ik schade maak.

Dus... als iemand mij kan vertellen of het wel of niet normaal is dat als de sleutel van posite 1 naar posite 2 wordt gedraaid de controlelampjes etc. weer uitgaan alvorens de sleutel door te draaien naar de laatste 'startpositie ' nummer 3 kan ik hier weer verder...of natuurlijk een stapje terug als het verkeerd zit gemonteerd.

Bedankt alvast.
Karthur8

karthur8 0

10 jaar

Ik heb het contactslot weer uit elkaar gehaald en nagekeken...de lampjes gaan nu weer branden op stand 2.... zoals het hoort heb ik begrepen.

karthur8 0

10 jaar

Okeej, Vremde zaak.

Anders eens het Motorregelrelais wisselen, dit is een paarse in het Vakje boven de ABS pomp.

Willem12089 0
badge

10 jaar

Het probleem is opgelost. Ik heb de ecu uit elkaar gehaald en daar zat een draadje wat slecht contact maakte ... en af en toe dus helemaal geen contact maakte waardoor de ecu geen 'voeding' kreeg en de auto afsloeg.

Bedankt voor het meedenken...

gegroet,
Karthur8.

karthur8 0

10 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Zafira of stel zelf een nieuwe vraag.