Goeie dag,
IK heb destijds problemen gehad met een motor in mijn calibra,
toen heb ik tot de vast stelling gekomen dat ik op 1 cillinder 0.0 compressie had.
nu de motor open gedaan, en gevonden dat er een veer gebroken is op de cilllinder kop.
nu heb ik nog een andere calibra staan, ook met een C20NE blok, wel het type van 92, met distributie riem gespannen door waterpomp,
deze motor heeft een drijfstang kapot, die lang de voor en achterkant een gat in het motorblok heeft geslagen, nu deze motor open is, zit ook een zuiger scheef,
de 3 andere zuigers zijn in prima staat, wat diesel opgegoten, 3 nachten laten staan, en alles blijft staan.
nu, op dat andere vorig blok, loopt alles weg binnen 24uur,
kan ik gewoon de zuigers van het ene blok, overbouwen in het andere?
deze motor is een 93, met spanrol voor de distributie riem, maar daar heb ik de randorganen, zoals Multi V-polie, dynamo en servo pomp niet meer van
dus zal ik de waterpomp, en krukas van het andere blok overbouwen, inclusief de complete cillinderkop. deze passen allemaal op het andere blok, daar zit dan nog enkel het ene verschil op de oliepomp, die een bevestiging heeft voor de spanrol.
dus eigenlijk gaat de vraag vooral over het overbouwen van de zuigers, en moeten daar bepaalde handelingen voor gedaan worden? moet er dan ook veel vernieuwd worden? pakking set heb ik al reeds.
mvg,
derycke bart
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Persoonlijk zou ik dat niet doen, omdat de zuigers , als ze al passen , ingelopen zijn op de cilinderbussen.
Als je het wel gaat doen , moet je er zeker van zijn dat de zuigers qua maatvoerring identiek zijn.
Drijfstanglagers vernieuwen , ik zou de oude niet overzetten in de nieuwe drijfstangen.
Weet zeker dat van alle onderdelen de maatvoerring juist is , maar het is een grote gok.
Het gaat niet om een jonge auto ,dus..
Voor de prijs zou het niet laten om een doosje lagerschalen te halen.
Als je zuigers over plaatst zou ik zeker een hoonsteen door de cilinders halen .
Wel daarna goed het slijpsel met water en zeep er uit spoelen , Anders slijten de "nieuwe" zuigers wel heel snel in .
Is die gebroken klepveer niet het makkelijkst te vervangen? Klep hangt recht en kan normaal genomen de zuiger niet raken.
Als je toch al een pakkingset in voorraad hebt vervang dan ook de klepseals . Klepcontrole en reinigen is dan ook logisch.
Veel plezier met de klus.!!
Kaleido, bedankt voor het antwoord.
reden omdat ik dacht aan zuigers van het ene blok naar het andere over te brengen,
is omdat ik op het en andere forums zie, dat men zegt, neem zuigers van een SEH, maar ik dacht dan ook al van, is de cilinder dan niet gevormd naar zuiger of andersom.
in theorie, als het andere blok nog niet opgeboord is geweest, zouden de zuigers, kwa diameter het zelfde moeten zijn.
Punt, ook hartelijk bedankt voor het antwoord.
het honen van een cilinder is totaal niet voor mij, maar had daar al wat opzoek werk achter gedaan.
ik moet nu wel zeggen, dat op beide blokken, nog de hoongroeven mooi zichtbaar zijn.
klepveer vervangen lijkt mij niet zo moeilijk idd, maar gezien van het andere blok, het nokkenas tandwiel anders is ( lees groter) bouw ik gewoon geheel die kop over, die heeft geen schade geleden.
de defecte zuiger zit halfweg.
reden dat ik de zuigers wil overbouwen, is dat op het andere blok de vloeistof weg loopt als je deze opgiet,
ik moet er nu wel bijplaatsen, voor het demonteren van het blok, wel paar jaar geleden, had ik 12bar op elke cilinder, behalve op nummer 4, vanwege dat de klep ook niet afsluite.
het is dus goed mogelijk, dat de zuigerveren gewoon kleven?
in de pakkingset zitten idd ook de klepseals en o-ringen voor op de nokkenas.
als ik nu de cilinderwanden laat honen in bv een revisie bedrijf, is het dan niet beter ineens ook nieuwe zuigerveren te plaatsen. dan moet het honen ook nog mogelijk zijn, want ik lees van anderen, dat hun cilinder (wss licht overdreven uitgedrukt) ovaal zouden zijn.
zoiezo zou ik de kop laten vlakken en reinigen, bij de revisie boer was dit om en bij de 50euro.
mvg,
derycke bart
11 jaar
Zo'n 3potige hoonsteen zet je in een langzaamdraaiende boormachine en even met wat smeermiddel (petroleum) even een paar tellen laten draaien .
Dit is om het gladde uit de cilindermantel te halen.
Denk er maar eens over na.
Succes.
Ik persoonlijk hoon in zulke gevallen niet,je gaat een mooi glad oppervlak grovver maken waarin meer olie achter gaat blijven waat meer olieverbruik gaat veroorzaken.ik zou zeker dezelfde zuigers in hetzelfde blok zetten.sterkte met deze leuke klus!
