Hallo.
Ik zit met een (groot) probleem.
Na een week met mijn combo gereden te hebben denk ik ik gaat met de vectra rijden.
Dus ik stap in en zet het contact aan en start.
Slaat de motor niet aan, dus ik zo: ???? wat heb ik nou aan mijn..
Kijk ik naar het instrumenten paneel brand ook het MM lampje niet met contact aan.
Dus ik check de basis dingen:
* brandstofpomp relais (contacten gecontoleerd, paar keer op staan hengsten etc)
* relais motorregling (contacten gecontroleerd, paar keer op staan hengsten etc) (heb deze 2 ook verwisseld (zijn het zelfde))
* zekeringen die met het MM systeem te maken hebben.
Ik heb de auto afgelopen zondag goed rijdend weg gezet, dat vind ik nou zo vreemd.
Mischien dat iemand mij kan helpen dit op te lossen???
voertuig gegevens:
merk: Opel
type: Vectra;-B
motor: x25xe (2.5 v6)
bouwjaar: 01-1996
km.std: 135.000
airco: ja (ivm verbinding met MM systeem)
* ACCU IS GOED VOL!!!
* allesw voor de rest werkt naar behoren (abs, TC.)
** MM = Motor management / motorregeling
*** Tijdens starten komt wel de toerenteller iets omhoog. (dat functioneerd dus wel)
Alvast bedankt
Willem
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
basisdingen zeg je, maar de zekeringen dan ook? en brandt het lampje helemaal niet, of knipperd deze? In het laatste geval natuurlijk startonderbreker. kijk dus alle zekeringen (boven accu etc.) even na.
vr.gr.
Zekeringen ook gechecked uiteraard.
Probleem is opgelost!!!!!!!!!
Wat wil het geval:
De constante voeding van het aanstuur deel van de motorrelais kreeg geen spanning. (max 4 volt)
Dus heb ik dit opgelost met een papaerclip van de doorvoer naar aanstuur gedeelte gedaan, en de vectra rijdt weer.
En volgens schema motorregeling is het zo ook aangesloten dat de doorvoer en aanstuur constant + met alkaar verbonden is, dus wijzigt er niks aan de regeling zelf met de toepassing van de papaerclip.
iig bedank voor het reageren.
Willem
willem vervang de desbetreffende zekeringen is want hij kan half door zijn en dan ga je van de lage voltages meten.
gr tijne
18 jaar
hey.. martijn zit je nu al aan de BORREL!!!!!!
ik lees iets van een half doorgebrande zekering ???
paul,
Tijne, volgens mij snap jij het niet helemaal...
De stroom van de HOOFD DOORVOER van het zelfde relais gaat via de zelfde zekering, en deze werkt perfect, ook de brandstofpomp relais werkt via die zekering, deze werkt ook perfect.
maar hij rijdt iig weer prima, en ik laat het lekker zo
dit is niet kwaad bedoeld.
Om echt te zien hoe dit werkt heb je het schema nodig, en dat heb ik gelukkig.
Willem
oke dan heb ik je niet goed begrepen inderdaat willem.
gr tijne
18 jaar
geeft niet tijne kan iedereen gebeuren.
Als je volgende keer wat minder snel leest lees je het beter he.
misschien een goede voornemen voor 2006 (GRAPJE)
Willem
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vectra of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar