close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Zafira: motormanagementlampje brand en tot 2800 toeren geen trekkracht.

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Diesel, Motorcode: DTL 2.0

ik rijd met een zafira en sinds 1 jaar zijn er constant problemen geweest.
Bij starten brandt het motorlampje, hij klinkt niet zoals het moet, en er is een groot verlies van vermogen.
Hij gaat niet boven de 3000 toeren als het lampje brandt, gaat het lampje uit krijg ik ook direct weer trekkracht.

Maar de laatste tijd blijft het verlies aan vermogen er, wanneer ik dan gas geef (en het lampje brandt niet) en ik ga boven de 3000 toeren ongeveer springt het lampje op en blijft hij begrensd tot net geen 3000 toeren.

Ze hebben al een half jaar geleden een andere brandstof pomp erin gezet, maar na een week of drie kwam het probleem weer terug.
Het wordt ook steeds erger. laatste keer staat de motor zelfs te dansen bij het starten. Als hij dan eenmaal stationair loopt is er niets aan de hand.

Ik ben een leek op dit gebied maar heb wel een erg handige buurman. Dus hoop ik met jullie hulp en zijn technisch inzicht dat we er toch uitkomen wat het probleem kan zijn.

please advise.

Geplaatst door

arian&co (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Eerst laten uitlezen op de testkast

xxjohxx 0

15 jaar

laat dan gelijk naar je motor temp sensor kijken

kleijn 0

15 jaar

Ga vandaag wederom naar de garage op hem opnieuw te laten uitlezen.

De LMM (lucht Massa meter) is een nieuwe opgezet.


Nu loopt de motor wel maar blijft horten en stoten tot 2000 toeren. Daarna gaat het over en rijd hij zoals hij moet doen met voldoende trekkracht.
Motor walmt dan wel eventjes vreselijk. blauw/grijze rook.
Temperatuur was voorheen 80 graden geeft nu na montage ineens 90 graden aan.
Nadat de motor gelopen heeft en hij wordt uitgezet, dan start hij niet meer. pas als hij echt helemaal is afgekoeld, lees koude motor dan start hij weer.
(dat zou dan misschien met die motor temp sensor te maken kunnen hebben???)
Motormanagementlampje brand na het starten niet mee. gaat alleen branden tussen de 1500 en 2000 toeren.

iemand nog suggesties.

vervuilde ugr klep misschien????

lambda sonde misschien of zit die niet in een zafira diesel?????

of is het een kwestie van resetten omdat er een nieuwe lmm is gemonteerd.

of een nieuwe brandstof filter????


wie weet raad.

arian&co 0

15 jaar

vacuum slangetjes goed, brandstof retour slangetjes goed ??

adam76 0

15 jaar

Gisteren laten uitlezen, er kwamen geen storings codes of fout codes uit naar voren.
Had wel nog ff getankt. liep nadat ik 10 km gereden had al wel wat beter. motormanagement lampje blijft nog steeds branden tot 2000 toeren. ook dan blijft het verlies aan trekkracht er.
toch was het al een stuk minder dan voorheen.

arian&co 0

15 jaar

als het MM lampje gaat brangen moet er een storing zijn ! dat lampje is niet ingebouwt als dashboard verlichting.

hij raakt in de noodloop. de thuisbreng modus. dus er doet ergens iets niet goed mee. en dat geeft een storing.

adam76 0

15 jaar

Dat snap ik en de buurman en de monteur ook allemaal nog wel dat er iets niet helemaal goed is.
En dashbord verlichting is nog altijd permanent en niet zo af en toe.

Dat hij automatisch in de save modus zit snappen we allemaal wel denk ik.

Het probleem is echter dat we zelfs bij de OPEL DEALER geen storingscode of foutcode krijgen uit het uitleeskastje.

dus blijft er nog steeds allerlei mogelijkheden alleen kun je bijna alle electronische problemen uitsluiten.
Toch???

dus goede raad blijft duur maar dom zijn we nou ook weer niet.

arian&co 0

15 jaar

Laat de auto uitlezen als het lampje brand, er moet een storing inzitten.
Ik denk dat het de EGR is.

primera p11 0

15 jaar

Lever de auto op een avond in, zodat deze 's nachts kan afkoelen.
De volgende dag kan de dealer gelijk uitleesapparatuur aansluiten vóórdat de auto gestart wordt.
Zoals je zelf zegt gaat het lampje aan na het starten, dan MOET er een foutcode te lezen zijn.

oldford 0
badge

15 jaar

Wanneer het lampje aan gaat. naar een dealer rijden. voor de deur parkeren. en naar binnen lopen. laat de motor draaien. en laat hem zodoende uitlezen.. dan moet de storings code naar boven komen. zo niet, dan is er wellicht een kans dat je ECU wel eens het probleem kan zijn.

adam76 0

15 jaar

Ik had vergelijkbare problemen. Bij het uitlezen kwam er een storing van de EGR klep naar boven. de klep zou te traag reageren of zo iets.
De egr klep laten reinigen en het is nu verholpen. Als het probleem terug komt dan moet ook de rest van het uitlaatspruitstuk laten reinigen, er zit veel aangekoekte roet waardoor de egr klep moeilijk kan gaan doen.
Het probleem ontstaat in mijn geval doordat ik veel kleine stukjes rij waardoor de roet kans heeft zich te gaan hechten. Bij lange stukken rijden op snelweg wordt de verbranding automatisch schoner dus minder roet.
Vreemd dat ze geen storing zagen tijdens het uitlezen.

Lennard6488 0

15 jaar

Nou we hebben al vrschillende zaken geprobeed, filters vervangen, olie ververst, andere profesionele luchtfilter erop. het wordt allemaal steeds beter. hij rijdt weer zeg maar. soms loopt hij nog stroef tot een 2000 toeren, daarna is het over. nu alleen nog even alles schoonmaken waaronder de egr klep en wie weet is dan dat probleem verholpen.

andere vraag hoe kun je het beste een homokineet vervangen van de zafira, tenminste ik denk dat dat het is. hij maakt namelijk een rammelend/kloppend geluid als ik door de bochten rijdt.

bedankt voor jullie adviezen. heb er veel aan gehad.

kijk ook nog even bij de daihatsu of je daar raad op weet aub.

arian&co 0

15 jaar

Nu weer een ander probleem,

hij rammelt als hij rechtsom de bocht omgaat rechtsvoor.
staat er druk op dan doet hij het niet.
bij rechtuit rammelt hij ook niet alleen bij veel kuilen dan hoor je hem wel rammelen.

hij doet het alleen rechtsvoor is dit de homo-kineet misschien?
kwanta costa???

arian&co 0

15 jaar

We blijven pech houden, zouden bijna denken van dat wij een zafira van de maandag ochtend met een weekend kater hebben gekocht.

Mijn vrouw rijdt naar huis terug en 700 meter voordat ze thuis is na ongeveer 10 km te hebben gereden, ziet ze rook en ruikt een hele indringende geur. ze zet de auto aan de kant en doet de motor uit.
Het ruikt net zoals je een pan op het vuur heb laten staan waarvan het handvat te heet is geworden.

Je zet hem op contact en alle lampjes die normaal ook branden, branden nu ook en gaan ook weer uit zoals normaal ook gebeurd. alleen draai je de sleutel dan verder dan hoor je niks en gebeurd er ook verder niets.
Wat an dit zijn.
Accu is goed, alle vloeistoffen zijn op peil. olie is goed, distrubutie riem is nog heel.
kooplingsplaten lijkt mij dat die het ook niet kunnen zijn omdat hij daarom wel kan starten.

dus wie heeft er een idee.
dan kan ik daar eens eerst naar kijken.
heb alle zekeringen zover ik ze kon vinden nagekeken en ook hier geen mankement gevonden.

please goede raad aub.

ps. ik woon nogal ver van de dealer, dus uitlezen ben ik weer een halve dag reizen kwijt.

arian&co 0

15 jaar

Heel eerlijk gezegd,het is niet opel's beste model geweest.
Met name de dieale is geen betrouwbaar exemplaar.
maar daar heb jij nu niks aan.
Startmotor heeft mee gedraaid met de motor en is nu verbrand,waarschijnlijk.

primera p11 0

15 jaar

Jaah primera dat geloven wij nu ook. Het is idd de startmotor.
Waarschijnlijk zit het probleem ook in het contactslot, deze draait de sleutel niet ver genoeg terug zodat de startmotor mee blijft draaien.

Nu kunnen we wel een nieuwe startmotor erin zetten maar dan blijft het probleem nog steeds bestaan met het contactslot.

Dus WIE HEEFT ER NOG TIPS OM DIT OP TE LOSSEN MET HET CONTACTSLOT. VOLSTAAT SCHOONMAKEN VAN HET SLOT OF MOET ER EEN COMPLEET NIEUWE IN. OF KUN JE GEWOON HET BLOKJE IN HET SLOT ZELF VERVANGEN EN HOE IS DIT HET BESTE TE DOEN.

WIE O WIE HEEFT RAAD.

arian&co 0

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Zafira of stel zelf een nieuwe vraag.