Een aantal maanden geleden heeft mijn kadettje (1200 N)me langs de weg laten staan. Ik heb toen op aanraden van derden de benzineleiding tussen filter, pomp en carb. vervangen. Sindsdien rijdt mijn auto erg onrustig zeg maar schokkerig. Als ik plankgas geef houdt de motor in, het vermogen is niet meer alles en als ik op snelheid ben en het gas loslaat houdt de motor ook in. Sproeiers zijn schoon, kanalen in bakelietenpakking tussen gasklep en carb. zijn vrij.
Wie kan mij helpen?
Martijn.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Is de ontsteking wel goed,contactpunten condensator,heeft de grondplaat van de ontsteking niet te veel speling,zit er niet te veel ruimte op de verdeleras.
Ook zit vaak het inlaatspruitstuk los,vergeet niet het middelste boutje moet wel even de carburateur er af om er bij te komen.
Het venturie boutje liep ook vaak los dan zakt de venturie wat naar beneden kijk daar ook even naar.
Hans
Vlotterkamer en sproeiers van de carburator eens schoonmaken helpt vaak ook. Door verloop van tijd gaat hier nog wel eens rommel in zitten. Inderdaad kan de afstand tussen de contactpuntjes ook deze klacht veroorzaken: 0,4 - 0,45 mm. moet deze zijn als de puntjes geopend zijn op de hoogste stand van de nok op de verdeleras. Ontstekingstijdstip kun je als volgt zelf ( veilig) controleren: trek even de centrale kabel uit de verdeelkap, zet een 12V spanningzoeker op aansluiting 1 (-) van de bobine (groene draad) en massa. Auto op contact, motor (vanaf de voorkant gezien) rechtsom draaien totdat de inkeping op de onderste V-snaarpoelie boven komt bij het teken op de distributiedeksel. ( Op 12 uur ). Lampje van de spanningzoeker moet gaan branden als het teken op de poelie +/- 1 tot 3 mm. voor het teken op de deksel staat. Begint het lampje eerder te branden, staat de ontsteking te vroeg en moet je de verdeler iets rechtsom draaien, brandt de spanningzoeker pas voorbij het teken, staat de ontsteking te laat en de verdeler dus linksom verdraaien. Verdeler kun je verdraaien door het boutje ( sleutel 13) iets te lossen. Indien afgesteld, bobinekabel weer monteren. Bougie-electroden afstand: 0,6 tot 0,7 mm. Kijk tevens of deze niet vervuild zijn door koolaanslag. Geeft ook dit soort problemen. Succes.
Wat ook nog de moeite waard is om naar te kijken: tussen de carburator en het inlaatspruitstuk is een rubberring gemonteerd als afdichting. Deze willen nog wel eens (gedeeltelijk) naar binnen gezogen worden, waardoor er valse lucht aangezogen wordt en het mengsel te arm is. Even de 2 moertjes van de carburatorbevestiging losnemen, dan kun je deze zo iets lichten en de ring controleren. Deze kun je - indien defect- ook vervangen door 'n stevige papieren pakking.
Ik met bij lopende motor WD40 langs het inlaatspruitstuk gespoten en niks gemerkt vaneen veranderend toerental. Dit zou moeten betekenen dat het spruitstuk niet lekt. Mij is aangeraden om eens een andere carb. te proberen, maar waar haal ik die vandaan en wat kosten die?
20 jaar
PS. Gaat om een Solex30/35 PDSI carb.
20 jaar
O ja nog ff dit, als ik enigszins choke dan loopt de motor al wat beter, dus dan zou het mengsel te arm moeten zijn, toch?
20 jaar
Dan is het mengsel inderdaad te arm,zit er niet een kanaaltje in de carburateur voet verstopt.
Heeft deze al een elektrische stationairsproeier? zoniet dan kan stationair sproeier ook kapot gedraaid zijn door te vast zetten doordoor tordeerd de sproeier een beetje.
Kijk ook even naar de vacuumvervroeger op de ontsteking of deze niet lek is.
Hans
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Kadett of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar