Beste leden,
Ik ben zojuist eigenaar geworden van een grappige opel astra. X2.0XEV 16V (als ik het goed heb). (Ecotech)
Het is voor mij slechts een boodschappen auto, dus die 2 liter komt goed van pas ;)
Probleem 1:
De oude eigenaar vertelde dat de Lambda sonde kapot was, te zien aan de motorstorings-lampje.
Ik heb zojuist een nieuwe lambda sonde gehaald, die word morgen geinstalleerd.
Het probleem is echter, het lijkt wel of de motor is begrenst op zo'n 4500 toeren (belast & onbelast). Het klinkt als een elektronische begrenzer o.i.d.
Kan dit ook te maken hebben met de falende Lambda sonde ?
Hij trekt wel goed op, tot 4500 toeren.
Probleem 2:
De motor word warm, termostaat lijkt goed te functioneren, maar de interieur kachel wil niet warm worden. Er blijft koude lucht komen.
Waar zou ik moeten beginnen met zoeken ? schakelaars? radiator ?
Ik ben vrij bekend met Opel, maar hier weet ik me geen raad mee.
Alvast bedankt voor jullie reacties!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Woutje,
Het 'begrenser' probleem zal komen doordat het motorstorings lampje brand en in noodloop draait..
Eigenlijk had je hem eerst even moeten uitlezen, alvorens eerst de lambdasonde aan te schaffen..
Ik hoop wel dat je de lambda origineel gekocht hebt en geen immitatie ?
Je kan hem zelf ook even uitlezen a.h.v. de paperclip methode die al vaker beschreven staat op het forum.
Het probleem van de kachel kan ook een aantal oorzaken hebben, worden de slangen die naar binnen lopen ( onder schutbord ) wel allebei goed warm ? Zo ja, kan het de kachelradiateur zelf zijn of de bediening ervan.
Gr Stefan
Hoi stefan, bedankt voor je reactie.
De lambda sone, werd mij verteld, is universeel (4 draads). Ik heb nadrukkelijk gevraagd of ik hem kon ruilen indien het niet de goede is.
Ik zal vanavond eens kijken naar de slangen.
En bedankt voor de paperclip-methode, ik zal er na kijken!
14 jaar
Kan nog wel eens een probleem worden..
Lambda van de X20XEV is een die werkt op 5 Volt, normale werkt op 1 volt.
En begrenzer op 4500 toeren, word voor bijna 100% NIET veroorzaakt door de Lambda sonde, maar door de Nokkenassensor.
Willem
Hoi mensen,
Even een kleine update van dit probleem.
Ik heb vanmorgen een nieuwe Lambda-sensor geplaatst, maar het probleem blijft zich voordoen.
Als ik de computer uitlees d.m.v. paperclip methode, krijg ik p0340 - Camshaft sensor.
Ik krijg dus steeds meer het vermoeden dat inderdaad de nokkenas-sensor niet goed functioneert.
Zojuist even alle stekkers nagekeken, alles ziet er goed uit.
De auto blijft ook lopen wanneer ik de stekker van de nokkenas-sensor er af trek.
Andere dingen die ik nog na kan kijken ?
En, zou het verstandig zijn om een sensor van de sloop te halen, om het hiermee te proberen ?
MVG Wout
14 jaar
zou gewoon een nieuwe plaatsen
weet je eventueel zeker dat het dat niet is
14 jaar
Ok, inmiddels een nieuwe nokken-as sensor geplaatst.
Leek eerst goed te gaan, maar na 3KM springt het motor-storings lampje weer aan.
Begrenzer is wel weer in orde, trekt tot ruim 6500 toeren nu.
Motor loopt ook soepeler en trekt sneller op.
14 jaar
Uitlezen op het moment dat het lampje brandt.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar