Opel Vectra: onregelmatig stationair lopen

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Benzine, Motorcode: c 1.8 nz

Ik heb de volgende klacht:
Wanneer de auto koud wordt gestart, loopt de motor mooi rond en op een goed toerental.
Wanneer de motor iets warm wordt, begint hij onregelmatig over te slaan. {toerental blijf goed}
Bij het rijden is verder niets te merken, de motor slaat ook niet af o.i.d. .
Er komt ook geen zwarte rook uit de uitlaat.
De lfr heb ik reeds schoongemaakt en de ontsteking { bougies verdelerkap e.d. } nagekeken.
Alle onderdrukslangen aan het inspuitsysteem gecontroleerd op lekken en de spruitstukpakking getest op lekken.

Wie weet de oplossing voor dit probleem.

440cvt

Geplaatst door 440cvt (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Vectra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

25 Reacties

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Is de uitlaat volledig gasdicht en niet lek? Vooral het 1e stuk tot na de katalysator.
Kun je het lambda-signaal meten?

440cvt (0), 14 jaar geleden

hallo

Ik snap jou bedoeling old ford, te veel zuurstof in de uitlaatgassen zou betekenen dat de lambda sonde een verkeerde spanning afgeeft , zodat de elektronica de inspuiting gaat bijregelen, echter zou er dan een te rijk
mengsel ontstaan en het lijkt er op dat het mengsel juist armer wordt.
Maar ik zal voor de zekerheid eens naar het uitlaatspruitstuk kijken.
Ik zal ook eens kijken of ik lambdasignaal kan meten.

gappenbakkie (0), 14 jaar geleden

Heb zelf een C1.4NZ uit zelfde jaar, heb exact het zelfde probleem en ben het vaker tegen gekomen, alle kabels en connectoen gecontroleerd complete ontsteking vervangen nieuwe kop, het enige wat ik weet zijn de sensoren die op je injectie zitten. Die kunnen het misschien nog zijn trok toen de gaspositioneringsensor los en schoot toen omhoog in de toeren ong 3000 en viel terug naar 800 tpm. Dit bleef hij doen. Het zelfde als dus de klacht alleen heel extreem. Ik dacht, als ik ergens moet zoeken dan eerst daar. Die sensor regelt het stationair toerental. Als deze het niet is dan is het een van de sensoren waar van waar hij info van krijgt. Ik denk dat het beter is als ik alles in een keer vervang. Nieuwe kabelboom is trouwens 40 euro, das wel een aanrader. Als je een inmiddels oplossing hebt gevonden, dan hoor ik het graag.

440cvt (0), 14 jaar geleden

Ik heb ondertussen naar het spruitstuk en uitlaat gekeken,echter geen afwijking geconstateerd.
Het lambda sonde signaal heb ik nog niet gemeten omdat ik eerst de gegevens daarvan moet opzoeken.
Voor alle duidelijkheid; het toerental varieert bij stationair lopen niet maar de motor slaat onregelmatig over.
Ik heb ondertussen ook even naar de verdelerkap gekeken, en geconstateerd dat deze vervangen moet worden.

gappenbakkie (0), 14 jaar geleden

Tof dat iedereen zo mee denkt, ben al veel verder gekomen, maar nogsteeds het onregelmatig stationair lopen. Maar kan iemand mij vertellen waar mijn lfr zit en waar mijn stappen motor zit? Heb volgens mij een van de twee al gevonden. Dat is dat ding met die stekker en die luchtslang er op. Die ziet er puntgaaf uit. Ook van binnen. Het volgende is mijn gaspositionering sensor schoonmaken.

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Robbin, LFR (Leerlauf-Füllungs-Regler) en stappenmotor zijn verschillende namen voor hetzelfde ding.

gappenbakkie (0), 14 jaar geleden

[quote=oldford]Robbin, LFR (Leerlauf-Füllungs-Regler) en stappenmotor zijn verschillende namen voor hetzelfde ding.[/quote]
Kijk daar heb je wat aan, tnx. En das dan zeker dat zwarte blokje met stekker en luchtslang? Die is goed. En hoe heet het onderdeel waar dat slangetje aanvast zit? Ik denk dat ik daar moet zijn.

thewhale (0), 14 jaar geleden

ik heb vectra uit 1992 met een 1,8inz motor bij mij was het de stappenmotor
na deze te hebben vervangen verleden jaar loopt hij weer als een zonnetjes
stappenmotor bij deze auto;s vervuilen snel en gaan dan haperen

gr
richard

440cvt (0), 14 jaar geleden

Ik heb ondertussen ook de verdelerkap vervangen,de oude was behoorlijk versleten.
De fout is echter nog niet opgelost.
Ik ga nu eerst de gegevens van de lambda sonde opzoeken en meten.
De lfr heb ik reeds schoongemaakt.
We zoeken gewoon verder en als iemand nog een goed idee heeft, hoor ik dat graag.

440cvt (0), 13 jaar geleden

Het heeft even geduurd, maar ik heb nu even de tijd gehad om de lambda spanning te meten.
Met de koelvloeistof op ongeveer 20 graden en het toerental op 2000 toeren was de afgegeven spanning erg varierend tussen 0,04 en 0,90 volt.
Het lijkt er op dat de sonde niet juist werkt.
Wie heeft hier ervaring mee?

Willem12089 (0) PRO, 13 jaar geleden

Lambda waarde moet liggen bij WARME motor tussen de 0,1 en 1V.

