mijn astra heeft (automatische) airco. Hier en daar hoor en lees ik over "onderhoud" van de airco, gas bijvullen enz. Mijn auto is nu bijna 4 jaar, gaat elk jaar netjes naar de merkgarage voor onderhoud, en nooit zag ik iets op de factuur dat specifiek ruikt naar airco ... is er dan toch geen speciaal onderhoud voor nodig ?????
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Je hoeft geen echte airco freak te zijn om het systeem te onderhouden.
Kijk maar eens op :
http://www.csi-auto.nl/carshopping/index...
mvg,
Hans.
Alle jaren pollen filter vervangen en verdamper reinigen (vochtig en donker is een perfecte kweekvijver van bacterien dat geeft de reuk af niet het pollenfilter)
Om de twee jaar filterdroger van het koelmedium(r134a)vervangen.
Aircosystemen kunnen per jaar tot 15% van het koudemiddel verliezen via doorzweten van de leidingen en/of slechte verbindingen,dit wordt veroorzaakt door de kleine moleculaire struktuur van het gas.
Bovendien is het gas hygroscopisch en neemt daardor gemakkelijk vocht op,de vochtdeeltjes verzuren het gas en kunnen zo ernstige schade veroorzaken.
Desire.
doe al 7 jaar stek-erkend airco onderhoud en reparatie, krijg ook veel vraag naar filtervervanging etc. en mijn antwoord is steevast: wordt uw koelkast en vriezer ook ieder jaar voorzien van een nieuw filter. Het is inderdaad proberen geld te verdienen voor onnodige zaken.
Een airco-systeem behoeft onderhoud bij problemen, bv. lekke leiding, dan wel filter/droger vervangen. bij gesloten systeem kan er zelfs geen vocht inkomen want de overdruk is minimaal 1,2 (verdamper) dus hoger dan de buitenlucht.
vr.gr.
personlijk denk ik dat het airco systeem zo al kostelijk genoeg is als er eens een leiding of compressor ofzo kapot gaat .WIJ hebben nog NOOIT een droger /filter vervangen , zelfs ook nier wanneer er een leiding kapot gaat . laat het toestel maar een half uurke vacuum trekken en tis oke
Een bekend spreekwoord wat zeker in de autowereld zou moeten gelden zegt "controleer wat moet en repareer wat het niet doet"
als voorbeeld stel ik de klant die vraagt om airco onderhoud als zijnde filters etc.: Wanneer zijn die van de koelkast/vriezer thuis voor het laatst gewisseld?
Nou Zwaantinus, dat ben ik in een koelkast nog niet tegen gekomen.
zit er wel degelijk mar hoeft ook nooit verwisseld.
als voorbeeld stel ik de klant die vraagt om airco onderhoud als zijnde filters etc.: Wanneer zijn die van de koelkast/vriezer thuis voor het laatst gewisseld?
dit is natuurlijk een foute denkwijze..
heeft die koelkast van jou ook zo'n zelfde pomp dan?
als men zulke verhalen gaat vertellen en ophangen over het onderhoud van een airco systeem.. maakte ik dat ik weg kwam! overgens weet jij ook dat een droogfilter een levensduur heeft tussen de 2 en max 4 jaar en bij het niet op tijd gaan vervangen de smering van de pomp terug loopt met alle gevolgen vandien! waar uiteindelijk jou klant de dupe van wordt...
vergelijk jij het maar met een koelkast!!
kort gezegt.. een slecht en een onvolledig advies!
paul,
paul..
laat je dus niks wijsmaken, ook een airco-systeem vraagt om onderhoud.
vaak hoor je men zeggen, niet nodig,onzin,te kostbaar, of zelfs VERGELIJK HET SYSTEEM MET EEN KOELKAST!! jaja!
waarom men dit zegt? kennerlijk heeft men liever een donatie dan een goed voorgelichte en een tevreden klant!
zelfs een kleine servicebeurt bevat een filter-droger/accumulator
vocht en verontreinigingen zijn de grootste vijand van een aircosysteem, het vervangen van een filter-droger tijdens een aircoservice moet daarom vanzelfsprekend zijn! net als zoals bij gaan motorolie verversen (waarom dan wel een filter???)
indien het filter-droger of accumulator niet tijdig vervangen wordt kan dat ertoe leiden dat de oliestroom naar de aircocompressor afneemt, de kans dat dit kostbare onderdeel de geest geeft wordt daarmee groter..
ook het niet (op tijd) monteren van een nieuwe filter-droger kan ook tot gevolg hebben dat er een onderdeel scheurt of zelfs openbarst! op dat moment komt al het dehydratatie (vochtontrekkend middel) in het aircosysteem terecht, mocht dit gebeuren dan zal het hele systeem gespoeld moeten worden en zelfs meerdere componenten zullen moeten worden vervangen, om daarmee gevolg schade's uit te kunnen sluiten.
noemen jullie het maar overbodig.. of zou het zo zijn? dat ik niet goed heb opgelet tijdens een cursus van WAECO!
paul,
WAECO verkoopt graag filter/drogers.
jeij hebt natuurlijk geen informatie uit een neutrale hoek gekregen. een motoroliefilter krijgt ook wel even wat meer vervuiling voor zijn kiezen (roet/kool/stofdeeltjes etc.) dan zo'n geslotensysteem dat altijd op overdruk staat. Ook ik volg de Airco-techniek maar dan wel uit een hoek die niet gebaat is bij het verkopen van onderdelen.
vr.gr.
hallo zwaantinus..
het graag willen verkopen van producten is een algemeen begrip, zou zo geen bedrijven kunnen bedenken die niet willen verkopen/leveren..
om dit als argument aan te voeren, en daar tegelijketijd mee te zeggen dat het vervangen van een filter/droger overbodig zou zijn is een zwak verhaal! want wie staat met dit verhaal GARANT!! of worden NADIEN de bekende schouders weer eens opgehaald..
over (neuterale) hoeken gesproken! mennige BAL wordt wel eens in een verkeerde hoek gespeelt/getrapt.. zoals het gaan vergelijken met koel en vries-combinatie's...
daarover was bij WAECO totaal geen sprake..
paul,
menig autofabrikant past tegenwoordig een condensor toe met geintegreerde filter droger, welke soms als inbouw element (zoals modernere oliefilters zijn te vervangen) er zijn er ook die alleen als complete condensor te vervangen zijn. Hoe dan te handelen bij een kleine service als het opnieuw afvullen van het systeem? Blijkbaar heeft de fabrikant genoeg vertrouwen is deze oplossing en zal bij een eventueel beschadigde compressor (veel gruis in het systeem) dus de complete condensor vervangen worden, wat mijns inziens beter te verdedigen is dan bij een service na bijv. 3 jaar.
Maar goed, ieder zijn eigen visie en zoals gezegd in al die jaren nog nooit problemen gehad, wel door helemaal geen onderhoud elders omdat men er toen geen aircoservice had en dus al gauw zei dat deze helemaal geen onderhoud/controle behoefde.
Trouwens ik ben dan nu ook op zoek naar onderhoudsschema van autofabrikanten die bij een sevice/controle de filter mee laten vervangen of daar bijv. een vast termijn/kilometrage voorschrijven.
Amai amai , wa nen uitleg . Trouwens wij verversen heel vaak ook de motorolie zonder de oliefilter te vervangen en dit geeft ook geen probleem .
Allemaal onzin , en de klant zal dit niet betalen zo'n droger - filter , en zeker niet als de airco goed werkt
tja, actie vraagt om een reactie! zo simpel is het OPC
filters niet vervangen omdat het geen probleem zou op leveren? anders gezegt! je voorkomt het er ook niet mee, filters hebben dus mede een preventieve werking.
paul,
Als ik dit allemaal lees dan laat ik ook mijn luchtfilter maar weg.
Paul: zie www.carcarecouncil.org/climate_control/ac_dryer.shtml
John Romijn: zie www.fridgedoctor.com/fridge-doctor-book/installing-a-new-filter-dryer.html
en verder is een compressor van een koelkast in principe gelijk aan die van auto's of liever andersom.
discussie voor wat mij betreft ten einde.
vr. gr.
zaantinus..
je mag net zoveel rond zwaaien met link's, overgens je hoeft mij niks te bewijzen, het lezen van de verhalen over dit vakmanschap zeggen mij al meer dan genoeg :(
suc6
paul,
Wat een gez.....over die airco.
Het lijkt mij niet handig dat er op dit forum 6 a 7 mensen met elkaar in discussie gaan.
Paul(B) vroeg alleen maar of er jaarlijks onderhoud nodig was en dan zeg ik volmondig : JA!
Laat gewoon elk jaar de airco controleren , de specialist weet wel waar hij naar moet kijken en vervang het interieurfilter.
mvg,
Hans. (een tevreden airco gebruiker)
Hans,
Daar ben ik het helemaal mee eens,daarom zetten we een punt achter deze discussie.
Gr Problemcar team
Goed plan!
mvg,
Hans.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar