auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Opel Astra 2001: Nieuwe wielen passenniet?

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.7dti

ik had vandaag een setje wielen grkocht maar tijdens het opzetten kwam ik achter dat die niet precies in het naaf paste. De bouten kon ik wel netjes indraaien. Hij steekt een 2mm ofzo uit. Is dot erg of kan dit wel.

Geplaatst door

Ert0o (0)

al 12 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Je zult even een aantal zaken moeten controleren.
De gegevens van de originele velgen die wel goed passen en de gegevens van de nieuwe velgen.
De steek zal goed zijn , anders krijg je de bouten er niet in , waarschijnlijk 4x100
De ET waarde en de maat van het naafgat , het lijkt alsof de velg niet goed om de naaf sluit , hiervoor dient een centreerring geplaatst te worden om deze ruimte op te vangen.
De naafdop van de achteras steekt iets uit , je zou kunnen kijken of er voldoende ruimte is tussen de dop en de naafmoer die achter de dop zit.
Je zou de dop voorzichtig iets plat kunnen slaan , zodat het naafkapje er wel op past.
Dat het dopje iets uit steekt is als zodanig geen probleem , is alleen niet mooi.

De velg wordt op de naaf door de wielbouten gecentreerd. Wat in me aan de hand van de foto's wel afvraag, zijn de standaard wielbouten wel geschikt voor deze velgen want ik zie geen centreerpassing.

ronny530 0

9 jaar

Heden ten dage centreren velgen op de naaf en worden ze met de bouten vast gezet , de draagkracht komt dan op de naaf .
Voor alu velgen heb je meestal andere bouten nodig dan voor stalen velgen , zijn anders qua vorm en lengte.

[quote=kaleido 1]Je zult even een aantal zaken moeten controleren.
De gegevens van de originele velgen die wel goed passen en de gegevens van de nieuwe velgen.
De steek zal goed zijn , anders krijg je de bouten er niet in , waarschijnlijk 4x100
De ET waarde en de maat van het naafgat , het lijkt alsof de velg niet goed om de naaf sluit , hiervoor dient een centreerring geplaatst te worden om deze ruimte op te vangen.
De naafdop van de achteras steekt iets uit , je zou kunnen kijken of er voldoende ruimte is tussen de dop en de naafmoer die achter de dop zit.
Je zou de dop voorzichtig iets plat kunnen slaan , zodat het naafkapje er wel op past.
Dat het dopje iets uit steekt is als zodanig geen probleem , is alleen niet mooi.[/quote]
Ze zijn inderdaad 4x100. Mijn vraag is dus kan hier wel een centreerring ertussen met een grote afstand? Ik heb er wel een dop erbij om dat af te dekken, dat het niet gezien kan worden. Gisteren toen ik de velg erop had gezet stak die een beetje uit zoals op het foto's te zien zijn.. Maar de bouten kon ik netjes strak aandraaien met 120nm.

Mijn vraag is dus eigenlijk hierna:

Als ik hier een centreerring tussen plaats om het op te vullen, is dat mogelijk?
Het velg neemt de steun nu eigenlijk af van het bouten en niet via het naafgat.. Is het mogelijk om zo te rijden zonder het angst dat de bouten kunnen knappen etc..


Op steekmaat.nl heb ik gezocht naar de astra g en de ET waarda is 39 en naafdiameter van 56.5
Momenteel zit er een ET waarda van 45 en het naafgat weet ik zo helaas niet.

Ert0o 0

9 jaar

Hier is een foto van het achterkant van et velg..

De vlakke kant komt er mooi strak 1 op 1 over. Alleen dus het naafgat wilt niet precies erdoor heen komen..

Ert0o 0

9 jaar

zo te zien zit er geen centreer ring in

Klopt heb er nog geen ring ingedaan. Wilde eerst weten of het na een centreerring te plaatsen wel zou kunnen.

Ert0o 0

9 jaar

De centreerring valt in het naafgat , dit zal er niet voor zorgen dat de velg verder naar buiten komt , dus de naafdop zal uit blijfen steken.

Dat is geen probleem dat die zal uitsteken. Ik heb een kapje ervoor om het af te dekken. Vraag is dus alleen na het plaatsen van een centreerring dat ik dan zonder zorgen kan rijden.

Met vriendelijk groeten.

Ert0o 0

9 jaar

Ja zeker , je moet de ruimte opvullen tussen de velg en de naaf , daar zijn speciale ringen voor .
jou naaf is 56.5 , het gat moet je even opmeten aan de binnenkant en dan een ring plaatsen 56.5 - ?

Prima super!! Zal van de week langs een garage rijden en een centreerring halen. Hou jullie nog hiervoor op hoogte.

Bedankt!

Ert0o 0

9 jaar

@ Ert0o:
Indien u wilt reageren op de laatste reactie, dan graag in het tekstvak ONDER de laatste reactie waar “antwoord direct” boven staat en NIET via de button “citeren”. Eén keer lezen is voldoende.
Mvg.
Moderator.

moderator 0
badge

9 jaar

Mensen centreerringen binnen en dit is eindelijk het resultaat. Niet moedersmooiste maar altijd beter dan drie spaaks jaren 70 velgen :p dank aan iedereen!

Ert0o 0

9 jaar

Je naaf dop er af en plaatje van de velg er op

kleijn 0

9 jaar

Naafdop eraf is geen optie...er kan dan vuil in het wiellager komen.

Hans4040 1430
badge vip badge

9 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.