Opel Astra: Motorelectronica lampje gaat branden

Bouwjaar: 1993, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6

Begin van de week ging het motorelectronica lampje (weer) branden na ca een uur rijden (moest naar Koudekerk aan de Rijn, ipv Ridderkerk),
viel het vermogen van de auto weg. Ik gestopt, koelvloeistofniveau, oliepeil gechecked. Geen gekke dingen. ANWB erbij gehaald.
Maar ANWB eenmaal on-site, geen brandend electronica lampje. De rest vandeweek geen problemen meer gehad.

ANWB man liet zich ontvallen dat het een redelijk vaak voorkomend vershijnsel was, dat het lampje weleens aangaat wegens een (tijdelijk) probleem en dat een stop en herstart dit probleem oplost. Alleen als je -zoals ik ermee doorrijd de auto verkeerd gaat corrigeren waardoor je bijv. vermogensverlies krijgt.
(de handleiding spreekt niet over hoelang je wel of niet door mag rijden als het lampje gaat branden)

Ook had hij had het erover dat er ergens een verbinding tussen de uitlaat en de inlaat zit, waarvan de klep weleens blijft hangen waardoor er teveel uitlaatgassen teruggevoerd worden, waardoor het lampje gaat branden en de motorelectronica (verkeerd?) gaat regelen. Klopt dit?

Anyways, mijn belangrijkste vraag is: hoeveel zorgen moet ik mij maken nu dit gebeurt is als het lampje gaar branden?

QuantumCat

Geplaatst door QuantumCat (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Astra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

23 Reacties

C.Jonker (0) PRO, 13 jaar geleden

Geen zorgen maken, zolang je helemaal niks merkt aan de auto zelf is er meestal niks aan de hand.
Ik rij al jaren opel en idd ook bij mij af en toe een brandend lampje.
Astra met zelfde motor gehad, 50000 mee gereden nooit iets kunnen uitlezen, mijn huidige vectra doet 1 a 2 keer per jaar hetzelfde.
Mocht het vaker optreden dan toch proberen te laten uitlezen.
Vaak komt dit weg bij de lamda sonde, die meet heel kort een verkeerde waarde of is zelf de schuldige.

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Het lampje zit er niet voor niets. Als het brandt is er een probleem.
Het lampje gaat ook branden om je dure kat te beschermen. Met lang doorrijden kan die beschadigt worden.

Zeker als je ook nog eens vermogensverlies hebt, zou ik eens onderzoeken wat het probleem is.
Als het lampje brandt, wordt er een foutcode opgeslagen. Die kun je laten uitlezen.
Maar je kunt zelf ook uitlezen. Zie: http://www.topbuzz.co.uk/info/fault_code...

C.Jonker (0) PRO, 13 jaar geleden

Nee oldford, het komt regelmatig voor dat heel af en toe het lampje gaat branden zonder dat er een foutcode word opgeslagen en zonder verdere oorzaak of gevolgen.
heb al meerdere auto's hierop laten uitlezen maar zonder resultaat, natuurlijk heeft het een oorzaak maar dan zou ie idd moeten blijven branden, storing moeten enz.
Opeldealer hier doet er in elk geval niks mee, terug komen als ie blijft branden zeggen ze dan ...

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Tja, gewoon parkeren als het lampje brandt en motor laten draaien. En dan zelf even uitlezen.
Dan weet je wat de code is en dan kun je wel of niet zeggen dat er niks aan de hand is.
En nogmaals, dat lampje zit er niet voor niets. Dat is voor bescherming van de motor en de katalysator.

QuantumCat (0), 13 jaar geleden

Het lampje zit er niet voor niets. Klopt.

Maar in de Opel-manual staat al dat je niet elke keer dat dat ding gaat branden naar de Opel dealer moet rijden, alleen wanneer ie langdurig brand, je naar de dealer terug moet. Een uur lang + problemen leek mij wel langdurig genoeg.

Ik heb de plaatselijke Opel Dealer (Alphen a/d Rijn) gebeld, en deze stond nou niet te trappelen om mijn foutcode uit te lezen. Ik moest -omdat de auto inmiddels de hele ochtend stilgestaan had, maar eerst een rondje rijden en maar kijken of het lampje weer ging branden. (hint: als het niet brand hoef je niet te komen)
Dit gebeurde dus niet. Voel me een beetje behandeld als een hypochonder.

Ik kreeg ook geen echt duidelijk antwoord of dat ding een (beperkte) foutgeschiedenis bij houdt.

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Bij Opel is het onthouden van foutcodes wel goed geregeld. Ook als het lampje weer uit is.
Pas na 40 of meer motorstarts verdwijnt de foutcode uit het geheugen.
Dus probeer eens of je zelf wat kunt uitlezen. Kost niets, alleen een beetje moeite en tijd.

maarten4874 (0) PRO, 13 jaar geleden

fijne dealer!
maar als je wat gaat google-en of wat op de zoekfunctie rechtboven gaat zoeken,kom je er vanzelf achter dat je hem ook zelf kunt uitlezen. toets maar paperclip methode in.

QuantumCat (0), 12 jaar geleden

Klopt.
Maar heb 'm uit laten lezen. Bleek de terugvoerklep voor EGR (uitlaatgasrecirculatie te zijn),
deze bleek lost te zitten -een van de twee bouten zat los. Deze aangedraait en lang zonder problemen gereden.

Lampje gaat nu weer aan. Laat 'm deze week weer uitlezen.

Als het weer de EGR klep is, is er een blindplaat voor en welke kabels moet ik kortsluiten om er geen problemen meer mee te krijgen?
(heb iemand dat bij zijn motor zien doen op het motorforum.nl)

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Gezien het bouwjaar kun je de EGR wel afsluiten met een blindplaat.
Kabels kortsluiten lijkt me geen goed idee.

C.Jonker (0) PRO, 12 jaar geleden

Ik laat altijd de stekker zitten na het afsluiten, bij deze opels nog geen problemen mee ondervonden.

Willem12089 (0) PRO, 12 jaar geleden

EGR is bij een 1993 volledig mechanisch en Vacuum gestuurd, valt weinig kort te sluiten.

wel kan je de Vacuum eraf trekken, en afdoppen

Willem

moderator (0) PRO, 12 jaar geleden

Naar mijn mening heeft deze nog een mechanische egr-klep. D.w.z.: aangestuurd via een vacuumslang ( dus zonder stekkeraansluiting ) vanaf het injectiehuis. Pas bij de X16SZ motoren ( 1994) werden er elektrische egr-kleppen gemonteerd.
Deze mechanische kleppen zijn prima schoon te maken. Buiten werking zetten kan simpel door de vacuumslang er af te trekken en af te doppen.
Trouwens nooit meegemaakt dat deze stuk gingen of weigerden. Wel bij de elektrische variant.

QuantumCat (0), 12 jaar geleden

Is dat zo (uitsluitend mechanisch)? Ik dacht er een feedback loopje (open/dicht) naar de ECU ging? Er komt ook een stekker uit de bovenkant van de klep. En dat je dus dat feedback loopje voor de gek moet houden dat de klep dicht is.

Ah, ik zie nu ook dat ik mij in het bouwjaar vergist heb: 1995! Mea Culpa.

Vandaag laten uitlezen, idd (weer) de EGR. Volgens de monteur schakelde de klep wel, maar veranderde de status (open/dicht) niet.
Foutmelding gereset. Kan nu weer even zonder.

Ga toch wel even als ik een middag de tijd heb kijken of het niet iets in de stekker op de klep is of de bekabeling.
Anders toch een blindplaat!

moderator (0) PRO, 12 jaar geleden

Tja........met verkeerde info krijg je ook verkeerde suggesties........1995 is inderdaad elektrisch.

QuantumCat (0), 12 jaar geleden

idd, mea culpa, had het het hoofdje gedaan...zie wat er van komt ;-)

Willem12089 (0) PRO, 12 jaar geleden

EGR klep blijft zo nu en dan hangen door vervuiling, zeker als de positie van de plunjer niet klopt tegenonver de schakeling ervan.

willem

moderator (0) PRO, 12 jaar geleden

Klopt.

QuantumCat (0), 12 jaar geleden

"zo nu en dan" is hier een understatement -tenzij de feedback niet correct is?

Willem12089 (0) PRO, 12 jaar geleden

als de computer aanspoort tpt sluiten van de klep, en de klep doet dat niet omdat ze tegen word gehouden door een voorraad roetresten, dan komt inderdaad de feedbek niet overeen.

Probleem is dat in dit geval de feedback wel juist is, maar de klep op een verkeerde positie blijft hangen.

de Feedback zit er aan gekoppeld om te kijken of er gebeurt wat er begeuren moet, gebeurt dat niet, dan gaat het lampje branden.

Meestal is het toch het mecahnische deel wat het probleem veroorzaakt, en niet de electronica.


willem

QuantumCat (0), 12 jaar geleden

dan de vraag, kan ik de EGR-klep erafhalen en zo ja, hoe hou ik de ECU voor de gek dat er nog een EGR-klep opzit?

Willem12089 (0) PRO, 12 jaar geleden

EGR kan er niet vanaf.

je kan hem wel afsluiten door er een Dichte metalen pakking tussen te maken (let wel op dat die wat dikker moet wezen als het plaatje wat er nu tussen zit.

stekker erop laten.

Willem

QuantumCat (0), 12 jaar geleden

Willem,
Ik dacht al aan zoiets (had al zitten googlelen) bedankt voor de bevestiging.
Weet jij (of iemand anders) of een blindplaat voor een '98 ook past?
Heb een beetje zitten ebay-en, maar ik kan niet specifiek voor mijn astra zo'n plaat vinden

Willem12089 (0) PRO, 12 jaar geleden

als ie geheel dicht is past ie.

Willem

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.