Heren experts,
even proberen om zonder uitlezen een mogelijke oplossing te vinden.
Astra, rijdt goed.
bij bij stilstaan met warme motor ( dus rond de 90 graden op de klok )
gaan na een bepaalde tijd, minuutje of 2 de temp. net iets boven de 90 graden
het lampje van het motormanagment branden, er veranderd dan niets in
de motorloop, geen noodloop, geen verandering in toeren tal...NIKS.
tijdens het rijden kan de temp oplopen tot 100 graden, dan gaat het lampje NIET aan.
na wat lezen van een aantal berichten kwam al de temperatuur sensor naar voren...
ik heb van de sloop even eentje meegenomen om te kijken of hiermee het probleem
verholpen was, maar helaas... (het zou natuurlijk kunnen, dat deze sensor OOK slecht is..
het zou kunnen ).
om niet meteen naar de dealer te gaan, wil ik eerst even kijken wat er nog meer mogelijke
oorzaken kunnen zijn, het is vreemd dat dit alleen gebeurd bij stilstand.
distributie, waterpomp enz zijn allemaal redelijk recent vervangen, motor loopt verder behoorlijk netjes.
koud, iets minder maar dat is maar even.
iemand een tip ?
alvast thanks.
wellicht de paperclip methode eens proberen...;-)
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
ik heb het ooit bij mijn kadett e met c14nz motor gehad,exact zoals jij omschrijft.
bij mij was het toen de lambda sensor!
dat was eigenlijk de volgende optie, alleen gaat de motor bij een "slechte" lambda sonde
dan niet slechter lopen ? danwel inhouden / bokken of wat dan ook ??
je weet dat het lampje sporadisch wel eens kan gaan branden zonder
enge dingen alleen als het blijft branden naar garage uitlezen
14 jaar
Gewoon even langs de dealer en uitlezen als het lampje brandt of zelf uitlezen met de paper-clip methode.
Even zoeken op het forum, staat vaak genoeg beschreven.
oeps...sorrie..
Probleem is opgelost,
eerste instantie dacht ik de koelwatertemperatuur sensor ( ding aan de achterkant van het blok,
met de mintgroene stekker ) echt na vervanging bleek het probleem niet opgelost, in zoverre je
van een probleem kunt spreken ( motor bleef tenslotte gewoon het zelfde "lopen")
per toeval de luchttemperatuursensor (?) stekker ontdekt, had ik helemaal overzien...
deze losgehaald ( gewoon zo'n soort van kabelschoentje ) en eens royaal ingesaust met kontaktspray want het stekkertje was wat geoxideerd / gecorrodeerd, na het stekkertje een aantal keren op het kontaktje te hebben geschoven gaan rijden en het lampje is niet meer aangegaan...
zo simpel schijnt het te kunnen zijn ;-)
Thanks voor de input van jullie zijde !!
Toch knap Erka...
Als je de Stekker van de koelwater temperatuursensor voor de Temperatuurmeter op je dashboard schoonmaakt, welke dus niet in verbinding staat met de computer en dan je lampje uitblijft
Willem
Lezen is ook een vak, Willem. Deel over de luchttemperatuur sensor overgeslagen?
Lucht temperatuur sensor heeft de C16NZ / X16SZ motor niet, dus niks overgeslagen..
Als je kennis van deze motor hebt en je leest deze: gewoon zo'n soort van kabelschoentje, dan weet je direct dat het over de sensor koelvloeistof temperatuur dashboard word gesproken..
Inlaat lucht temp sensor is bij opels van deze bouwjaren een Sensor met een Witte 2polige bosch stekker erop.
Willem
Hier komt dat kabelschoentje op:
[img]http://i427.photobucket.com/albums/pp356...[/img]
en dit is de inlaat lucht temp sensor welke NIET op de Centraal ingespoten motoren aanwezig is:
[img]http://i427.photobucket.com/albums/pp356...[/img]
Willem
Aha, nou snap ik wat je bedoelde.
Geen probleem, kan een ieder gebeuren..
daarom hebben we foto's voor de duidelijke uitleg.
Willem
en willem saves the day :P
14 jaar
en alles verder goedgekomen
dus de sensor van je koelvloeistof temperatuur was geroest
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar