Ik heb een omega 2.0l 16v uit 1997. Tijdens het rijden, ongeacht of de motor koud of warm is rijdt de auto erg schokkerig.Vooral bij lage toerentallen en lage versnellingen is dit te voelen als een soort van haperen van de motor. Soms bij het intrappen van de koppeling wil de motor afslaan ( toerental gaat naar 300!).Ook bij het rijden met de cruisecontrol doet dit probleem zich voor.
Motormanagementlampje gaat overigens nooit branden, auto rijdt niet op gas.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
waarschijnlijk is de lfr nniet goed. demonteer deze van het smoorklephuis en reinig hem. mogelijk is je probleem dn opgelost.
bedankt voor de snelle reactie, ik ga direkt in de vraagbaak kijken waar de genoemde onderdelen zich bevinden en zal deze gaan reinigen.
Ik zal later uiteraard laten weten of het euvel is verholpen.
21 jaar
Ik ben direkt gaan spitten in de vraagbaak echter ik heb de termen LFR ( waar is dit eigenlijk een afkorting van ) en smoorklephuis niet kunnen vinden.
Zou u mij kunnen uitleggen waar ik deze in het motorblok kan vinden en hoe ze eruit zien.
Dan kan ik ze demonteren en in de ultrasoon reinigen.
21 jaar
De lfr zit gemonteerd op het smoorklephuis. volg de zwarte slang die vanaf het luchtfilter komt, deze komt uit op het smoorklephuis. op dit smoorklephuis zit een langwerpig buisje met een zwarte stekker er op. deze zit met 2 schroeven gemonteerd. (als je voor de auto staat zit hij aan de voorkant gemonteerd.) overigens betekend lfr nullastvullings-fasemotor.
Ik heb de lfr erafgehaald ( hij zit eigenlijk onder de luchtinlaat van het smoorklephuis), heb dus ook de luchtinlaat even weggehaald, anders kon ik er niet bij.
Stekker los en twee inbussen losgehaald.
Nu kwam het buisje los, heb twee schroefjes losgehaald en de twee delen van elkaar losgehaald.
Ik heb het gedeelte wat aan het smoorklephuis vast zit geschroefd ( dus niet waar het stekketje aan vast zit) helemaal schoongemaakt.Deze was enorm vies, komt waarschijnlijk doordat de karterontluchting ook op de luchtinlaat loost. Slang van de karterontluchting zat ook helemaal vol met een soort olieachtig iets.Volgens mij geeft het app wat aan het stekkertje zit een weerstandswaarde door aan de CPU, weet u ook wat het bereik van die weerstand is, kan ik hem even nameten.
Affin een en ander weer in elkaar gezet, echter het euvel blijft.......
Zijn er nog andere oplossingen voor dit probleem.
21 jaar
heb je een gevoel dat de motor een cilinder mist als hij inhoud?? anders moet je de onsteking eens controleren. (bougies,kabels)
De auto rijdt nu wel een stuk soepeler, het toerental zakt niet direkt meer in na het koppelen, je hoeft het toerental dus niet helemaal meer van heel erg laag op te halen om vervolgens weer te ontkoppelen. Het heeft dus zowieso een effect gehad.
Als ik bijvoorbeeld langzaam rij, in tweede versnelling met een heel klein beetje gas dan bokt de auto tijdens het rijden, naarmate de snelheid toeneemt is dit uiteraard minder goed voelbaar.
Het lijkt inderdaad net alsof de auto een ontsteekpuls mist.
Ik zal eens kijken of het mogelijk is omdat te kontroleren.
Heeft u nog goeie tips om de bougies en bekabeling te kontroleren van deze auto. Het is immers iets anders uitgevoerd dan bij een kevertje
21 jaar
een kever is toch wat anders dan een omega he..........
vervang de bougies eens. deze zijn moeilijk te controleren. waneer zijn ze in het verleden vervangen?? dit kan nooit kwaad.
Ja dat is zeker waar........ik zal de bougies vervangen.
Ik heb overigens ook eens gekeken naar het lopende motorblok met de klep open.
Nu is duidelijk te zien dat het blok stottert.
Overigens kwam het vandaag voor dat bij stilstaande auto het toerental zeer onrustig was hetgeen zelfs resulteerde in het vanzelf uitgaan van de motor. duidt dit misschien toch nog ergens op.
Is het raadzaam om ook het smoorklephuis eens te reinigen, hier gaat immer dezelfde damp doorheen als door de lfr. En deze was goed smerig geworden
Tevens zat ik te denken aan de gaskleppotentiometer, deze staat veelal in dezelfde stand, kan het zijn dat deze versleten is geraakt, of komt dit bijna nooit voor.
Weer een hoop vragen maar ik wil het gewoon zelf oplossen, dat vind ik leuk.
21 jaar
wat de olienevel aangaat in je smoorklephuis en lfr daar heeft de dealer een modificatie voor. en die kan ook gelijk met de tester zien of je gasklep poteentiometer goed werkt. scheelt weer een hoop geld voor iets wat mischien niet helpt...
Ik ga het smoorklephuis ook ultrasonen, tevens zal ik bij de dealer eens informeren over de modificatie en draai een stel nieuwe bougies erin.
Tevens zal ik de dealer vragen om eens een uitdraai te maken van de cpu.Dan hoop ik dat een en ander duidelijker wordt en kan worden opgelost.
21 jaar
Heb in de tussentijd doorgereden met de auto met losgekopplede egr slang ( vacuum afgeblind), dit veroorzaakte een minder schokkend rijgedrag.
Echter ik ben de draad weer aan het oppakken. Ik heb de lfr losgemaakt en zelf eens een spanningje erop aangesloten, tot mijn verbazing regelt het apparaatje wel degelijk.
Doen alle "defecte lfr's " dit of klopt dit gedrag. Ik vraag me nu eigenlijk af of deze lfr nu echt defect is, ik wil eigenlijk niet direkt een ander aanschaffen, apparaatje mag 160 euro kosten.Wil dit best uitgeven maar dan moet het het wel zijn natuurlijk. Kan het overigens zijn dat de auto deze symptomen vertoont omdat de climat control defect is, of staat dit alles los hiervan.
21 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Omega of stel zelf een nieuwe vraag.
21 jaar