Willem

440cvt (0), 13 jaar geleden

Bedankt Willem, dit betekend dus dat de sonde defect is.
Zodra ik deze vervangen heb, laat ik weten wat het resultaat is.
Trouwens, is het beter om een orginele te plaatsen of is dit ook op te lossen met een universele 1-draads?

Groeten Henri.

440cvt (0), 13 jaar geleden

Ik heb vandaag ook de computer uitgelezen, echter blijft deze continu code 12 geven.
Hij heeft dus geen foutcodes.
Kan ondanks geen foutcode toch de lambda sonde defect zijn?

Henri

Willem12089 (0) PRO, 13 jaar geleden

Jep, verkeerde waarde word vaak niet gevonden..

Wel zou de 4gas meting onjuist zijn bij kapotte lambda sonde..

Lambda zou je eens op een sloop kunnen halen.




Willem

440cvt (0), 13 jaar geleden

Ik heb gisteren de lambda sonde vervangen, echter helaas geen resultaat.
Ik vraag me af of er nog ergens een elektronische voeler zit t.b.v. de inlaatlucht-temperatuur.
Wie heeft nog goede suggesties?

Henri

Willem12089 (0) PRO, 13 jaar geleden

Nee geen luchtvoeler..

Luchtmeting via MAP sensor (Manifold Absolute Pressure / vacuum onderdrukmeter).

Deze hangt aan het schutbord met een stekker en een slangetje eraan.

Controleer slangetjes, en inlaat op vacuum lekkage

440cvt (0), 13 jaar geleden

Voor de zekerheid de map sensor vervangen en de onderdrukslangen gecontroleerd, echter ook dit had geen resultaat.
Zou er niet iets in de software van het motormanagement mis kunnen zijn?

gr. Henri

Willem12089 (0) PRO, 13 jaar geleden

Dan moet je eens een computer van de sloop moeten proberen..

willem

440cvt (0), 13 jaar geleden

Het heeft even geduurd voordat ik weer eens tijd had om naar het probleem te kijken, maar ik heb nu hoogstwaar-
schijnlijk de fout gevonden.
Ik heb het hele inlaatspruitstuk bewerkt met WD40 en wanneer ik op een bepaald stuk kwam, liep de motor heel even goed.
Dit heb ik zo een aantal keren herhaald, waarbij hetzelfde gebeurde.
Dus de pakking is defekt.
Nu vraag ik mij alleen af of ik de koelvloeistof moet aftappen voordat ik het spruitstuk loshaal, omdat er twee slangen vanaf het koelsysteem naar het spruitstuk lopen.
Het kan zijn dat de koelvloeistof alleen door het spruitstuk loopt en niet van het spruitstuk naar de kop,maar dat is nu juist hetgeen wat ik niet weet.
Wanneer er iemand is die hier meer over weet, hoor ik dat graag.

Gr.Henri

440cvt (0), 13 jaar geleden

De inlaatspruitstukpakking heb ik vervangen, de oude was inderdaad defekt.
Het resultaat is echter niet tevredenstellend.
Daarna heb ik ook nog de stappenmotor vervangen door een nieuw exemplaar,maar ook dat had geen goed resultaat.
De motor blijft wanneer hij echt koud is even goed lopen, om een paar minuten daarna onregelmatig onregelmatig te gaan lopen.{ stationair}
Ik heb uiteraard de aanligvlakken voor de nieuwe pakking goed schoongemaakt en gecontroleerd.
Ik heb nu toch zo goed als alles gehad, weet iemand nog iets?

Gr.Henri.

Willem12089 (0) PRO, 13 jaar geleden

Voetpakking injectie huis vervangen??

Willem

440cvt (0), 13 jaar geleden

Na een behoorlijk lange onderbreking, heb ik weer eens wat aan mijn auto kunnen doen en heb voor deze klacht eens de brandstofpomp vervangen.
Ook dat had geen resultaat.
Alles wat ik tot nu toe heb gedaan is:
-verdelerkap vervangen.
-bougie kabels getest.
-inlaatpakking vervangen.
-uitlaat gasdicht gemaakt.
-lambdasonde vervangen.
-temperatuursensor vervangen.
-voetpakking injectiehuis gecontroleerd.
-alle vacuumslangen gecontroleerd.
-egr klep gereinigd.
-motormanagement nagezien op losse kontakten.
-ralais voor brandstofpomp vervangen.

Let wel!! motor loop koud perfect.
Na een paar minuten begint het probleem.

Wie weet nog iets?

Gr.Henri

440cvt (0), 13 jaar geleden

Blijkbaar heeft niemand een kant en klare oplossing voor dit probleem.

{in aanvulling op de vervanglijst van mijn vorige reactie; de LFR is ook vervangen}

Ik heb nog eens zitten denken; gezien het feit dat de klacht zich voordoet op het moment dat er iets snel warm wordt, zou het dus ook het uitlaatspruitstuk of de pakking kunnen zijn.
Wanneer er een haarscheur in het uitlaatspruitstuk of pakking zit, kan deze door warmteuitzetting groter worden.
Daardoor kan er teveel zuurstof in de uitlaatgassen komen en de tegendruk in de uitlaat wordt minder zodat de lambda sonde verkeerde waarden afgeeft.
Wie heeft hier ervaring mee of kan hier in meedenken?

Gr. Henri

thewhale (0), 10 jaar geleden

heb stappenmotor vervangen

440cvt (0), 9 jaar geleden

Sorry dat mijn reactie nu pas komt, ik heb na het verkopen van de vertra er niet meer aan gedacht deze topic af te sluiten.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vectra of stel zelf een nieuwe vraag.