auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Opel Zafira: Wat nodig bij een koppeling te vervangen?

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 L 100PK

Hallo,

Ik zou graag het volgende willen weten over bovenstaande auto:

Op het moment dat de koppeling ingetrapt wordt voel je geen weerstand. Als je de auto start met koppeling in en auto in versnelling, wil de auto vooruit springen. Dit lijkt imo op een lekkage aan het hydraulische systeem. Klopt het dat als we geen uitwendige lekkage zien, en evt. het remvloeistofniveau is gedaald, het aannemelijk is dat het hydraulische drukgroeplager kapot/lek is?

Heeft iemand tips om bij deze situatie een juiste diagnose te stellen?

Stel we besluiten de complete koppeling (koppelingsplaat, drukgroep, hydraulisch drukgroeplager) te vervangen, hebben wij hier dan ook speciaal gereedschap voor nodig?
Heeft iemand nog tips voor deze klus?

Klopt bij deze auto de volgende: fuseekogel los, aandrijfassen eruit, motor ondersteunen, subframe verwijderen. Kun je dan de versnellingsbak er al uit pakken, of moet je het blok ook nog laten zakken?

Eventuele tips horen we heel graag.

Groet!

Geplaatst door

kajotan (0)

al 10 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Staat 6,5 uur voor;


hoofdwerk:

Koppeling vernieuwen


omvat
Voorbumper de-/monteren
Binnenspatscherm rechtsvoor de-/monteren
Uitlaatpijp voor losmaken/bevestigen
Voorasdraagbalk de-/monteren
Schakeling losmaken/bevestigen/afstellen
Versnellingsbak de-/monteren
Ontkoppelingslager koppeling de-/monteren
Koppeling de-/monteren

Hans4040 1435
badge vip badge

10 jaar

Bedankt.

Kan iemand helpen een diagnose te stellen? Pedaal bouwt geen druk op, remvloeistof blijft op niveau. Geen uitwendige lekkage te zien aan koppelingscilinder. 20x op druk pompen wat ik elders las heeft geen functie.
Hoe haal je makkelijk die koppelingscilinder eruit? Je komt er amper bij?

Bedankt.

kajotan 0

10 jaar

Vandaag even met de Zafira bezig geweest.

Slang naar druklager afgeklemd (getest met een slangetje aan luchtnippel en nippel open gezet, om te testen of mijn klem-methode werkt), dan voelt het pedaal hard aan. Als ik meer druk op het pedaal zet gaat het pedaal (met tegendruk) ongeveer 2 cm naar beneden zonder dat er vloeistof uit de slang/door de afklemming heen komt! Als ik flink kracht zet, pomp ik alsnog door de klem heen en komt het uit de ontluchtingsnippel.
Ik vraag me af in hoeverre deze koppelingspomp (bij het pedaal) lekt, ik neem aan dat je hem dan direct naar de bodem trapt (vrijwel) zonder tegendruk?

Hierna systeem ververst/ontlucht onder druk van bovenaf, kwam veel troep en lucht uit. Tot nu toe werkt de koppeling weer.

De vraag is, waar komt deze lucht vandaan?

- Klopt het dat het onderdeel op de foto de slave-cylinder is? Kun je deze van bovenaf vervangen zonder dat de bak eraf moet? Volgens mij zie ik op onderstaande foto een klemmetje die je eraf kan trekken?

- Klopt het dan DIT (http://qtzc.en.alibaba.com/product/14625... ) het drukgroeplager is, en dat de slave-cylinder weer op deze witte aansluiting zit?

- Is het aannemelijk dat de slave-cylinder in dit geval lek is/lucht binnen laat? Of kan het ook dat het hydraulische drukgroeplager niet helemaal goed is, en dit lager lucht in het hydraulische systeem laat?

Alvast bedankt!


[url=http://postimg.org/image/ik7vy2rur/][img]http://s29.postimg.org/ik7vy2rur/2014082...[/img][/url]
[url=http://postimg.org/image/gmq2ppnx9/][img]http://s30.postimg.org/gmq2ppnx9/2014082...[/img][/url]

kajotan 0

10 jaar

[quote=kajotan]- Klopt het dat het onderdeel op de foto de slave-cylinder is? Kun je deze van bovenaf vervangen zonder dat de bak eraf moet? Volgens mij zie ik op onderstaande foto een klemmetje die je eraf kan trekken?[/quote]
[url=http://postimg.org/image/jukws0h37/][img]http://s29.postimg.org/jukws0h37/pjq111....[/img][/url]
slave cylinder (voorbeeld)

Dit zal wel niet door het gaatje passen, want hier gaat het om ;
Om dit onderdeel te kunnen vervangen zal de bak gedemonteerd moeten worden.

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

10 jaar

Auto is ingeruild voor een andere auto, gevalletje economisch TL. Bedankt voor de input!

kajotan 0

10 jaar

Jammer toch denk een nieuw cilindertje goedkopr was

kleijn 0

10 jaar

De auto had 400.000 km gelopen, dus was eigenlijk gewoon op....... Vandaar dat ze de keuze hebben gemaakt.
Bedankt voor de hulp!

kajotan 0

10 jaar

Ja dan mag het wel een keer

kleijn 0

10 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Zafira of stel zelf een nieuwe vraag.