Opel Corsa: Nog een Corsa die uitvalt - tempertuurprobleem oorzaak?

Bouwjaar: 1993, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.2

Ik heb uitvoerig gezocht op het forum naar vergelijkbare problemen met mijn Corsa, waarbij het volgende probleem het dichtst bij komt:
http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...
Helaas geen concrete oplossing, behalve dat het schoonmaken van contacten in de motorkap bij deze mensen het probleem heeft verminderd.

Even mijn probleem kort samengevat:
De Corsa van mijn vriendin slaat heel af en toe uit, meestal bij lage snelheid. Bij het wegrijden bij een stoplicht bijvoorbeeld. Het oranje motor lampje begint te branden, de motor houdt in en vervolgens slaat hij uit. Na een a twee minuten kan de motor weer gestart worden, oranje lampje brandt dan niet meer, rijdt dan verder ook weer goed.

Ik heb vandaag in de auto gereden en er zijn een paar dingen opgevallen:
* Watertemperatuur motor wordt heel langzaam warm, na een kwartier snelweg nog geen 90 graden.
* Temperatuur komt tijdens het rijden sowieso niet boven de 90 graden uit (zonder gebruik van verwarming)
* Komt wel na 5 minuten rijden al hete lucht uit de verwarming

Vervolgens ben ik op een parkeerplaats gaan staan en heb een paar minuten de motor laten draaien op hoog toerental (denk 3 a 4000 toeren). Na een paar minuten steeg de temperatuur richting de 95 en nog een paar minuten later bereikte hij de 100 graden. Motorkap open gedaan en het viel me op dat de ventilator van de radiator niet draaide. M.a.w. daar zit al iets niet lekker.

Nu vraag ik mij af of deze twee dingen, het uitslaan van de motor en de problemen met de koeling (of temperatuursensor?) met elkaar te maken hebben? Helaas weet ik niet wat de watertemperatuur was tijden de momenten dat de auto afsloeg.

Ik heb de error codes nog niet uitgelezen, moet nog even opzoeken hoe die paperclip methode werkt.

Alvast bedankt voor tips/oplossingen!

Rob Ebeling

Geplaatst door Rob Ebeling (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Corsa? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

20 Reacties

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Rob,

Ik zal je de moeite besparen om de tekening te zoeken en plaats hem bij deze nog maar een keer voor de verandering, Zie :

[url=http://img32.imageshack.us/i/82248087.pn...][img]http://img32.imageshack.us/img32/5885/82...[/img][/url]

Je kan hem ook uitlezen op het moment dat het lampje gaat branden, dus motor laten lopen en gelijk even proberen, als hij enkel op contact staat kan het zijn dat de motortoerental senser erin staat, dat is normaal en zie je bij meerdere type's

Waar blijft de temp staan tijdens normaal rijden of met de aanjager aan ? Staat deze ver onder de 90 graden, dan werkt de thermostaat niet meer goed, komt deze wel bij de 90 graden, is het normaal, ik denk zelf dat de fan elk moment kon aanspringen toen hij 100 graden bereikte, ik denk dat je nog iets langer had moeten wachten.

Als de fan helemaal niet meer werkt, kan de thermoschakelaar in de radiateur defect zijn, als je de stekker van de sensor aftrekt en deze dan doorverbind, moet de fan gaan draaien, als hij dat niet doet, controleer dan zekeringen en bedrading, werkt hij op deze manier wel maar loopt de temp naar het rood zonder dat de fan aangaat, dan is de thermoschakelaar in de radiateur defect.

Dit probleem staat overigens los van je motorstoringslampje.

Gr Stefan

Rob Ebeling (0), 14 jaar geleden

Stefan, bedankt voor de tekening van het uitlezen en de uitleg. Ik weet alleen nog 1 ding niet, waar de diagnose-aansluiting zit.

De temperatuur blijft normaal net onder de 90 graden tot 90 graden, dus dat zal dan wel normaal zijn. Vanavond als ik naar huis ga zal ik nog eens kijken of de fan aanslaat boven de 100 graden. In ieder geval ga ik vanmiddag even alle connectoren onder de motorkap langs, met wat contactspray. En als ik de diagnose-aansluiting kan vinden dan zal ik de storingscodes noteren.

Is het trouwens wel zo dat deze Corsa de 'oude' storingscodes opslaat, of worden deze gewist als hij weer normaal draait? Want in dat geval moet ik dus wachten tot hij weer uitvalt, wat redelijk onvoorspelbaar is.

Groeten,
Rob

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Rob

Als het goed is vind je het 'blokje' voor uit te lezen onder het stuur, daar bij de zekeringen.

Aan de temperatuur zou ik nu niks doen, dat is wel normaal en hij blijft niet te koel.

Of deze de storingen vast blijft houden durf ik je even niet te zeggen, probeer het maar eens.

Gr Stefan

Rob Ebeling (0), 14 jaar geleden

Thanks, ik ga het vanmiddag proberen!

Rob Ebeling (0), 14 jaar geleden

Zo, ik heb er wat foutcodes uit gekregen. Kan alleen nergens (google) vinden wat deze codes inhouden:

12
47

Benieuwd waar deze voor staan. Weet iemand waar ik dit terug kan vinden?

Verder heb ik alle contactjes in de motorkap schoongemaakt, met contactspray behandeld. Straks nog even de contacten van de accu insprayen met WD-40, vond namelijk dat de accu erg nat was.

Rob Ebeling (0), 14 jaar geleden

Hm na nog wat meer zoeken toch een lijst met codes gevonden:
http://www.topbuzz.co.uk/info/fault_code...

