Opel Astra: Motormanagement lampje en veel minder vermogen

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0DTH

Beste mensen,

Het volgende probleem doet zich voor: mijn Astra heeft ineens veel minder vermogen (niet hoger dan 3000 toeren) als het motormanagement lampje gaat branden. De anwb is ook langsgeweest en hij heeft met zo'n meet aparaat geen foutcodes kunnen vinden. Volgens hem is het een mechanische probleem en zou zo kunnen zijn dat de EGR vuil is geworden. Ik vroeg aan hem of het misschien aan het LMM ligt, waarop hij antwoorde dat hij anders wel een foutmelding had moeten zien. Verder draait de auto wel goed en is de turbo ook wel in orde volgens de anwb.

Klopt het dat het aan de EGR kan liggen? Ik heb al een afspraak bij de Opel dealer gemaakt om het uit te lezen.

Gegevens auto:
Opel Astra 2.0DTH 16v 100pk, chip naar 125pk
bw.jr 2001
km. stand 245.000

Ik hoor graag van u.

TezMania

Geplaatst door TezMania (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Astra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

ANWB moet eens op cursus gaan. Met zijn apparaatje kun je geen diesels van voor 2004 uitlezen.
Als het lampje brandt dan heeft de elektronika in ieder geval een fout geconstateerd en met de juiste apparatuur (dealer) kun je die uitlezen.
Elektronika (motor-computer) verlaagd dan het vermogen (turbodruk) om de dure motor te beschermen.
Het probleem kan iets mechanisch zijn, maar voor hetzelfde geld is het elektronisch (sensor defect) of wordt het veroorzaakt door je chip.
Hoe lang is de auto al gechipt?

TezMania (0), 13 jaar geleden

[quote=oldford]ANWB moet eens op cursus gaan. Met zijn apparaatje kun je geen diesels van voor 2004 uitlezen.
Als het lampje brandt dan heeft de elektronika in ieder geval een fout geconstateerd en met de juiste apparatuur (dealer) kun je die uitlezen.
Elektronika (motor-computer) verlaagd dan het vermogen (turbodruk) om de dure motor te beschermen.
Het probleem kan iets mechanisch zijn, maar voor hetzelfde geld is het elektronisch (sensor defect) of wordt het veroorzaakt door je chip.
Hoe lang is de auto al gechipt?[/quote]
De auto is bijna 4 maanden gechipt. Zou het daar aan kunnen liggen? Ik hoop het toch niet.

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Bij een probleem ineens en 4 maanden geleden gechipt? Dan denk ik niet dat het chippen het veroorzaakt.
Eerst maar uit laten lezen.

beamer21 (0) PRO, 13 jaar geleden

je kunt ook met draaiende motor voelen of de wastegate duk/vacuum heeft. als deze slap staat is er vacuumlekkage
komt vrij veel voor bij deze diesels lmm gaat idd ook regelmatig

TezMania (0), 13 jaar geleden

De luchtmassameter is vervangen na het uitlezen bij de Opel dealer. Deze hebben mij verteld dat het aan de LMM lag. Nu rijd de auto inderdaad beter, tot vanochtend toen de motor nog koud was begon ineens de toerentellen op en neer te bewegen tussen de 0 en de 1000. Na flink de gaspedaal in te trappen liep de motor weer normaal. Dit gebeurde allemaal toen de motor gewoon stationair liep.

Nu de LMM is vervangen, waar kan het aan liggen? EGR?

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Welke storingen stonden of staan er nu in het geheugen om daar eens mee te beginnen ??

maarten4874 (0) PRO, 13 jaar geleden

[quote=oldford]ANWB moet eens op cursus gaan.[/quote]
nou,nou, die krijgen we maar zat ;)
Dat is dus de THEORIE oldford. Vandaag ook een diesel van 2002 uit kunnen lezen,er werd niet veel vrijgegeven,maar kon toch wel de foutcodes uitlezen/wissen.
Mijn inziens is het fabrikant afhankelijk wie -en vanaf wanneer- er uitgelezen kan worden.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.