Opel Astra: opel 1.6i op tijd zetten

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Benzine

De motor van mijn opel astra 1.6i 8 klepper is van de merktekens gelopen.
Staat de motor als ik de merktekens boven bij het nokkenas tandwiel en het merkteken onder op de krukas tegenover elkaar zet altijd automatisch goed ?
Heeft iemand ook een afbeelding van hoe de spanrol moet staan als hij goed op spanning staat ?

dalton

Geplaatst door dalton (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Astra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

15 Reacties

moderator (0) PRO, 12 jaar geleden

Nokkenasteken staat op het tandwiel en moet op 12 uur staan, tegenover de inkeping v/d achterkap distributie. Krukas: tandwiel staat pijltje op: deze moet op 6 uur, tegenover inkeping van distributiedeksel. Spanner: waterpomp verdraaien tot pijl v/d spanner tegenover inkeping staat. Als je goed kijkt, volgt het zich vanzelf.
Plaatjes zijn wel te vinden op de site middels de zoekfunctie, rechtsboven in je beeldscherm.
Waterpomp zit met 3 inbusboutjes vast. De pomp KAN echter aardig vast zitten.........

Punt (35) PRO, 12 jaar geleden

Dalton;bij het nokkenaswiel is is het merkteken duidelijk te zien . Onder is het andere koek. Op dat afneembare rondsel is een pijlvormig driehoekje te zien ! Op de plastic kap aan de onderkant staat ook een merkpunt. Draai met de poulie de krukas daar heen ,eventueel met de bougie uit de kop. Aan de buitenkant van de snaarschijf zit ook een onduidelijk merkteken die bij (ong.) bij een merkteken op 2 uur moet staan .Bij de ene motor is daar een gaatje . Bij vroege uitvoeringen zit daar een pen waar je je vingers aan open kunt halen. Dit het punt van ontsteken ; dat is 10 gr .voorB.D.P. Het moet er dus 1cm naast staan want de ontsteking is al geweest. Bij een 1600 blok kunnen de zuigers nooit tegen de kleppen komen dus ....... succes.

dalton (0), 12 jaar geleden

bedankt voor de reactie,s.


Houd het in dat wanneer de krukas en de nokkenas op de merktekens staan ongeacht de cyclus van de motor altijd goed staat ?
Ik meende dat de stand van de eerste zuiger ook van belang was ?

vr gr Jan

moderator (0) PRO, 12 jaar geleden

Als de krukas en nokkenas op de tekens staan, staat de stand v/d 1e zuiger automatisch ook goed. ( zit vast aan de krukas )

dalton (0), 12 jaar geleden

Dus ongeacht of de zuiger bovenin staat voordat hij de arbeid slag doet, of hij staat bovenin en de inlaat slag gaat doen ?

kleijn (0), 12 jaar geleden

[url=http://imageshack.us/photo/my-images/857/distributieastra1619940.jpg/" target="_blank" rel="nofollow">http://imageshack.us/photo/my-images/857...][img]http://img857.imageshack.us/img857/2374/...[/img][/url]

Uploaded with [url=http://imageshack.us]ImageShack.us[/url]

dalton (0), 12 jaar geleden

hartelijk dank voor de mooie duidelijk tekening!!
Samengevat, als ik de krukas op het merkteken zet dan staat deze altijd goed ?
heeft u misschien ook nog tekening voor spannen van de snaar ?
of kan ik deze info zelf ergens van het web halen ?

vr gr

kleijn (0), 12 jaar geleden

spannen doet die zelf

dalton (0), 12 jaar geleden

Dat klopt,
Maar ik meen me te herinneren dat ik bij het vervangen van de tandriem, deze moest spannen door de waterpomp te verdraaien.

moderator (0) PRO, 12 jaar geleden

Klopt. Je zet de spanner onder spanning door de pomp te verdraaien.

dalton (0), 12 jaar geleden

Goedenavond nog een keer,

Ik heb de snaar gemonteerd. krukas en nokkenas op merktekens gezet waarbij ik de lange kant zoal op de fot staat strak heb gehouden.
Bij het bovenste merkteken kom ik niet uit. Het scheelt ongeveer een tand tov het merkteken in het distributie beschermkapje.
Ik heb de auto laten draaien en loopt goed, daarna heb ik geprobeerd de snaar zo te monteren dat het bovenste merkteken op de nokkenas tandwiel ook goed kwam te zitten.
Dit scheelde weer een tand, maar dan de andere kant op.
Motor gestart en loopt wederom goed maar met één tand verschil op de nokken as.
Wat kan ik het beste aanhouden ?

bvd Jan
ps nog bedankt voor je snelle reactie,s !
de snaar gemonteerd met het merkteke

Punt (35) PRO, 12 jaar geleden

Als het EEN tand scheelt wil dat zeggen dat de timing niet goed staat . Nokkenas foute stand wil niet zeggen dat ook de ontsteking ook fout staat .Als je ook het TYPE blok er bij had gezet weten we wat meer. Het blok draait nu wel maar er zit geen snelheid in . Groeten.

dalton (0), 12 jaar geleden

Goedemiddag,

Bedankt voor de reactie.
Ik wil het motor type wel opzoeken, maar weet zo niet waar ik deze kan vinden.
Mijn conclusie is als volgt.
Wanner ik de krukas op merkteken zet, en ik wil de snaar aan de lange zijde ( waar de waterpomp niet zit ) strak om de distributie tandwielen zetten , dan past het niet goed.
Of de nokkenas komt hierdoor een tand te vroeg, of hij komt een tand te laat.
Mijn idee is laat hem boven maar het merkteken voorbij zijn, dan krijg je een soort voorontsteking wat denk ik beter is dan na ontsteking.

vr gr

Punt (35) PRO, 12 jaar geleden

Tijdens het omleggen van de snaar mag je gerust aan de nokkenas draaien(gaat het makkelijkst) Bij het omleggen gaat de snaar wat scheef dus is die afstand wat langer en die riem rekt niet. Motorbloktype staat in het kentekenbewijs!!!!!!! en op het blok ingeslagen. Versnellingbakzijde net onder de kop . Als je een verdeelkap hebt verandert de onsteking wel maar met een blokbobine niet .
Het ontstekingstijdstip komt dan van die geribbelde snaarschijf i.c.m.de bdp sensor.
Suc6 verder.

P.Rutser (0), 12 jaar geleden

kenteken bij rdw inkloppen staat er meestal ook bij.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.