12 is kennelijk een standaard diagnose indicatie
47: "Linear exhaust gas re-circulation (EGR) position"

Hmm okee.. Nu vraag ik me af of dit erg is en of ik er iets aan kan/moet doen, want het zegt me niet zoveel :)

stefan84 (0), 14 jaar geleden

12 = Begin en einde

47 = Positiesensorklep EGR > Storing in circuit / Bedrading

Ben je er zeker van je 47 geteld hebt ?

Rob Ebeling (0), 14 jaar geleden

Jep, 100% zeker. Ik heb de code meerdere keren voorbij zien komen. :)

Even gegoogled, was iemand die dezelfde code had ( http://www.allcorsa.co.uk/forums/showthr... ) en heeft het opgelost door de EGR klep schoon te maken. Denk dat ik dat dan ook maar moet doen? Of denk je dat het eerder in de bedrading dan zit?

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Ik was even aan het kijken maar weet niet zeker of deze ook een EGR heeft, indien aanwezig, controleer deze en reinig de boel..

Rob Ebeling (0), 14 jaar geleden

Die Corsa heeft (wat ik zo kan vinden) wel een EGR klep. Vraag me alleen af of ik dat schoonmaken zelf kan doen of dat ik het beter door een garage kan laten doen. Hm denk er nog wel even over na. Ik zal tzt ook laten weten of dit de oplossing van het probleem is!

In ieder geval bedankt Stefan voor de hulp :)

moderator (0) PRO, 14 jaar geleden

Het afslaan kan inderdaad door de EGR-klep komen. Vervuilde EGR-klep komt regelmatig voor. Oorzaak meestal slechtere verbranding. Dit kan weer komen doordat de motor niet helemaal op temperatuur komt door een niet goed werkende thermostaat........Zo hangt het een aan het ander.
Thermostaat vervangen dus, EGR-klep schoon (laten) maken en storing wissen.

Willem12089 (0) PRO, 14 jaar geleden

1993 is een C12NZ, Deze hebben een Vacuum gestuurde ONGECONTROLEERDE EGR klep of GEEN EGR klep.

net hoe de wint staat.

Code 47 Positie EGR klep onjuist zou dus niet mogen kunnen.


Willem

Rob Ebeling (0), 14 jaar geleden

Hm de auto is van eind december 1993, praktisch 1994 dus. Klopt het dan nog steeds dat deze een ongecontroleerde of geen EGR klep heeft?
Als ik het kenteken invoer bij rdw dan zegt hij over het type: CORSA X1.2SZ E2


Ik ben vanaf morgen een paar dagen in het buitenland, dus als ik niet reageer weten jullie waar het door komt ;)

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Dan heb je wel een EGR :-)

Zie voor positiesensor klep :

[url=http://img23.imageshack.us/i/44078180.pn...][img]http://img23.imageshack.us/img23/5907/44...[/img][/url]

[url=http://img525.imageshack.us/i/23431110.p...][img]http://img525.imageshack.us/img525/4677/...[/img][/url]

Gr Stefan

Rob Ebeling (0), 14 jaar geleden

Zo weer terug van weggeweest :)

Dit is wel handige informatie! Ik ga morgen eerst eens proberen de klep schoon te maken. Ik zit er verder wel over na te denken om de klep gewoon af te doppen. Heb al een mooie manier gevonden om dat te doen:

http://www.youtube.com/watch?v=8YRq2Xl58...

Geniaal, met een stuk blik van een colablikje een pakking er tussen monteren :P Ben je wel in een klap van de problemen met die klep af.

Willem12089 (0) PRO, 14 jaar geleden

zou iets dikkers gebruiken dan een cola blikkie

deze brand je zo doorheen, word namelijk goed heet daar

ik heb een oud kadett spatbord liggen waar ik mijn afdopplaatjes uit knip

Willem

Rob Ebeling (0), 14 jaar geleden

Thanks voor de tip, zal inderdaad niet best zijn als er aluminium van het blik loslaat en de motor in wordt gezogen.. :)

Rob Ebeling (0), 14 jaar geleden

Probleem is opgelost! :)

Ik heb de EGR klep eraf gehaald. Die zat makkelijk midden op de motor, met twee torcs schoeven losgedraaid. De klep kon ik met mijn vinger bedienen, maar bleef af en toe steken in de open stand, terwijl hij terug zou moeten veren in de gesloten toestand. Dit is volgens mij dus precies het probleem, dat hij af en toe open blijft terwijl dit niet de bedoeling is, en de motor dus teveel uitlaatgassen binnenkrijgt en stikt.

Ik heb een stukje RVS plaat gevonden en daar een vierkantje uit gezaagd. Deze over de openingsgaten van de motor en de EGR klep er weer bovenop vast gemonteerd. Electra kabeltje weer vast en motor gestart. Resultaat: hij draait als een zonnetje. Nog een proefrit mee gemaakt en ging allemaal prima. Motorlampje begon op een gegeven moment weer te branden, maar totaal geen geschok of wat dan ook, hij ging gewoon door. De klep zat waarschijnlijk weer vast, maar aangezien hij afgedopt is maakt dat toch geen lor uit.

Dus wat mij betreft blijft dat plaatje lekker zitten, case closed :)

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Mooi om te horen Rob,

Bedankt voor de feedback in elk geval..

Rob Ebeling (0), 14 jaar geleden

NP. En jij, Willem en de moderator bedankt voor jullie hulp! :)

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Corsa of stel zelf een nieuwe vraag.