auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Opel ASTRA STATION WAGON: Na vullen airco geen werkende compressor

Bouwjaar: 2007, Brandstof: Diesel, Motorcode: Z17DTH, Motorinhoud (cc): 1700, Vermogen (kw): 74

Vorige week airco service laten doen bij de snelle reparateur. Na vullen koelmiddel bleek vervolgens dat de compressor niet aansloeg. De medewerker zei dat de pomp mogelijk stuk was, waarna hij een kaartje gaf van een aircospecialist. Wel zoog hij het systeem weer helemaal leeg, want dat was wettelijk zo bepaald. Bij thuiskomst ontdekte ik dat er een aircozekering (10) was doorgebrand. Deze vervangen, maar voorts geen enkel teken van leven.

Hoe kan ik nu het beste te werk gaan om te achterhalen wat er kapot is.

-Op de stekker naar de pomp meet ik bij draaiende motor en aircoschakelaar aan (lampje brand wel) geen 12 V......
-Mogelijk was er bij een gevuld systeem wel iets gebeurd als de zekering aldaar was vervangen....
-Kan een zekering ook kapot zijn gegaan doordat het systeem te leeg was geraakt? Er zat namelijk bijna niets meer is aldus de KF medewerker.

Graag jullie advies.

Geplaatst door

Jeroen Hoofddorp (0)

al 8 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Met het systeem leeg , zal deze zo wie zo niet werken , dus eerst vullen , maar grote kans dat als er met echt te weinig koudemiddel in het systeem gereden is , dat de compressor defect is en daarom de zekering is geknapt , of sluiting in de spoel.

Dank voor je uitleg Kaleido!!

Is er zonder eerst te vullen ook een truck om na te gaan of het de magneetspoel kan zijn?

Ik zie al gebeuren dat systeem opnieuw gevuld wordt, de zekering weer doorgaat en men de boel weer leegzuigt omdat hij niet "vol" mee mag bij defect systeem. Ik ben dan weer net zo ver als vandaag.

Magneetspoel kost €85,-, maar de aircoboer rekent met montage en vullen €350,-. Dit terwijl vervanging goed zelf te doen is en ik dus met vullen voor €150,- (bij magneetspoel) of € 300,- (bij vervanging compressor) klaar ben. Ik moet dan wel weten wat er kapot is................

Spanning zetten op de spoel , los draadje pakken , aansluiten op de plus van de accu met een zwevende zekering er tussen , de andere kant op de plus van de spoel , knapt de zekering is de spoel kapot , je kunt de spoel ook doormeten op weerstand.
Ga ook niet naar KF , kletskoek en geen kennis.

Bedankt voor advies wederom!

Ik heb zojuist een draad met zekering 10A geplaatst tussen plus accu en plus magneetkoppeling. Echter blijft de zekering dan heel..........

Wel zie ik dat de stekker naar aircopomp geen spanning geeft. Of komt dit omdat er geen druk in het systeem zit?

Ben nu wel benieuwd waardoor de 10A zekering in de zekeringenkast (positie 20 / airco) kapot was. Kan dit ook door te weinig druk / koudemiddel komen? Of MOET er dan echt wel iets kapot zijn? Jammer dat de monteur van de KF bij een gevuld systeem alleen maar zei dat de pomp ws. kapot is en dat hij niet even de zekering heeft gecontroleerd :-(

Als er geen druk in het systeem staat , komt er geen spanning op de pomp , lees het vorige antwoord even goed.
En als het systeem niet lek is , hoef je het systeem niet leeg te halen als het niet werkt , dit is grote onzin .
De hoge/lagedruk sensor in het systeem kan ook defect zijn en kortsluiting maken.
Het werken en opsporen van storingen in een airco systeem is specialistisch werk , zonder de juiste apparatuur , kun je eigenlijk niets , ja de standaard dingen.
Komt de koppeling wel in als je er spanning op zet ?

Hoe kan ik er spanning op zetten? De stekker geeft geen 12 V....

Als ik draad tussen + en accu verbind gebeurd er helemaal niets. Met de hand de koppeling ronddraaien veranderd daar ook niets aan. Ook niet met draaiende motor.

Pomp en spoel zijn 9 jaar oud en hebben 210.000 meegedraaid. Vervanging lijkt me eigenlijk per definitie geen overbodige luxe. Had alleen graag vooraf willen weten of daar het probleem ook zat, maar dat wordt lastig denk ik.

Ik zag een prijstechnisch goede aanbieding in Twente. Inclusief vullen en montage een revisiecompressor voor €285 incl.

Zou uitlezen nog iets opleveren?

De metalen plaat die op de voorzijde van de aircopomp zit , moet aangetrokken worden op het moment dat je spanning zet op de spoel , de spoel wordt dan magnetisch en zal de plaat die de compressor aandrijft moeten aantrekken.
Wordt de plaat niet aangetrokken , lijkt me , als je alles goed doet natuurlijk , de spoel defect.
Als de motor loopt , dan draait de poulie , maar staat de compressorplaat stil dus ?

Klopt helemaal. De middenplaat staat stil terwijl de poeli draait. Je kunt met draaiende motor met je hand op de plaat drukken. Deze gaat dan iets naar binnen (beetje speling???) maar grijpt niet aan o.i.d. en draait dus niet mee.

Maar zou spoel vervangen rendabel zijn of kun je bij deze KM-stand beter de hele compressor vervangen?

Compressor compleet vervangen .

Dank je Kaleido!

Ik ga de hele compressor vervangen.

Nu lees ik alleen overal dat je dan ook de droger dient te vervangen en het systeem dient te spoelen.

Moet je voor het vervangen van de droger bij de 1.7 DTH de gehele condensor eerst uitbouwen om er bij te kunnen?

En is dat spoelen echt noodzakelijk?

Spoelen is noodzakelijk als het systeem vervuild is.
Compressor demonteren , en de olie er uit laten lopen , is dit gitzwart , dan spoelen .
Droger vervangen , als deze in de condensor zit , en het systeem is vervuild ook de condensor vervangen.

"Hoe kan ik er spanning op zetten? De stekker geeft geen 12 V....

Als ik draad tussen + en accu verbind gebeurd er helemaal niets."

Is dit een stekker met 2 pinnen die op compressor komt?

DRAZ 0
badge

8 jaar

Uiteindelijk de compressor vervangen. Andere componenten waren nog OK.

Allemaal dank!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.