Onlangs een nieuwe distributieriem eropgezet nadat de oude was geknapt, zooi ook even schoongemaakt, verdeler eraf weggelegd en zoontje leuk de kabels eruit.
Twee vragen:
Hoe de kabels weer aan te sluiten op de verdeler (cilindervolgorde is 1342 volgens boek beginnend bij de riem) bekeken vanaf de bestuurderskant op de verdeler.
Dus bijvoorbeeld cilinder 1 op twee uur>>>> cilinder twee op 4 uur>>> cilinder 3 op 7 uur>>> cilinder 4 op 11 uur ( dit volgens het 1342principe)
Is het mogelijk dat de de nokkenas nog een volle slag gedraaid moet worden terwijl de krukas blijft staan, dus de tekens goed zetten en dan de nokkenas 1 maal rond?
Ben namelijk al eens flink aan het stoeien geweest met de kabels maar kom niet verder dan wat knallen en wat ongelijke slagen van de motor.
Ook allerlei algemene info over de ontsteking/motor is welkom
Bijvoorbaat dank voor de moeite.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Cilinder 1 zit aan de distributie zijde, ernaast 2 > 3 en 4.
De onststekingsvolgorde is inderdaad 1 - 3 - 4 - 2
Dus cilinder 1 op bdp, kijken waar de rotor heen wijst, dit is bougiekabel 1, kijk nu welke kant de rotor opdraait, hetvolgende punt is bougiekabel 3, erna 4 en erna 2..
Loopt hij nu nog niet, controleer dan de nokkenas maar eens ( Timing ), het kan zo zijn dat deze een volle slag gedraaid moet worden.
Succes!
Gr Stefan
Aha dit is lekker snel.
Dit is precies de info die ik zocht, kan nu helaas er niet mee aan de gang maar ben morgen gelukkig vrij.
Hoop dat hij morgen weer loopt als een zonnetje, laat het zo spoedig mogelijk weten.
Stefan vooreerst bedankt.
14 jaar
Loopt weer als een zonnetje (met een klein wolkje ervoor).
De volgorde beschreven door Stefan is perfect en inderdaad kan het zijn dat de nokkenas 180 graden verdraaid moet worden, wat in mijn geval dus niet zo was.
Heb alles eens gedemonteerd en de slagen nagegaan en dan zie je dat de na 1 omwenteling van de krukas de nokkenas een halve slag is gegaan.
Ben nog van de contactpuntentijd en op de opel zit electronische ontsteking hoe sluit ik nou mijn meter aan om het toerental te meten??
Het was toch bij een "oude" onsteking zwart op min accu en rood op de pool van de bobine waarvan de draad naar het ontstekingshuis ging????
In iedergeval blij dat hij weer loopt.
Grote duim voor Stefan.
14 jaar
Mooi om te horen Rudy!
Ik neem aan dat je bedoelt hoe je de stroboscoop lamp aan doet sluiten ?
De + en - gewoon op de accu aansluiten en de dikke stekker op bougiekabel nr 1 zetten en de lamp op het merkteken van de poulie richten.
Of heb je een universele toerental meter die je wilt installeren ?
Gr Stefan
14 jaar
Nee ik heb nog een "oude" motortester, de Optilux Motortester hiermee kun je metingen verichten zoals toerental,kontakthoek,spanning,ampere en kontaktunten.
En om de juiste afstelling met de stroboscoop te krijgen moet de opel 850 toeren draaien.
Nu heb ik toch nog de gebruiksaanwijziging weergevonden en daar staat dat je bij een electronische ontsteking de rode klem op de elektrische stuurklem van de schakelkast moet aansluiten en daar stopt gelijk mijn kennis.
Jij misschien een tip???
14 jaar
Ik ben helaas niet bekent met dit apparaat, wellicht kan een andere collega je wel helpen in deze..
14 jaar
Is een gewone multimeter met een rode en zwarte klem, in oude situatie sloot je de zwarte klem op de min aan en de rode op de pool 1 van de bobine en dan kon je het toerentalaflezen net zoals je een metertje aansloot die je zelf inbouwde (rommelde zelf veel met de ford capri).
Moet nu dus weten wat ze bedoelen met " elektrische stuurklem van de schakelkast" welke draad ze daar mee bedoelen dus.
Electrisch schema van een '87 kadett 1.3n is ook welkom.
Het gaat dus niet om mijn apparaat maar hoe sluit je een toerenteller aan bij electronische ontsteking, als ik dat weet dan kan ik op de zelfde manier mijn multimeter aansluiten.
14 jaar
Rudy een toerenteller sluit je aan op de 1 van de bobine en of die ontsteking nu electronisch is dat doet er niet toe. Op je meter moet je wel instellen hoeveel cilinders de motor heeft . Wat was /is het merk ontseking verdeler op de motor,een delco of bosch.? i.v.m. versleten vervroeging veertjes. Je timing op de standaard manier werkt dan niet. Succes
Zal morgen eens kijken welk merk, maar weet nu al dat ik geen 1 vind op de bobine staat namelijk niets op alleen een stekker waarvan de draden twee richtingen uitgaan.
Heb hem trouwens nu op het gehoor/gevoel afgestemd en moet zeggen na een proefrit dat hij lekker loopt.
Ga nu eerst even werken kom er morgen op terug.
14 jaar
Op de bobine: de stroomdraad vanaf het contact = 15. De draad naar de verdeler ( meestal groen van kleur ) = 1
Zoals ik al eerder schreef zit er geen "gewone"bobine op maar eentje met vier aansluitingen, onderstaand vond ik na lang zoeken.
De Opel Kadett E 1.2 S heeft een conventioneel ontstekingssysteem (Bosch) De 1.3 N en 1.3 S hebben een elektronische inductief ontstekingssysteem (AC-Delco) en de 1.6 S een elektronisch ontstekingssysteem met een Hall-zendelement (Bosch)
Het elektronisch ontstekingssysteem dat op de Opel Kadett met 1,3 dm3-motor wordt toegepast bestaat uit de volgende hoofdonderdelen:
- stroomverdeler
- ontstekingsbobine
- bougies
- kabels en contactschakelaar.
De stroomverdeler heeft, in plaats van contactpunten, een elektronische module. Deze module wordt gestuurd via een inductiespoel, een permanente magneet en een impulsgevend verdeelwiel (verdelerrotor).
Bobine-aansluitingen
1 Aansluiting (+) aan module klem + (RT-rose)
2 Aansluiting (+) aan contactschakelaar klem 15 (SW=zwart)
3 Aansluiting (-) aan module klem C (BR=bruin)
4 Aansluiting (-) aan toerenteller (GN=groen)
5 Hoogspanningskabel klem 4
Opel Kadett E 1984-1991
Heb ook nog een plaatje van de bobine maar weet niet hoe die te plaatsen. (heb al gekeken bij help maar snap daar niets van)
Maar gooi gewoon de meter aan de groene draad en dan zien wel.
Kom erop terug.
14 jaar
halve slag bedoel je ,hele slag staat hij weer hetzelfde[quote=stefan84]Cilinder 1 zit aan de distributie zijde, ernaast 2 > 3 en 4.
De onststekingsvolgorde is inderdaad 1 - 3 - 4 - 2
Dus cilinder 1 op bdp, kijken waar de rotor heen wijst, dit is bougiekabel 1, kijk nu welke kant de rotor opdraait, hetvolgende punt is bougiekabel 3, erna 4 en erna 2..
Loopt hij nu nog niet, controleer dan de nokkenas maar eens ( Timing ), het kan zo zijn dat deze een volle slag gedraaid moet worden.
Succes!
Gr Stefan[/quote]
14 jaar
Robby10030,
In mijn reactie hierop kon je al lezeen dat we spraken over 180 graden wat dus gelijk staat aan een halve slag.
Maar de problemen stapelen zich op, ging zojuist even het dorp in starten was "tik aan de sleutel" met een koude motor zet hem uit wil weer weg en start vervolgens nooit weer????????????????????
En hij liep weer zo mooi, wordt hier nu wel een beetje moe van.
Maar we gaan door.
14 jaar
Rudy Ik heb in alle toevoegingen van anderen niet gehoord dat je de ontsteking niet om kan draaien bij het nokkenaseind . Die uitsparing zit uit het midden en dat metalen koppelstukje wat wel wat kan tuimelen ook!!! Bij een bosch ontsteking zit er aan de omtrek een groefje d.w.z. dat daar op de verdeelkap de kabel van cil. 1 komt. Bij een Delco ont. staat er op het huis een ingegoten PIJL voor dop 1!! Motor draairichting is naar voren ,dus doppen daarna 3,4,2 .Als je nu start ,draait de ontsteking nog wel of is de bobine kabel los. Het kan nu niet moeilijk meer zijn. Succes. Jan
Jan,
De ontsteking kan maar op 1 manier op de nokkenas en staat dus goed mits je de nokkenas ten opzichte vande krukas goed hebt en dat was bij mij het geval.
Heb je mijn verhaaltje van 16.27 u gelezen ?? het is dus een Delco ontsteking dit als antwoord op jouw eerder gestelde vraag.
Even voor alle duidelijkheid de auto liep weer als een zonnetje dus het probleem van de stand en verdeling betrefende de ontsteking is opgelost, maar vanmiddag liet hij mij staan door nooit weer aan te pakken.
Zonet even met de andere auto overgestart want de accu was leeg en wat denk je........tik aan de sleutel en hij liep weer.
Het probleem met de toerenteller (waar ik mijn multimeter op aan wil sluiten) probeer ik morgen daar het nu donker is.
Dit wil ik weten om de ontsteking af te stellen dmv de stroboscoop en dan moet de motor 850 toeren draaien volgens het boek.
Zal morgen ook eens zien of er een pijl opstaat.
Daarna ga ik alle kabels inspecteren die te maken hebben met de ontsteking zal ergens een breuk/slechte kabel tusssen zitten.
Ga nu eerst even rusten moet straks weer eurootjes verdienen.
14 jaar
Rudy dat toerental steekt niet zo precies als jij denkt. het gaat er om dat de centrifugaal gewichtjes in rust staan. Zie in bericht #9 en het vacuum slangetje moet los. Daarom wordt er ook een tweede waarde gegeven van 32 gr bij 3000 toeren/min dat is dus volle vervroeging. Verder kijk je nog even of dat vacuumvervroeger nog werkt. Als de motor loopt en je zet vacuum op dat potje dan gaat het toerental omhoog!!!Als het lek is vervangen is zeer belangrijk voor het gebruik bij deellast !. De stationair afstelling is 10 gr , Bobbeltje op pijltje. Succes.
Oei je wordt me bijna te technisch, wat betreft de vacuumvervroeger die zit normaal toch aan het ontstekingshuis????? bij mij dus niet.
Ben geen monteur dus probeer ik zoveel mogelijk de vaste waardes aan te houden die in het boekje staan vandaar dat ik graag wou weten hoe de multimeter aan te sluiten.
En ook kan ik het niet uitstaan als ik iets niet weet wat mij intresseert en ga dan tot op de bodem om precies te weten hoe het in elkaar steekt vandaar de drang naar het juiste kabeltje van de bobine.
Vind het trouwens ook top dat mensen elkaar op zo'n manier kunnen en willen helpen.
Vanmiddag ga ik er weer voor.
14 jaar
Sorry dat ik een verkeerd model heb beschreven.IK begreep 13NB maar ik denk nu dat het gaat om een C13 N. Probeer aan de afdruk van de ontsteking deze op dezelfde plaats terug te zetten. Waarom? Je hebt een speciale stekker nodig om de motor in de "basis stand"te zetten. Misschien weet iemand welke pinnetjes je door moet verbinden! Als je dit niet doet staat de onsteking meer dan 5 gr. te laat. Succes .
Nee hoor het is de 1.3nb s6 dat had je goed.
Hier een paar gegevens:
Merk OPEL
Model KADETT 1.3NB S6
Kleur WIT
Brandstof benzine
Carrosserie sedan
Aantal deuren 4
Versnellingsbak 4
MOTOR
Motorcode 13NB
Aantal cilinders 4
Cilinderinhoud 1297 cc
Vermogen 44 kW (60 pk)
14 jaar
rudy ik heb gelezen dat je niet weet hoe je hier een afbeelding moet plaatsen,klik rechtsonder onder de vragenlijst op --plaats een oplossing--dan klik je op bladeren en zoek je de afbeelding op op openen klikken,dan klik je op verstuur afbeelding dan klik je op forum code dan wordt de link blauw deze met rechtse muis kopieren dan klik je deze pagina weg en plak je vervolgens de link in het schrijfgedeelte (bericht)en dan klikken op verzenden.
14 jaar
Tussen de rode pijltjes de pijl naar cilinder 1
[url=http://img251.imageshack.us/i/ontsteking...][img]http://img251.imageshack.us/img251/3136/...[/img][/url]
14 jaar
De bobin:
URL=http://img691.imageshack.us/i/bobinejpeg...][img]http://img691.imageshack.us/img691/6146/...[/img][/url]
Foto bobine.
[url=http://img535.imageshack.us/i/ontsteking...][img]http://img535.imageshack.us/img535/1831/...[/img][/url]
Aansluiting multimeter.
[url=http://img521.imageshack.us/i/ontsteking...][img]http://img521.imageshack.us/img521/5953/...[/img][/url]
En zoals je kunt zien is de groene draad de juiste.
[url=http://img519.imageshack.us/i/ontsteking...][img]http://img519.imageshack.us/img519/4873/...[/img][/url]
Robby10030 mijn dank is groot.
14 jaar
Rudy heel mooi dat we bij jou onder de motorkap mogen kijken. En ik zag gelijk 2 zaken die je anders moet doen. Aan het kleppendeksel zit aan een boutje een ophangbeugel voor de bougiekabels maar je neemt een tywrap, Spanning springt zo over naar die gaskabel &*%# De bobine kabel ligt bij de signaal draden van de ontsteking bij die blauwe slang,omleggen naar minstens 10cm afstand . Maar ook een compliment , het ziet er heel netjes uit . Nog iets wat wel eens fout ging en daarom verbrande de bobinekabel in de bob. helemaal tot aan het eind zien te krijgen. vonkvorming en koperroest, kan je die kabel ook wat inkorten en zorgen dat deze niet!!! langs metalen delen loopt. Succes
Bougiekabels zitten inmiddels zoals het hoort had te maken met werkruimte en de bobinekabel ligt normaal langs de accu maar moest nu even voor de foto aan de kant gelegd worden inkorten wordt moeilijk zit een vastgeknepen dopje op.
En je weet foto's zeggen meer dan duizend woorden.
Auto loopt inmiddels weer als een zonnetje en ben zeer tevree heb ook nog geen startweigering weer gehad dus..............
14 jaar
mag ook wel na al die moeite
14 jaar
Was zeker geen moeite Willem eerder een soort sport om zelf iets op te lossen.
Maar wat mij betreft mag deze discussie gesloten worden auto loopt prima nu.
Wil iedereen nog even bedanken voor het meedenken, zal zeker anderen adviseren om dit forum te bezoeken.
Mocht iemand nog een vraag hebben die aansluit op bovengenoemd probleem gewoon even mailen.
Een dikke duim voor dit forum.
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Kadett of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar