close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Astra 1.8i GLS Stw: Motormanagementlampje

Bouwjaar: 1994

Ik rij Astra 1.8iGLS Stw automaat LPG van 1994. KM stand 174.000 km. Gekocht in 2000 met KM stand 110.000.
Sinds ongeveer 3 maanden licht het motormanagementslampje op als ik een grotere energieverbruiker inschakel (dimlicht, achterruitverwarming, blower hoogste stand)na ongeveer 2-3 minuten. Schakel ik de verbruiker uit dan dooft het mm-lampje weer na 1-2 minuten. Tijdens de jaarlijkse APK/grote beurt bij Opel dealer, begin oktober, heeft men geen oorzaak kunnen vaststellen. Wat kan de oorzaak c.q. oplossing zijn?

Geplaatst door

jossteijvers (0)

al 21 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

motorstuurapp uit laten lezen.....mogelijk is de dynamo de oorzaak als de verbruikers aan zijn. als dan de accuspanning te laag is gaat het lampje aan met een defectcode in het stuurapparaat betreffende de accuspanning.

Opeltje 0
badge

21 jaar

Dank voor de snelle reactie. De dynamo is reeds vervangen, ongeveer 1 maand voor het gebeuren. En nagemeten door de monteurs. Dynamo geeft de normale spanning af aan de accu. Mogelijke nog andere oorzaken?

jossteijvers 0

21 jaar

geeft deze dynamo ook de juiste spanning af als alles vol aan staat??

Opeltje 0
badge

21 jaar

Goede vraag. Ik weet niet onder welke omstandigheden de monteur gemeten heeft. Dit zou ik na moeten vragen. Of is het mogelijk dat ik dit zelf kan meten?

jossteijvers 0

21 jaar

als je een multimeter hebt kan je deze over de accupolen aansluiten en de spanning meten. (meter wel even op de goede meting instellen) motor laten draaien en alles aanzetten, wachten totdat het lampje gaat branden, en dan de meter aflezen. meet ev de afgelezen spanning hier eens.

spanning dan lager dan 9 volt....krijg je deze problemen.

Opeltje 0
badge

21 jaar

Bedankt voor het advies. Ik zal het op korte termijn proberen en de uitkomst hier weergeven. Groetjes, Jos

jossteijvers 0

21 jaar

Hallo Opeltje. Ik heb net mijn accu gemeten. Bij stationair toerental laadt de dynamo goed bij (bijna 14 volt). Vervolgens heb ik enkele minuten extra stroomverbruikers aangezet en wederom een meting gedaan. Dynamo blijft bijna 14 volt leveren. Het gekke is dat het mm-lampje uitbleef. Nu vermoed ik dat dit ook bij de monteur gebeurde. Wel meten bij niet-rijden en dus geen indicatie van het mm-lampje. Maar het mm-lampje licht wel op tijdens het rijden. Is er nog een andere methode van meten?? Groet, Jos.

jossteijvers 0

21 jaar

jawel...tijdens het rijden.....is ietwat lastig maar wel noodzakelijk. je zou de multiemeter aan een plus draad in de wagen kunnen hangen en aan massa (carosorie) en dan lekker rijden...de dealer kan dat gewoon met een tech 1 doen.....


Opeltje 0
badge

21 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.