Opel Corsa D: nieuwe remmen stinken en worden warm

Bouwjaar: 2009, Brandstof: Diesel, Motorcode: z13dtj, Motorinhoud (cc): 1300, Vermogen (kw): 55

iemand die mij kan helpen ?

Ik heb dit weekend nieuwe remmen gestoken vooraan, dus nieuwe schijven en blokjes.
nu heb ik dit al meermaals gedaan maar nooit deze problemen ermee gehad.

het is de eerste maal dat de schijven worden vervangen na 140 000 km , de 2de maal de blokjes

nu viel me op bij het vervangen dat de linkse kant meer versleten was dan de rechtse kant.

De auto is vrij vooruit of achteruit te duwen, dus de remmen blijven niet hangen.
maar ze worden wel warm en stinken al na een rit van bv 25 km naar het werk.
na een rit naar de zee van 80 km begonnen ze al lichtjes te roken.

de auto trekt ook niet naar 1 kant, dus vermoed zelf dat het ergens een klein contact van het blokje tegen de schijf is.

iemand die dit probleem herkend ?

nazqul1987

Geplaatst door nazqul1987 (0) , lid sinds 9 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Corsa? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

Hans4040 (315) PRO, 7 jaar geleden

Het probleem zit waarschijnlijk in de remklauw; de zuiger komt nu niet voldoende terug of de geleidepennen lopen zwaar

nazqul1987 (0), 7 jaar geleden

hier vreesde ik al voor :(

hoe is dit het beste op te lossen ?
ben zelf handig dus moet zeker lukken :)

nazqul1987 (0), 7 jaar geleden

even anders formuleren :)
de geleide pennen kan ik eens opkuisen en invetten maar hoe pak ik de zuigers aan ?
deed dit wel bij opleggers maar nog niet met een auto :p

Hans4040 (315) PRO, 7 jaar geleden

Citaat

Vastzittende zuiger /remklauw plunjer:
Als een plunjer te zwaar gaat of echt vast zit zal de remvoering aan die zijde ook veel meer versleten zijn. ook kan er een constant piepend geluid zijn. Dit komt natuurlijk door het constant aanlopen van de remblokken. Aan de velgen is vaak al te zien of te voelen of dit het geval is. Er zal namelijk veel meer remstof vrijkomen waardoor de velg vuiler word dan de velgen waarbij de remmen niet aanlopen. In het ergste geval zal de velg warm of zelf heet aanvoelen.

Bij een vastzittende remzuiger / rem plunjer, de remzuiger losmaken verwijderen en reinigen:
Doormiddel van pompen op het rempedaal is de plunjer over het algemeen prima te verwijderen. Natuurlijk is het daarbij handiger om met twee personen te zijn. Let daarbij wel op dat het rustig verloopt, remvloeistof is namelijk een erg agressieve vloeistof die u liever niet in uw ogen of zelf op de lak van de auto krijgt. En dus ook goed opgevangen moet worden. Als de plunjer verwijderd is verwijderd u ook de remklauw zelf zodat u het geheel goed schoon kan maken en in kan vetten. Controleer bij het reinigen of de plunjer niet te ver is aangetast en ingevreten. Aan de binnen zijde van de klauw zit een afdichting ring, verwijder en reinig deze waarna de ring op slijtage gecontroleerd moet worden. Vervolgens word de remklauw aan de binnen zijde gereinigd en gecontroleerd. Bij het opnieuw monteren van de plunjer is het verstandig daarvoor een speciale rem cilinder pasta te gebruiken. Als vervolgens alles weer is gemonteerd en ook de remblokken terug geplaatst zijn kan men overgaan met het ontluchten van de remklauw en remleidingen.

nazqul1987 (0), 7 jaar geleden

toppie uitleg :D

bedankt, ga mij hier dit weekend eens mee bezig houden ;)

na afloop laat ik hier nog de afloop weten

Hans4040 (315) PRO, 7 jaar geleden

Oke, succes.

nazqul1987 (0), 7 jaar geleden

het probleem is opgelost.

langst de autosnelweg aan een tankstation, de wielen eraf en en wat geprutst aan de blokjes.
die zullen ietwat scheef hebben gezeten wss en het probleem is nooit meer terug gekomen

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Corsa of stel zelf een nieuwe vraag.