close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel ASTRA-G-CC: Motormanegementlampje/auto valt stil en start niet door

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: X16XEL, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 74

Goedemiddag, ik hoop dat iemand mij antwoord kan geven op het volgende probleem.

Telkens wanneer (lijkt het) de auto warm is gereden, slaat de motor bij lage toeren ineens uit, waarbij het motormanegementlampje gaat branden, soms start hij dan direct weer, en soms niet, dan start hij niet door, het toerental is licht onstabiel, kon tot nu toe de auto dan weer aan de gang krijgen door flink remmenreiniger in gasklep te spuiten, de auto trekt gewoon goed door bij gas geven, er zit dus geen hapering in dan, dus ook geen verlies van vermogen verder, kan ook geen lek vinden verder.
Heb ondertussen de EGR en de LFR gereinigd, zo ook de gasklep en de lambasonde, maar geen verschil, dus nu de bougies eruit gehaald, waarvan er 1 gloeiend heet was, en de andere 3 koud, de kleur van allen was wit/grijs.

Ligt het probleem dan aan de Bombinebrug, of aan de motormanegement computer (die rechts op motorblok zit gemonteerd, met 2 stekkers)?
Of zit het probleem ergens anders, niemand bij de garage lijkt het te weten.

Hier de foutcodes:

OP-COM 100219a - PC based diagnostic tool

hkj

OP-COM - KW2000 Communication Window> 1998 (W)|Astra-G|Engine|X 16 XEL

Keyword #1: EF
Keyword #2: 8F

Normal timing parameter set.

VIN: W0L0TGF48W5148645
RepairShopCodeOrTesterSerialNumber: S001000563
ProgrammingDate: 20040605
systemSupplierECUHardwareNumber: DEL 0109355289
vehicleManufacturerECUHardwareNumber 09355929 DK
systemSupplierECUSoftwareNumber: DBKL
systemSupplierECUSoftwareVersionNumber: 0003
exhaustRegulationOrTypeApprovalNumber: D98005
systemNameOrEngineType: X16XEL

Identifier: 0981

CalibrationDate: P1299A03


Total number of fault codes: 7

P0354 - Electronic Spark Timing (EST) Line Coil Cylinder 4 Voltage Low
(02) - Not present

P0352 - Electronic Spark Timing (EST) Line Coil Cylinder 2 Voltage High
(02) - Not present

P0351 - Electronic Spark Timing (EST) Line Coil Cylinder 1 Voltage Low
(02) - Not present

P0353 - Electronic Spark Timing (EST) Line Coil Cylinder 3 Voltage Low
(02) - Not present

P0443 - Fuel Tank Ventilation Valve Voltage Low
(02) - Not present

P0200 - Fuel Injector Circuit(s)
(00) - Not present

P0110 - Intake Air Temperature Voltage High
(01) - Not present

Geplaatst door

Opeltje84 (0)

al 8 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Lijkt een probleem in de bobine inderdaad.

3 open primaire windingen (daarom Voltage Low, ecu hoort bij niet inschakelen van de bobine 12 volt te zien bij de massa geschakelde transistor) bij warm worden en 1 kortgesloten (Voltage hoog bij ingeschakelde transistor, hoort laag te zijn).

Kan de garage zo zien als ze een scope hebben en een ampere tang.

Dat is in ieder geval het eerste wat ik zou checken .

Succes

Mvg diagnoseoplocatie.nl

Ok..thnx voor de snelle reactie!..had dat vermoeden ook al nu, ik ga dat als eerste laten doormeten dan...wordt vervolgd.

Opeltje84 0

8 jaar

Update:...garage heeft opgemeten, en zeggen dat het idd waarschijnlijk bobine stuk is, maar kunnen het niet met zekerheid zeggen, er zat wat gedroogde olie op, op 1 van de bobinepunten ook...nieuwe bobine besteld, dinsdag binnen en dan maar direct vervangen..en dan maar afwachten of probleem opgelost is, zo niet, blijft er volgens mij nog 1 optie over. Wordt vervolgd.

Opeltje84 0

8 jaar

Vandaag bobine vervangen en gelijk een flink stuk wezen rijden, vooralsnog lijkt de motor nu stabieler te lopen (met soms nog een lichte trilling in de motor, maar dit komt mss doordat ik nu van de groene pomp heb getankt ipv de rode pomp), toerental blijft tussen de 775 en 800 rpm, vervolgens auto stationair laten lopen tot temp. boven de 90`C kwam, koelsysteem werkt ook netjes, auto uitgezet en weer gestart (wat voor heen problemen gaf), en start nu direct door zonder foutmeldingen...ik ga nog niet te hard van stapel lopen en donderdag weer testen om te zien of het probleem nu echt verholpen is of niet....but so far so good...ik laat de afloop weten.

Opeltje84 0

8 jaar

Kijk, dat is goed nieuws. Bewijst maar weer: Meten is weten :-)

Mvg diagnoseoplocatie.nl

Vandaag weer gereden, en niet stil gevallen, ook geen foutcodes meer!, alleen loopt hij nog niet lekker stationair, en bij warm starten valt hij soms wat terug in de toeren nog steeds....dus heb ik nog wel 1 vraag voor wie het weet, het viel mij op in OP-COM, dat het brandstof relais bij draaiende motor 0V active aangeeft?, hoort dat zo bij draaiende motor?..of kan het zo zijn dat die ondertussen ook de geest heeft gegeven door te veel voltage kapotte bobine?, had gelezen ergens, dat brandstof relais niet alleen de brandstofpomp aanstuurd, maar ook de injectoren, ik weet...meten is weten, maar vindt het vreemd dat met draaiende motor er dan 0V staat..(o volt)..ook deze staat tussen de voorgaande foutmeldingen...mss dan ook maar vervangen gelijk...ziet er wel wat "zwartig" uit rondom. (hmpf, vroeger waren de auto's veel makkelijker zonder die ecu's ;p)

Maar verder denk ik dat de grootste problemen verholpen zijn dankzij de nieuwe bobine :)

Opeltje84 0

8 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.