Opel Astra: olieverbruik

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 16szr

graag iemand die een oplossig weet voor het volgende probleem:
mijn astra heeft 250000 kilometer gelopen en onlangs is er een nieuwe koppakking gemonteerd vanaf dat moment is er een hoog olieverbruik van 4 liter in 3 week tijd ongeveer 1500 km gereden.
kan het zijn dat de oliepomp afgesteld moet worden (merkteken) of de klepsteelrubbers defect?
volgens mij gooit hij de olie via de uitlaat weg, uitlaat is pikzwart aan het eind en dat met lpg!!!!!
mijn buurman heeft achter mij aangereden en constateerde geen blauwe rook auto rijd verder goed.
hoe kan je tevens de klepsteelrubbers vervangen zonder dat de kop er weer af moet?
graag een reaktie

groeten herman

hbuurlage

Geplaatst door hbuurlage (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Astra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Verkeerde koppakking gebruikt of verkeerd gemonteerd zo iets.
Zoals je het vertelt is het vervangen van de koppaking de oorzaak en is daar iets fout gegaan.

Punt (35) PRO, 13 jaar geleden

Herman is de kop wel gevlakt? Er zijn theorien die beweren dat bij het opnieuw aantrekken van de kop de cilinders zodanig kan vervormen dat de veren gaan lekken . Zelf vervang ik altijd de kleprubbers en kijk de kleppen even na. Mij is het in 30 jaar niet overkomen zo'n extreem gebruik. Kleprubbers zijn nu ook nog te vervangen maar er is wel speciaal gereedschap bij nodig om de nokkenas te verwijderen en de veren in te drukken en een speciale tang voor de seals. Succes.

hbuurlage (0), 13 jaar geleden

kop is wel gevlakt en er is een nieuwe uitlaatklep in gekomen motor heeft genoeg compressie alleen hoe komt die olie de uitlaat uit?? zit er een merkteken op de oliepomp? distributie

Punt (35) PRO, 13 jaar geleden

De oliepomp zit achter de distributie op de kop van de krukas. Er valt niets aan af te stellen. Misschien is voor het vervangen van de koppakking de cilinderwand beschadigd?? Als je het spruitstuk weg haalt is misschien te zien uit welke poort die olie komt. Het kan ook zijn dat de klepstelen bij montage van de spietjes zijn beschadigd. Veel kan er fout gegaan zijn . Groeten.

hbuurlage (0), 13 jaar geleden

bedankt ik denk dat de kop r toch weer af moet voor nadere inspectie maar als er olie boven de zuiger komt dan moet hij toch blauwe rook uit de uitlaat geven doordat de olie verbrand? de inlaatpoorten zijn wel schoon en het luchtfilter ook,ik zal het uitlaatspruitstuk eens checken.
groeten Herman

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.