auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Opel Corsa 2010: Olielampje gaat branden

Bouwjaar: 2010, Brandstof: Benzine, Motorcode: Z12XEP, Motorinhoud (cc): 1300, Vermogen (kw): 59

Dag allen,

Ik heb sinds een aantal maanden een probleem met mijn Opel Corsa.

Lange stukken rijden gaat prima, maar als ik na een stuk snelweg (bijv 30/45 min) aankom bij een verkeerslicht waarbij ik moet stil staan en mijn rem + koppeling intrap, gaat mijn olielampje branden. Als ik vervolgens weer ga rijden dan gaat het lampje weer uit. Als ik vervolgens weer beide pedalen in moet trappen gaat het lampje weer branden. Het oliepijl is goed. Heeft iemand enig idee wat het probleem kan zijn?? Dealer gaf aan misschien zekering die kapot was, die is vervangen maar probleem blijft zich voordoen.

Mvg Frank

Geplaatst door

vw_caddy +65

al 14 jaar lid

Reacties

Zekering lijkt mij stug.
Ik ge eerder denken aan een verstopt oliefilter of defecte oliepomp.

Plakkie +1680
vip badge

1 maand

Ik heb ook alleen maar als de motor een beetje warm is. Als ik kleine stukken rijd dan doet ie het niet. Maar bijv na 15 min even een beetje doorrijden en paar keer moeten remmen, dan begint het lampje te branden als ik stil sta met de koppeling en rem ingetrapt. En zodra ik weer ga rijden dan gaat het lampje weer uit.

vw_caddy +65

1 maand

Een defecte Oliedrukschakelaar kan overigens een optie zijn.

Plakkie +1680
vip badge

1 maand

En als je de motor laat draaien in zijn vrijven de voet van de rem blijft hij dan ook branden ?

kaleido 1 +9310
badge vip badge

1 maand

Nee dan gaat hij ook uit.

vw_caddy +65

1 maand

Snelweg rit = hogere olie temperatuur, wordt het spul net iets dunner. En als de druk al op het randje zat kan dat net het verschil maken en floept het lampje aan stationair.

Oliedruk lampje gaat aan onder de halve bar. Da's een factor twee a drie lager dan gezond is. Dus ik zou even heel voorzichtig zijn met je motortje.

Beste de druk laten meten, met warme olie. Dan weet je zeker dat je echt een probleem hebt en het niet de sensor is. Of vervang de sensor preventief, kost bijna niks. Nieuw oliefilter kan ook nooit kwaad.

Blijft de druk te laag dan wordt het de carterpan er onder uit halen en verder zoeken. Aanzuig zeef verstopt, motor lagers versleten, oliepomp slecht, afdichting ringen lek etc.

MDZNL +145

1 maand

Oké, dan ga ik hiermee maar eens naar de garage. Hopelijk kan het probleem worden opgelost.
Wat betreft de motor; zuinig zijn… bedoel je dus geen langere stukken rijden?

vw_caddy +65

1 maand

Ik zou er helemaal niet meer mee rijden als het mijn auto was. Maar als dat echt niet anders kan, heel rustig rijden, gewoon 50 max. Zo min mogelijk vermogen vragen en zeker niet de snelweg op ermee

MDZNL +145

1 maand

Oliedrukschakelaars gaan wel veel defect bij deze motoren, let erop dat je de juiste koopt(dealer) want er zijn meerdere soorten die met verschillende minimale drukken werken.De bovenste kettinggeleider (onder het klepdeksel) wil ook wel eens loslopen met oliedrukstoringen tot gevolg

harry4203 +3845
badge vip badge

1 maand

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Corsa of stel zelf een nieuwe vraag.