Opel Vectra: Motormanegement lamp brandt na 1 minuut.

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0DTI 16V

Had 6 maanden geleden de krukassensor laten vervangen door problemen wegvallen toerenteller en hierdoor geen vermogen. Maar nu gaat het Motormanegement lampje branden na 1 minuut en vermogen valt dan weg, toerenteller werkt nu na behoren en dat kan niet anders want na het uit laten lezen bleek dat er een algemenestoring was. Volgens de garage kan dat het vacuum of de massa zijn. Beide heb ik uit gesloten door deze te vervangen.( ja, heb alle slangetjes vervangen ongeveer 3 meter) Tevens luchtfilter en brandstoffilter vervangen. Ook heb ik de EGR klep getest en schoongemaakt en deze werkt ook normaal. Later zag ik dat op mijn boardcomputer het verbruik erg schommelde? Hoe word dit berekend? Of is word dit door de luchtmassameter berekend? Als ik enige tijd het gas vol intrap komt gaat het lampje weer uit, niet altijd. Maar altijd bij het opnieuw starten werkt hij 1 minuut perfect.

Op de teller staat nu 301.000 km

dupl-u-12725-5dd1497da299c+marannang

Geplaatst door dupl-u-12725-5dd1497da299c+marannang (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Vectra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

Willem12089 (0) PRO, 15 jaar geleden

Misschien lucht massameter defect??

Willem

dupl-u-12725-5dd1497da299c+marannang (0), 15 jaar geleden

Ik zat net nog even te snuffelen en las eigen dat: "Het rubber slangetje aan de elektroklep was aan de onderkant gescheurd." Heb wel alle slangen vervangen maar ben eigenlijk de kleinen rubbere slangetjes vergeten te controleren dus dat ga ik maar eens doen Willem. Bedankt voor je reaktie en je leest wel of ik het heb gevonden.

Mario

dupl-u-12725-5dd1497da299c+marannang (0), 15 jaar geleden

Alle slangentjes gecontroleerd, niets kunnen vinden. Auto even gaan testen op de weg, geconstateerd dat als ik boven de 2500rpm blijft het lampje uit blijft. Zak ik terug richting de 2000rpm gaat het lampje weer aan? Raar maar waar. Wat zou dit nu kunnen zijn?

dupl-u-12725-5dd1497da299c+marannang (0), 15 jaar geleden

[quote=Willem12089]Misschien lucht massameter defect??

Willem[/quote]
Wat is de prijs van een lucht massameter eigenlijk?

JoeNeL (0), 15 jaar geleden

Ik denk nog altijd EGR klep. Luchtmassa meter defect ga je alleen voelen als je vermogen nodig hebt.
Als je motor geen vermogen nodig heeft (als je dus gewoon blijft rijden tussen 1500 en 2500 toeren) gaat je EGR klep opengaan om uitlaatgassen terug via je inlaat binnen te sturen.

Zoals je al wel weet wordt deze klep bedient door de vacuumpomp. Misschien moet je daar gaan zoeken? Het is niet omdat je buisjes niet gescheurd zijn dat het probleem niet bij je vacuumpomp kan liggen. Al es uitgemeten of ze echt vacuum trekt.

Kijk je je oliepeil geregeld na? Ja vacuumpomp is de eerste die problemen zou kunnen hebben (onvoldoende smering) als je oliepeil te laag staat. Die wordt blijkbaar ook door je motorolie gesmeerd (heb ik me ooit eens laten vertellen door een Opel-mecanicien)...

Hopelijk zet dit je weer op weg...

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vectra of stel zelf een nieuwe vraag.