Opel Insignia Sports Tourer 2.0, 4x4, automaat (juli 2009)
chassis nr wolgs87e391104089
Kilometerstand 88 738 km
Onze Opel Insignia Sports Tourer 2.0 deed het prima tot 24 oktober jl toen hij zonder voorbode (geen rare geluiden, geen brandende lampjes) niet wilde starten. Toen ik de eerste keer probeerde te starten hoorde ik wel na een paar seconden een tikkend geluid maar bij de keren daarna niet meer. Nadat het de ANWB ook niet lukte om de auto te starten is de auto naar de garage (geen Opel dealer) gesleept waar hij altijd netjes is onderhouden (dus ook o.a. tijdig motorolie (van goede/juiste kwaliteit) vervangen. De auto hebben wij als occasion gekocht in december 2012 bij XXXXXXX te Schiedam.
Nu blijkt dat er motorschade is ontstaan door een opgerekte distributieketting wat behoorlijke kosten met zich meedraagt. Mijn vragen zijn:
- Is dit probleem bekend bij Opel?
- Is dit een fabricage fout? Geen melding dat er iets mis was en ketting hoort toch "levenslang" mee te gaan bij goed onderhoud?
- Tot wie kan ik mij wenden voor eventuele coulance, reclamering? Heb ik daar "recht" op?
Hieronder zijn ook de bevindingen van de monteur te lezen:
Bovenstaand voertuig is bij ons gebracht op 24-10-2015, door ANWB.
Voertuig wil niet starten, ANWB uitgelezen, fout in Motormanagement krukas positie-sensor.
Krukas sensor besteld, en gemonteerd, voertuig wil na monteren krukas positie sensor nog niet
starten. Motormanagement uitgelezen, geen fouten aanwezig.
Na verdere diagnose vastgesteld dat inlaat nokkenas stilstaat bij starten van de motor.
Klepdeksel gedemonteerd, waarna blijkt dat alle klepslepers/tuimelaars zijn afgebroken en tussen
nokkenas as, en klepstelen zijn gekomen. Tevens is de kleptiming niet meer correct.
Opvallend is, dat de distributie ketting "slap" staat. Na verwijderen gebroken klepslepers, draait
de inlaat nokkenas weer, er is echter wel motorschade ontstaan, door niet correcte kleptiming.
Diagnose blijkt dat door opgerekte distributie ketting, dez bij koude start over nokkenas tandwiel
is geschoten, waardoor motorschade is ontstaan.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Een slappe ketting komt heel vaak voor.Vaak is het voorgeschreven om deze iedere 60.000 km te laten vervangen.Omdat het meestal geen duplex kettingen meer zijn,en de spanrollen etc veel lichter uitgevoerd worden gaat deze geen autoleven meer mee.Vervuiling in de motorolie is ook vaak een oorzaak,doorrijden met een te laag oliepeil,of te veel kilometers tussen de beurten zorgen ook voor overmatige slijtage.Verder zijn motoren met een distributieketting absoluut niet geschikt voor het nieuwe rijden,dwz overschakelen bij een laag toerental.Dat geeft enorme belastingen binnen de motor in het algemeen en de ketting in het bijzonder.Het nieuwe rijden is overigens alleen maar goed voor de bankrekening van uw garage.
Ik weet niet wat het voorschrift is om een ketting te vervangen.
In de regel horen ze een autoleven mee te gaan.
Een ketting elke 60.000km vervangen lijkt me zeer onwaarschijnlijk,vervanging van ketting inclusief spanners gaat maar zo richting de 2000 euro.
Als dat elke 60.000km moet gebeuren,dan zou ik er met een boog omheen lopen,zelfs een distributieriem gaat langer mee.
Ik weet niet of er een modificatie geweest is op de ketting van deze insignia.
Is dat wel het geval geweest kan de dealer daar iets zinnigs over zeggen.
Aangezien de auto van 2009 is kun je coulance wel vergeten,ook het feit dat er geen dealeronderhoud gepleegd is aan de auto spreekt niet in je voordeel.
Maar niet geschoten is altijd mis,misschien kan de dealer nog wat voor je doen.
Maar ik denk dat je zelf voor de kosten opdraait.
9 jaar
Eens met Primera dat een distributieketting een autoleven mee behoort te kunnen gaan. Dat is ook de reden dat ik geen auto met tandriem meer wil . Deze site staat bol van de drama's met tandriemen en heb er zelf ook meermalen geduvel mee gehad. Een ketting moet ook zondermeer bestand zijn tegen het nieuwe rijden lijkt me. Er is dus iets abnormaals aan de hand, maar weinig kans dat je een tegemoetkoming krijgt bij reparatie vrees ik.
9 jaar
Er zijn meerdere merken die een ketting probleem hebben/hadden , dus zo vreemd vind ik het niet , probeer eens te achter halen via de diverse forum s , ook duitse , of dit bij dit type een vaker voorkomend probleem is , dan heb je naar opel toe iets meer in handen , maar ik vrees dat het uit je eigen portemonnee gaat komen.
Bedankt allemaal voor jullie bijdrage. De monteur had al bij een Opel dealer en andere Opel specialisten nagevraagd of dit probleem bij ze bekend was. Dit was bij niemand het geval. Mijn monteur is Alpha specialist en bij een bepaald model Alpha's (weet niet meer precies welke) was dit wel een bekend probleem. Volgens mij was het een model vergelijkbaar aan de mijne (Turbo 2.0). Ik heb net een brief samengesteld die ik morgen aan Opel Nederland ga sturen want als de auto ook geen waarschuwing geeft (ratelend geluid, problemen met opstarten, lampjes of i.d.) en is goed onderhouden (goede olie, tijdig ververst etc) dan lijkt het mij op een niet deugend onderdeel. Ik ga ondanks jullie voornamelijk slechte vooruitzichten toch vol goede hoop en vertrouwen in een coulance regeling van Opel het weekend in. Kijken of positief denken werkelijk positieve energie kan uitstralen (heb ik ergens gelezen). Ik houd jullie op de hoogte.
9 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Insignia of stel zelf een nieuwe vraag.
9 jaar