Bedankt punt, dus het honen i best zelf goed te doen dan?
ik lees op verschillende forums dat dit sterk afgeraden wordt om het zelf te doen.
alhoewel, ik zo een 3potige hoonsteen vind, voor om en bij de 15euro lijkt mij dit toch niet zo duur.
ook sluit deze zelf altijd goed aan tegen de cilinderwand dan als ik mij niet vergis.
als ik de cilinder hoon, en daar nieuw zuigerringen op monteer, zou ik bij de origine zuigers blijven ook :-)
bedankt voor het antwoord alfons,
ik dacht dat door het honen en er een hoonpatroon in te maken, dit juist beter zou moeten zijn, en juist geen olieverbruik zou mogen hebben dan? na een opboring wordt de cilinder toch ook gehoond, nieuwe complete zuigers erin enz.... zou toch ook niet meer mogen resulteren in een meer olie verbruik dan.
ik moet nu wel opmerken, dat mijn druk, voor demontage paar jaar geleden, op elke zuiger nog 12bar was, behalve op zuiger 4 door een openstaande klep was deze 0.0
het zou dus goed kunnen, dat mijn zuigerringen gewoon kleven, en deze weer los kunnen komen?
ik heb op een duitse site, een set zuigerringen gevonden, van goetze of zo voor op een origine zuiger, kost maar om en bij de 20euro per set.
zou dit wel goede zijn? kan er ook krijgen in overmaat van 0.5mm of 1.0mm
ook een heel set lager schalen voor de drijfstang en de krukas, met alle bouten erbij voor 159euro.
lijkt mij wel allemaal goedkoop, maar als ze hun werk goed doen, ben ik daar tevreden mee.
daar kan ik eveneens een overmaat voor bestellen.
deze laatste zijn van het merk glyco of zo.
beschikbaar in standaard, maar ook in 0.25 of 0.50
iemand een idee of ik gewoon de standaard dan kan gebruiken of beter af ben met een overmaat?
mvg,
derycke bart
11 jaar
Om de juiste schalen te krijgen moet je de diameters van de tappen meten. Ook bij de productie komen door fouten ondermaten voor !
De meeste zuigerveren hebben een chromen slijtlaag . Slijten doen ze bijna niet en bij te uiteinden van de veren is het soms te zien dat vervangen nodig is .
Bij honen denk je aan zo'n cilindrisch geval met slijpstenen er in ,die op diameter afstelbaar zijn.
Jij gaat de cilinderwand wat opfrissen........dus niet groter slijpen!
WEL daarna GOED wassen om het slijpsel er uit te krijgen.
Die lagerschalen .......Alleen wat je los neemt vervangen !
Succes.
Bart ;hoe is het met het Duitse stuk mechaniek. Kunnen we al rijden of is de moed al in de schoenen gezakt??
Laat wat van je horen.
Op het internet staat ook nog een filmpje over het opfrissen van de cilinderwanden.
Niet overdrijven is de boodschap .
Groeten.
Goeie dag punt.
eerst heb ik het defecte blok helemaal uit elkaar gehaald.
ongelooflijk dat dit motor nog kon draaien, en ermee rijden ook nog lukte, weliswaar op 3cilinders.
vooraan en achteraan gat in het blok, en carterpan ook gescheurd.
van de drijfstang, daar is maar enkele stukjes meer van terug te vinden.
verder hele hoop metaal deeltjes aan de olie aanzuiging, de rest zal uit het motorblok gewipt zijn.
het blok dat ik wil honen, daar heb ik zo een 3potige voor besteld, deze word naar mij toegezonden, inclusief slijpolie.
heb de zuigers al los gemaakt en uitgehaald, de zuigerveren zaten wat vast, maar die heb ik even paar dagen laten trekken in een emmer met diesel in, en deze zijn nu weer netjes en ook los :-) moet nu enkel nog die nieuwe drijfstang bouten bestellen en lagerschalen.
de cilinderkop zal ik binnen doen om te laten vlakken, en de kleppen opnieuw in te slijpen.
zal wel nog een eindje duren eer ik ermee ga rijden vrees ik :-) mar heb er goeie hoop op :-) enkel hoop ik dat mijn compressie goed zal zijn eens het blok terug samen zal steken.
zou twijfel ik nog altijd nieuwe zuiger ringen aan te kopen.
mvg,
derycke bart
11 jaar
Een nieuwe drijfstang monteren in een oude zuiger gaat niet . Er zitten geen borgingen in de zuiger . De pistonpen zit gekrompen in het kleine oog van de drijfstang .
Uitpersen dat overleeft de zuiger niet.
Kijk of je een zuiger los kan kopen en vraag bij dat revisiebedrijf of ze die pen er voor je in willen zetten.
Voor hun is het een handeling en als het bij jouw mislukt heb je er een probleem bij. Corrigeren is niet mogelijk.
Succes.
Dank u punt voor deze info.
Ik ga zoiezo ook geen nieuwe drijfstang aankopen hoor.
het defecte blok wordt dan ook niet hersteld, en is ook niet mogelijk door de gaten in het onderblok, en de zuiger zelf is er ook helemaal schuin in geslagen.
het enige dat ik moet halen voor het andere blok dat ik wil opfrissen, en deels reviseren zijn de bouten, voor aan de krukas :-) nu valt mij net te binnen, dat ik ook zo een klem zal moeten aankopen, om mijn zuigers terug te monteren, ik kan nooit die ringen dicht krijgen en tegelijk de zuigers in plaatsen.
mvg,
derycke bart
11 jaar
Knip een conserveblik open, die om de zuiger met een slangklem er om heen. Beetje redderig. !!
Als je gaat honen adviseer ik wel om nieuwe zuigerveren te monteren. De reden is vrij simpel, de oude zijn al ingesleten en zullen na alle waarschijnlijkheid niet mooi gaan afsluiten.
Nieuwe zuigerveren moeten nog inslijten en zullen zich dus geheel zetten naar de opgefriste cilinders, wat uiteindelijk de compressie ten goede komt.
11 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Calibra of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar