Opel Astra: Opel Astra 1300 CDTI - slecht starten

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Diesel, Motorcode: Z13 DTH

Hallo iedereen,

Het volgende probleem doet zicht voor, deze Opel Astra 1300 CDTI -2006 - 120.000 km slaat slecht aan bij het starten.

Het duurt (soms) zeer lang voor deze aanslaat, maar slaat uiteindelijk wel altijd aan.

Er was één foutcode aanwezig, foutcode gloeicircuit. Eén gloeistift was stuk en dan ook direct vervangen.

Het kan toch niet mogelijk zijn dat bij een buiten temperatuur van ongeveer 20°C de wagen slecht start door één kapotte gloeistift !

Wel vind ik dat de startmotor maar zwak ronddraaid, maar dat lijkt normaal te zijn bij deze motor (ik maak het vergelijk met de motor van een Corsa C van andere klanten).


Iemand een idee of voorstel ?

Alvast bedankt om mee te denken

Groeten Steven

stevends

Geplaatst door stevends (0) PRO , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Astra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

18 Reacties

ceesie1583 (0) PRO, 13 jaar geleden

Hoi
er zijn andere startmotoren voor dit probleem
je kan ook proberen om eerst de koppeling in te trappen en daarna starten

Groetjes Ceesie

hanspaul (0) PRO, 13 jaar geleden

wat doet ie met een goede akku?

stevends (0) PRO, 13 jaar geleden

Even een update:

Klant is terug binnen geweest met de Astra H 1300 CDTI. Alles nog eens goed nagekeken.

Mijn eerste idee was een te trage starmotor, maar deze is goed. Gloeibougies zijn ook in orde. Batterij is op de tester nog meer dan 90%, dus geen probleem.

Nu blijkt dat de raildruk tijdens langere periodes van stilstaan (meer dan 10h) echt bijna 0 bar is. Ik meet nog maar een paar mV op de raildruksensor. Dit verklaart naat mijn idee het slecht starten, eerst basis druk van 150 bar opbouwen voor te kunnen starten.

Tijdens stationair draaien heb ik 1.1 à 1.2 V wat overeenkomt met een 270 à 280 bar. Lijkt me normaal

Verder rijdt de auto goed en volgt de effectieve raildruk de de gevraagde raildruk.

De retour van de injectoren leek vrij normaal, zeer gering verschil tussen de injectoren.

Tijdens het uitlezen had ik de volgende fout : drukregelaar buiten bereik. Is dit nu de oorzaak of het gevolg en is er toch een injector die langzaam de druk laat weglekken.

Iemand een sugestie om dit probleem aan te pakken. Zijn er gekende oplossingen voor dit probleem ?

Alvast bedank.

mgsev (0) PRO, 13 jaar geleden

Hallo ,

Heb je al eens de retour van elke injector gecontroleerd ? er kan er eentje bij zitten die inwendig lekt (te veel retour t.o.v. de rest)

Ik zou ook eens de lage druk meten , dit is de leiding vanaf de tank door de filter tot pomp .

succes

keesenco (0) PRO, 13 jaar geleden

Plaats maar een gemodiciceerde startmoter was terug roep actie bij opel
Kees

opc8275 (0) PRO, 13 jaar geleden

Inderdaad een zwaardere starter monteren ( 1.8 Kw ipv de standaard 1.3 KW ) en dan vliegt de motor in gang

de campagne is reeds afesloten en dus niet meer in garantie

hebben er destijds massa's vervangen en als de wagen in een offficiele opel garage in onderhoud ging , dan zou deze zijn vervangen omwille van de campagne

autobedrijf schijf (0) PRO, 13 jaar geleden

Heb hier een agila 1.3 cdti met hetzelfde probleem, heb zaterdag een andere startmotor gemonteerd en de motor gaat veel sneller rond idd maar slaat nog even slecht aan. Ik heb nu een doorzichtig brandstoffiltertje in de leiding gezet vanaf filter naar hogedrukpomp om te zien of er lucht in de brandstof zichtbaar is maar zo te zien is dat niet het geval. Ook de gloeibougies gedemonteerd en getest, zijn alle 4 goed. Als ik na het doven van de gloeilamp nog 3 a 4 seconden wacht slaat de motor wel gelijk aan op 4 cilinders. Als ik meteen na het doven van de gloeilamp ga starten slaat hij pas na lang starten aan en rookt dan ook erg veel.

ramdin (0), 13 jaar geleden

Heb een opel astra 2006 diesel 1300 i


ben bij opel dealer geweest voor een storing en blijkt dat egr klep stuk is, laat ik het doen bij de dealer kost mij vermogen,
kan ik het niet zelf doen en hoe ?
bij voor baat dank

opc8275 (0) PRO, 13 jaar geleden

JE kan proberen , maar je zal serieus zweten .Vervangen is bijna nooit nodig bij een 13 DTH

meestal kan je het motortje van de egr klep eraf doen en de klep kuisen en dan terug monteren , werkt altijd bij een 13 DTH

GBW (0) PRO, 13 jaar geleden

hebben ook al problemen gehad met die egr kleppen.
zelfs dat de motor helemaal niet meer start.
hebben ook al eens de magneetklep gedemonteerd om de klep zelf te reinigen.
maar zonder rezultaat de klep bleef gewoon een klein beetje openstaan met gevolg te weinig vermogen ed.
de gehele klep vervangen was bij deze de oplossing.

autobedrijf schijf (0) PRO, 13 jaar geleden

Hallo steven, al resultaat?
Bij onze agila bleek er een slechte verstuiver tussen te zitten, deze is vervangen en probleem lijkt opgelost.
Ben benieuwd wat bij jullie de oorzaak is/was.

ERwin_jah (0) PRO, 13 jaar geleden

[quote=opc8275]Inderdaad een zwaardere starter monteren ( 1.8 Kw ipv de standaard 1.3 KW ) en dan vliegt de motor in gang

de campagne is reeds afesloten en dus niet meer in garantie

hebben er destijds massa's vervangen en als de wagen in een offficiele opel garage in onderhoud ging , dan zou deze zijn vervangen omwille van de campagne[/quote]
Heb je ook onderdeelnummer van deze starter? ik heb zelf ook zo een wagen die wilt ook niet altijd starten koud warm maakt niet uit. de startmotor is 3 jaar geleden in een opel garage. en ik twijfel of die wel een nieuwe startmotor vervangen hebben. mvg Erwin

stevends (0) PRO, 13 jaar geleden

Auto komt deze week binnen voor een "zware" starter. Ik heb ook contact opgenomen met de levercier van de startmotoren en de nieuwe versie zijn steeds 1.8kW versies. Einde van de week meer info.

ERwin_jah (0) PRO, 13 jaar geleden

Ok thnx maar 3 jaar geleden waren die ook al die 1.8 kw of nog niet? Want twijfel hard of deze wat erop zit wel een 1.8 kw is. ook gekeken maar kan het niet zien op de starter zelf. Greetz

stevends (0) PRO, 13 jaar geleden

De 1.8kW versie bestaat inderdaad al langer, is blijkbaar te zien aan het bestelnummer. Bizar genoeg rijden er nog een heel pak auto's rond zonder de aangepaste starter.

stevends (0) PRO, 12 jaar geleden

opgelost, mag dicht

alptech (0), 12 jaar geleden

wat was nou de oplossing?

stevends (0) PRO, 12 jaar geleden

Starter vervangen door de verzwaarde versie.

Groet

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.