Geachte heren,
Sinds kort heb ik een E kadett met een 1.4 injectiemotor. Bouwjaar 1990.
Rijdt prima, alleen elke 2 a 300 kilometer gaat het lampje van het motormanegement even (ca 15 sec.) branden.
In het instructieboekje staat dat er een storing is in het motormanegement en dat je naar de dealer moet om uit te laten lezen.
Doorrijden kan schadelijk zijn voor onder andere de katalysator?!?
Maar er staat ook bij dat even kort branden geen kwaad kan... Een beetje vaag dus.
Is dit een bekend probleem? En moet ik er iets aan (laten?) doen of kan het inderdaad geen kwaad..
Ook vind ik dat de temperatuur van de koelvloeistof, volgens de meter dan, vrij laag blijft. Een streepje na het blauw zeg maar.
Hangt het samen?
Ik hoor het graag.
Groeten, Koen.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
uitlezen is in de meeste gevallen toch het beste Koen.
er zijn ook veel mensen(waaronder ikzelf)die een zogenaamde OPCOM set hebben om uit te lezen.
staan op Ebay(Engeland)
bij de dealer betaal je ongeveer 30/35,- per keer,en zo'n setje is met verzendkosten erbij 35,-
Ik betwijvel of Opcom deze kan uitlezen. Dat is gemaakt voor auto's vanaf 1996 met een 16-polige stekker.
En deze heeft een 10-polige stekker.
Maar je kunt wel zelf de code uitlezen met behulp van de zogenaamde "paperclip" methode.
Zie: http://www.topbuzz.co.uk/info/fault_code...
Goedemiddag,
Wat een goede tip en duidelijke website!!!!
Het is met een paperclip inderdaad simpel uit te lezen.
Alleen ik heb dus code 12 en dat staat voor initation of diagnosis. Wat betekend dit?
Groeten, Koen.
14 jaar
Sorry, ik had weer eens niet verder gekeken dan mijn neus lang is. Hij geeft eerst 3 keer code 12 alvorens de diagnose te stellen :-D
Ik heb nu code 44. De oxygen sensor... Het mengsel zou te zwak zijn...
Waar zit de sensor? en is het gewoon een kwestie van vervangen???
Groetjes Koen.
14 jaar
12 = Begin van de diagnose. Dat geeft het begin aan en is geen foutcode.
Als je op dit moment alleen maar 12 herhaald krijgt is er geen foutcode aanwezig.
Dan zul je de procedure onderweg moeten herhalen als het lampje aan is of net aan is geweest (zonder kontankt uit te zetten).
Het zou een fout in de lambdasonde kunnen zijn deze is opgenomen in de voorpijp van de uitlaat. Doorrijden geeft een grote schade aan de kat. Je kunt de bedrading na lopen of bij de sloop een éénzelfde sonde ophalen. Wat betreft de temperatuur, als de kachel goed warm wordt zou ik daar geen probleem van maken.
14 jaar
Heren,
Heb even verder gezocht, ik zou het moeten zoeken in het gehele brandstofsysteem. Het kan ook de pompopbrengst zijn, het pomprelais, een verstopt filter, false luchttoevoer....
In ieder geval het brandstofsysteem.
Ik zal wel op zoek gaan naar een nieuwe lambdasonde.
Moet je de computer van het motormanegement nog resetten?
En Ronny, de kachel wordt inderdaad snel al goed warm. Dan is dat probleem de wereld uit...
Groeten.
14 jaar
Hoi Koen, ik zou toch eerst de bedrading van de lambdasonde na lopen vooral omdat het geen blijvende storing is. Ik heb hier een link die meer info bevat
http://www.misterfixit.com/code44.htm
Wellicht heb je daar ook al op gekeken maar toch. De inspuit computer is een zeer simpele en meet enkel de belangrijkste waardes, resetten kan door de accu los te koppelen en na een paar uur weer aankoppelen, de foutcodes worden dan gewist.
14 jaar
Hoi Ronny,
Ja daar kwam ik inderdaad al uit.
De bedrading van de sonde is helemaal goed en ziet er vrij nieuw uit.
De auto heeft ook pas een ton gelopen.
het brandstoffilter heb ik al vervangen en er is voor zover ik weet nergens lekkage.
De auto is ook 2 weken geleden gekeurd.
ik zal wel proberen een andere lambda te zoeken op de sloop. heeft dit type ook in andere opels gezeten?
Groeten.
14 jaar
Meeste uitleg heb je al gehad. Er is nog 1 mogelijke oorzaak en dat is lekkage van de uitlaat (uitlaatspruitstuk of uitlaatspruitstuk-pakking).
Lambdasensors van Kadett-E en Astra-F 14i ( C14NZ) en 16i ( C16NZ) zijn allemaal gelijk.
Dit is een 1 draads sensor die de massa van de uitlaat haalt, wat je kan doen is een draad van de uitlaat naar massa leggen om uit te sluiten dat dit het probleem is.
gr john
[quote=oldford]Ik betwijvel of Opcom deze kan uitlezen. Dat is gemaakt voor auto's vanaf 1996 met een 16-polige stekker.
En deze heeft een 10-polige stekker.
Maar je kunt wel zelf de code uitlezen met behulp van de zogenaamde "paperclip" methode.
Zie: http://www.topbuzz.co.uk/info/fault_code...[/quote]
klopt,heb je gelijk in.
kwam er pas achter nadat ik zelf weer ff had gekeken met me Opcom.
14 jaar
Hele goede tips mannen!!
Gaan we meteen mee aan de slag!
Ik zal de accu ook even een uurtje afkoppelen en daarna maar weer rijden!
Jullie horen het..
Hopelijk is dan het probleem verholpen.
Bedankt zover!
14 jaar
hallo heren.
Even een update om jullie op de hoogte te houden.
Die massadraad was een zeer goed idee!!! Het lampje van het motormanagement heeft sindsdien niet meer gebrand.
Hopen dat dat zo blijft.
Wat mij wel opviel: als je naast de auto staat ruik je een lichte benzinelucht.
Kan een klein lekje in het systeem ook de oorzaak zijn van deze storing??
Groeten, Koen.
13 jaar
Bij een warme motor verdampt het zo snel dat je het niet ziet lekken. Met een gastester is het ook te meten. Gewoon de uitlaatgas tester bij de verdachte plaatsen houden en op HC schaal kijken. Succes.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Kadett of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar