Sinds vorige week had ik een probleem met de auto: het lampje van de motorelectronica ging knipperen. Dit was bij een koude motor na +/- 1 km. Ik merkte dat de motor een soort van "inhield/stottert". Auto aan de kant gezet, motor uit, boekje erbij. Niet veel wijzer geworden, dus maar even doorrijden naar de opel-dealer (waar ik vandaag terecht kon).
Na het opnieuw starten van de auto brandde met lampje van de motorelectronica continu en merkte ik eigenlijk vrij weinig aan de auto (heel soms wat "zenuwachtig" lopen als ik voor een s toplicht stond te wachten ofzo, niet heel erg).
Evengoed, daarna nog even de stad in geweest, vorige week nog wat kleine stukjes gereden, geen problemen. het lampje bleef wel branden, maar dat is logisch.
Vandaag naar de dealer geweest. Ik reed thuis weg en na een stukje begon het weer: knipperend lampje als ik gas gaf, vreemde/zenuwachtige/inhoudende motor. Weer auto aan de kant, afzetten, opnieuw starten en het liep weer goed. Bij de dealer aangekomen, hebben ze de storing uitgelezen. Was iets in een van de cilinders waardoor de auto deze tijdelijk uitschakelde.
Evengoed, getest, stukje gereden, reed goed, geen probleem. Nog even de motor uit elkaar gehaald en de bougies bekeken. De bougie van de "probleemcilinder" was wat zwarter dan de rest. Nu was het zo dat het misschien aan de bobine kon liggen, dat deze geen vonk meer doorgaf.
Nu vertelde ze me dat het onderdeel rond de 300 zou kosten, maar ze konden niet met zekerheid zeggen dat dit de oorzaak was. Eventueel (netjes aangeboden van hun) kon ik de bobine een weeklang proberen, echter heb ik vakantie en rijd dus nagenoeg niet. Nu besloten om even te kijken of het probleem nu weer terugkomt en dan kijken we verder.
Mijn vraag eigenlijk is of dat iemand hetzelfde "idee" heeft dat dit aan de bobine ligt? Vind het nogal wat geld voor iets dat misschien de oplossing is, vandaar.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Doorrijden met een dergelijk probleem, zeker als het lampje gaat knipperen, kan de katalysator beschadigen.
En die zijn nog veel duurder dan een bobine. Gewoon bobine monteren en dan maar een paar pret-ritjes maken.
anders langs de sloop
voor een ander
of fietsen
mvg willem2
15 jaar
Het is alweer heel wat later, maar er zijn ook een heel aantal dingen gebeurd.
Heb nog steeds hetzelfde probleem, het is in de gehele periode (jaar) zo'n 5 a 6 keer voorgekomen. Het volgende is gedaan:
- Injectorcleaner als bijvoeging benzine gedaan
- Bobine vervangen
- Bougies vervangen
Echter vandaag na een paar maanden had ik het probleem weer (lijkt erop dat de koudte van de winter ervoor zorgt dat ik geen problemen heb?).
Evengoed naar de garage geweest. Nog steeds "Misfire cilinder 3". Als het probleem zich voordoet is dat meestal na +/- 500m tot 1.000m (eigenlijk elk keer op hetzelfde punt onderweg naar het werk). Als ik daarna de auto aan de kant zet (hij loopt op 3 cilinders), hem afzet, hem start loopt hij weer normaal en na een paar honderd km verdwijnt het storingslampje.
Nu weet men bij de garage niet echt meer wat het is/kan zijn. Hebben besproken om zolang hetn iet erger wordt door te rijden en de auto dan maar herstarten als het zich voordoet (als het op 3 cilinders loopt, is schadelijk, dus zo snel mogelijk herstarten). Maar wil toch even vragen: heeft een van jullie nog ideeen/tips?
Baal ervan dat vervanging van de bobine, wat toch niet goedkoop was, niet geholpen heeft.
14 jaar
Klacht: Afslaan of slecht stationair draaien tijdens de eerste 100-500 m na de koude start bij buitentemperaturen van minder dan 10°C. Direct na het afslaan is starten moeilijk of onmogelijk, omdat de motor zonder compressie ronddraait. Dit vindt plaats bij auto's die overwegend voor korte afstanden bij lage toerentallen worden gebruikt. Getroffen motoren: X14XE, X16XE en X16XEL.
Oorzaak: Compressieverlies als gevolg van vastzittende uitlaatventielen.
Productie: In de productie is een klepgeleider van gesinterd metaal met gewijzigde maattoleranties ingevoerd. Breakpoints voor klepgeleiders van gesinterd metaal zijn: Szentgotthard: 20A69569 en Bochum: 02GR7584. De aangepaste klepsteelafdichtingen worden niet in de productie toegepast.
Oplossing zeg niet dat dit de oplosssing is maar herken je hier iets van ??
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar