Blijkbaar krijgt het autootje last van verouideringsverschijnselen. Is wel nog goed bruikbaar in het algemeen maar hier en daar lijken bijkomende onderdelen het te begeven.
Zit met een olielek bovenop de versnellingsbak. Het komt uit het gedeelte dat bovenop de bak zit en waar de schakelstang heen en weer schuift bij het schakelen.
Wie heeft een tip om het te repareren. Ik heb geen idee wat er allemaal uit elkaar valt als ik dat opbouw stuk los maak. Ik heb wel een handboek maar daar staat het heel onduidelijk in. Ik denk dat er een nieuwe oliekeerring in moet en of een nieuwe bus want er zit toch merkbaar speling op. Overigens is het mij een raadsel hoe het kan lekken op praktisch het hoogste punt en het olieniveau komt in de verste verte niet tot die hoogte.
Bedankt alvast.
Gericke
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Jawel hoor , wat denk je dat de olie doet als de tandwielen beginnen te draaien , dan is het daarbinnen net een blender.
De baktemperatuur loopt op , en de olie wordt via de schakelaskeerring eruit gedrukt.
Ont en beluchting indien aanwezig controleren op verstopping.
Het schakelgebeuren bovenop de bak is er vrij simpel af te halen , wel de boel eerst schoon maken , zodat er geen vuil in de bak valt.
Mocht je er zelf een zwaar hoofd in hebben , laten doen.
Inderdaad, het schakelhuis kan er zo af als je de 4 boutjes verwijderd. Er valt niets in de bak of uit elkaar.
Wel de pakking vervangen dan. Dit huis wordt er nog wel eens afgehaald wanneer er olie bijgevuld moet worden. De pakking dicht dan nadien niet meer af.
De deksel past maar op 1 manier en wordt gecentreerd door 2 paspennen. Komt dus altijd weer op de goede plek te zitten.
Bedankt alvast. Aks het er zo af kan laat ik het niet doen. Met een karretje van die leeftijd is het laten doen niet meer aan de orde. We zijn niet onhandig met sleutelen aan oude karretjes. Maar vooraf andermans ervaring horen is wel zo handig.
Zijn de dichting en pakking gemakkelijk te kopen bij de garage of is het een kwestie van bestellen? Ik wil altijd graag voorbereid zijn zodat ik niet voor niets ga demonteren.
Ik laat nog weten hoe het verloopt maar het zal een paar dagen duren.
Groet Gericke
11 jaar
Het schakelhuis op de versnellingsbak ging er inderdaad zonder probleem af. Fluitje van een cent om zo te zeggen.
Een nieuwe oliekeerring gemonteerd voor de stang die er in en uit schuift. Kosten 5,40 euro. Nieuwe pakking niet voorradig, heb er vloeibare pakking aan gedaan en het zaakje weer op zijn plek gemonteerd. Voordat de schuifas er uit kan moet wel de spanstift uit het soort kogelgewricht geslagen worden en nadien weer er in. Dan even opletten dat de as in dezelfde stand zit. (kan ook 180 graden gedraaid zitten maar dan zit de stift in de gaffel ondersteboven.
Bedankt voor de informatie.
11 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Corsa of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar