close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Astra: Motorelectronica lampje gaat branden

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6

Hoi allemaal,

ik heb een vraag omtrent de betekenis van het 'motorelectonica' lampje,
deze gaat weleens aan. En dan niet even knipperen, want dat heeft geen betekenis (zoals de handleiding vermeld).
Maar hij gaat weleens aan en blijft aan. Alleen is het niet consequent. Hij gaat ook weleens uit.

Twee voorbeelden:
1 .Afgelopen zaterdag reed ik vanuit Eindhoven naar huis en het lampje bleef bij starten aan, maar een maal Eindhoven uit viel het
lampje ook uit. En ja, het ligt voor de hand dat het dan aan Eindhoven ligt, maar nee. Helaas.
2. Vanochtend reed ik van huis naar mijn werk, en bij het wegrijden was het lampje uit, maar bij aankomst op het werk was het lampje aan.

De handleiding geeft geen oorzaak, alleen dat ik naar een Opel Dealer moet en dat langdurig rondrijden problematisch voor mijn katalysator kan zijn.

Kan het ook andersom werken, dat de kat vervangen moet worden?
Zo niet, iemand andere ideeen? Ik wil mij goed laten informeren voordat ik mij vanalles op de mouw laat spelden bij de Dealer.

Geplaatst door

QuantumCat (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Andersom, dat je de kat moet vervangen? Dat geeft het systeem niet aan, maar dat merk je pas bij de APK-controle.

Als het lampje brandt is er een foutcode. Die code (en het nummer) helpt enorm bij het zoeken naar de fout.
Uit lezen kan door de dealer, de beter uitgeruste universeel of door je zelf.
Zelf uitlezen: http://www.topbuzz.co.uk/info/fault_code...

Enne, dealers spelden je niet zomaar iets op de mouw. Denk je dat ze dat wel doen, dan moet je naar een andere dealer gaan.

oldford 0
badge

14 jaar

[quote=oldford]Andersom, dat je de kat moet vervangen? Dat geeft het systeem niet aan, maar dat merk je pas bij de APK-controle.[/quote]
Zo bedoelde ik het ook niet,
De vraag was of als een probleem met de kat veroorzaakt kan worden door een probleem motorelectronica,
een slecht werkende kat een oorzaak kan zijn dat het motorelectronica lampje gaat branden. Maar dit is dus niet zo.
(heb trouwens net de foutcodes doorgelopen)

[quote=oldford]Als het lampje brandt is er een foutcode. Die code (en het nummer) helpt enorm bij het zoeken naar de fout.
Uit lezen kan door de dealer, de beter uitgeruste universeel of door je zelf.
Zelf uitlezen: http://www.topbuzz.co.uk/info/fault_code...[/quote]
Iemand een paperclip? ;-)

[quote=oldford]Enne, dealers spelden je niet zomaar iets op de mouw. Denk je dat ze dat wel doen, dan moet je naar een andere dealer gaan.[/quote]
Klopt, maar ik ben wat voorzichtig. Vandaar dat ik mij goed wil voorbereiden, voordat ik die kant op ga.

bedabkt voor je snelle reactie!

QuantumCat 0

14 jaar

Een katalysator kan kapot gaan van een probleem met de motorelektronika, eigenlijk van alle problemen ook mechanische.
Een defecte katalysator zal bij dit bouwjaar echter niet de motorlamp aanzetten.
Foutcode kun je uitlezen zoals in die beschrijving, of bij een dealer met test-apparatuur. Laatste optie geeft meer specifiekere informatie.

Volgende controles kun je ook zelf doen:
Kontroleer alle vacuüm slangen en slangetjes van en naar het inlaatspruitstuk op lekken, scheuren e.d.
Is de uitlaat volledig gasdicht en niet lek? Vooral het 1e stuk tot de katalysator.

oldford 0
badge

14 jaar

[quote=oldford]Een katalysator kan kapot gaan van een probleem met de motorelektronika, eigenlijk van alle problemen ook mechanische.
Een defecte katalysator zal bij dit bouwjaar echter niet de motorlamp aanzetten.
Foutcode kun je uitlezen zoals in die beschrijving, of bij een dealer met test-apparatuur. Laatste optie geeft meer specifiekere informatie.

Volgende controles kun je ook zelf doen:
Kontroleer alle vacuüm slangen en slangetjes van en naar het inlaatspruitstuk op lekken, scheuren e.d.
Is de uitlaat volledig gasdicht en niet lek? Vooral het 1e stuk tot de katalysator.[/quote]
Goed idee, gaan we doen!
Thanks!

QuantumCat 0

14 jaar

In eerste instantie was de dynamo, deze is vervangen en een paar maanden zonder branden motorelectronica lampje gereden

QuantumCat 0

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.