Opel Vivaro: multi riem

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9di

mijn multiriem is eraf gelopen en bestond nog uit 5 slierten
toen heb ik er een nieuwe opgelegt toen was het goed voor 3 km en weer was hij eraf toen weer vervangen dacht mischien fout gemonteerd
na 2 km weer erafgelopen toen begon de auto ook meteen te ratelen en nu krijg ik hem niet meer aan
als ik hem start wil hij aanslaan maar blijft niet lopen

gerron

Geplaatst door gerron (0) , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Vivaro? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

18 Reacties

maarten4874 (0) PRO, 11 jaar geleden

Een multiriem gaat zelden zomaar kapot (mits hij nooit wordt vervangen). Er zal wel een poulie verkeerd staan.
Ik zou nou maar eerst de distributie timing controleren. Mogelijk heeft de multiriem meer schade aangericht...

gerron (0), 11 jaar geleden

de multiriem is er de laatste keer gewoon afgelopen en was niet kapot wel vreemd dat hij er zo af loopt
dus stuurbekr viel weg en begon gelijk te ratelen moest 100 meter verder rijden om te parkeren heb hem toen zelf uitgezet
en nu slaat hij niet meer aan
dus hij is niet tussen distr riem gekomen

maarten4874 (0) PRO, 11 jaar geleden

[quote=gerron]mijn multiriem is eraf gelopen en bestond nog uit 5 slierten[/quote]
Als de riem er de laatste keer zomaar afliep,spanner controleren...

gerron (0), 11 jaar geleden

zal ik doen maar moet hem eerst weer aan het lopen krijgen

Wimski (0), 11 jaar geleden

Denk dat Maarten bedoeld dat er nog resten van je EERSTE riem
de timing kunnen hebben verstoord
Vandaar dat hij zegt ook je timing controleren
Kan verder ook geen kwaad om dit te doen
je moet toch ergens beginnen

R_Bakker (0) PRO, 11 jaar geleden

Distributie controleren al meerdere gehad multiriem loopt tussen distributiekap met alle gevolgen.

Gr Ron

maarten4874 (0) PRO, 11 jaar geleden

[quote=Wimski]Denk dat Maarten bedoeld dat er nog resten van je EERSTE riem
de timing kunnen hebben verstoord
Vandaar dat hij zegt ook je timing controleren
Kan verder ook geen kwaad om dit te doen
je moet toch ergens beginnen[/quote]
inderdaad...

gerron (0), 11 jaar geleden

de timing staat goed
ben nu bezig met sensoren te controleren
om hem weer aan de loop te krijgen

gr Ron

Wimski (0), 11 jaar geleden

Zou ik als eerste naar de krukas sensor kijken
Zit dicht bij je Multiriem en die kan de bedrading bij het breken
misschien wel meegetrokken hebben

alfons262 (0) PRO, 11 jaar geleden

Hoe weet je dat de riem helemaal goed staat?Is het spietje van het nokkenastandwiel nog heel?

gerron (0), 11 jaar geleden

mijn krukas sensor zit bij de starterkrans in de bak en echt niet bij de multiriem
heb de distr riem er nu af zat niks tussen als ik de merktekens aan hou kan ik de motor niet ronddraaien
in de oude positie wel
nokkenas teken staat boven in krukasteken op 9uur en moet volgens mij om 7uur (volgens computer)
kan ook het gat niet vinden om de krukas te blokkeren.
als iemand nog suggesties heeft hoor ik het graag.

bvd gr Ron

alfons262 (0) PRO, 11 jaar geleden

koop een nieuwe riem van gates of origineel,daar staan witte streepjes op.de streepjes zet je gelijk met het teken op de nokkenas en op de krukas,als de spie is afgebroken kun je hem zo op tijd zetten wat je wil maar zal hij het nooit doen.schroef het nokkenastandwiel een paar slagen los en kijk of je dat tandwiel tov de nokkenas kunt draaien,als dat mogelijk is is de spie in het nokkenastandwiel afgebroken.merkteken krukas op ongeveer 6uur en merkteken nokkenas 12uur.

gerron (0), 11 jaar geleden

ok alfons dat is duidelijk ik ga het nu proberen en laat het weer horen

gr Ron

gerron (0), 11 jaar geleden

je diagnose is goed alfons
het euvel is inderdaad de spie in het nokkenastandwiel is afgebroken
zullen nu ook de kleppen beschadigt zijn

gr Ron

Wimski (0), 11 jaar geleden

Het zou het ratelen kunnen verklaren dat je gehoord hebt
En met een beetje pech zijn het niet alleen de kleppen maar ook
de zuigers
Succes ermee

Ramjod (0) PRO, 11 jaar geleden

Ik zou eerst een nieuw nokkenastandwiel monteren en proberen.
Kop eraf halen kan altijd nog.

Maar in de meeste gevallen kleppen krom.

gerron (0), 11 jaar geleden

ok zal ik doen

gr Ron

gerron (0), 11 jaar geleden

hallo
Ik heb voor de zekerheid de cylinderkop verwijderd en tot mijn verbazing geen kromme kleppen.
dus nieuwe koppakking, distr riem, nokkenastandwiel (was de oorzaak)
nieuwe multiriem.
hij loopt weer als een nieuwe.
bedankt voor de tips.

gr Ron

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vivaro of stel zelf een nieuwe vraag.