Hoi medeautorijders.
Sinds kort heb ik de weg naar dit forum gevonden. Eigenlijk niet helemaal de bedoeling want als je in mijn geval op dit forum komt betekend dat dat er iets aan de hand is. Helaas.
Toch goed dat het er is en ik hoop dat iemand mij kan helpen.
Sinds kort heb ik een Opel Zafira 1.8 benzine handgeschakeld uit 1999. Nadat ik bij het losdraaien van het oliefilter het filterhuis stuk heb gedraaid, wat overiens weer gemaakt is, is er nu het volgende probleem:
Bij een snelheid van 80+ gaat na een tijdje het motormanagementlampje branden. Dit blijft hij doen totdat je op 120 km/u komt.
Dan gaat hij uit. Laat je de snelheid zakken dan gaat hij weer aan en blijft hij ook onder de 80 branden. Totdat je een tijdje rond de 50 of lager rijdt, dan gaat hij weer uit.
De motor maakt een tikkend geluid wat boven uit het blok lijkt te komen. Hoewel ik het lastig vindt in de motorruimte een locatie van geluid aan te geven.
De auto is inmiddels uitgelezen en ik heb van mijn garagehouder de bijbehorende foutcodes gekregen, waarvoor dank. De codes zijn: P1326, P1327, P1328, P1329
(ik begreep dat deze codes elk voor een cilinder gelden) en P0325.
Wanneer de codes gereset worden blijft de storing weg totdat ik weer hogere snelheden heb gereden. Dan is hij weer terug.
Er is al een beetje automaatolie bij de olie toegevoegd op de smering wat beter te krijgen, maar dat heeft niet geholpen.
Ik las in een ander topic dat de code P0325 te maken kan hebben met de bougies.
Maar daar maakte de motor geen tikkend geluid en werd er niet gesproken over meerder foutcodes.
Alvast bedankt voot het meedenken!
Met vriendelijke groet,
DJ Hans
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Het is een probleem met de pingelsensor.
P0325 geeft aan dat deze geen signaal geeft. Dat is in tegenstelling tot de overige 4 codes.
Daar geeft de computer aan dat de maximum correctie is bereikt ten gevolge van een groot (geldig) signaal van de pingelsensor.
Kontroleer oliepeil van de motor en kijk of er niet een hitteschild los zit dat trilt.
Als er niks gevonden kan worden, zou ik de sensor vernieuwen.
Oliepeil moet haast wel goed zijn, want er is zelfs nog extra olie bij in gekomen. Tenzij te veel olie dit probleem kan veroorzaken. Hitteschilt zou idd het trillen kunnen veroorzaken. Nog niet nagekeken.
Zou het ook kunnen dat wanneer de pingelsensor stuk is dit ergens in de motor een andere timing geeft waardoor er een rammelend geluid ontstaat. Misschien bij de kleppen?
13 jaar
Als de computer een signaal herkent dat pingelen aan geeft (terecht of niet), dan wordt de ontstekings timing aangepast (minder vroeg).
Op het moment dat de P13xx codes gezet worden is de vermindering tot het maximum opgelopen, maar de sensor zegt nog steeds dat de motor pingelt. Dat is al niet normaal. Vervolgens heb je ook een fout dat de sensor helemaal niets aan geeft. Dat is tegenstrijdig.
Tikkende geluid kan van een klep komen of een defecte stoter. Die trillingen hebben dan mogelijk ook weer invloed.
Maar ik kan het geluid hier niet horen.
Ok bedankt tot zover! Ik heb weer wat om mee aan de gang te gaan. Heb inmiddels gekeken wat een pingelsensor kost.
Dit valt me nog mee. Hopen dat dat het probleem is. Wanneer er iets met de kleppen of een stoter mis is zal het wel in de papieren lopen.
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Zafira of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar