Ls.,
Sindskort heb ik het volgende euvel met mijn auto:
Als ik op de snelweg rijd en ik laat het gas los dan gaat af en toe het motorstoringslampje branden. Deze gaat na 5-10 minuten weer uit en blijft dan vaak uit. Soms gaat het lampje weer aan. Het lampje is nog nooit gaan branden als ik in de stad rijd. Nu heb ik de code uitglezen door pin 5 en 6 met elkaar te verbinden en dan krijg ik code 10xknipperen en dan 4x knipperen, dus 104? Ik kan zelf niet vinden wat deze code betekent. Heeft iemand van jullie een idee? De auto rijdt verder ook probleemloos, maar ik zou graag weten of er nu iets mis is met de auto?!
Alvast dank,
Bas
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ergens klopt deze code niet. Met 10x knipperen verwacht ik 4 cijfers, niet 2.
Hier staat een beschrijving van hoe de codes uit te lezen: http://www.topbuzz.co.uk/info/fault_code...
Deze manier van uitlezen begint altijd met 3 x 12 ( aanvang uitlezing ), dan 3 x de foutcode(s) en dan weer 3 x 12 als einde uitlezing.
12 = 1 x langzaam en 2 x snel, en bv. 42 = 4 x langzaam en 2 x snel
Goed, ik heb een 16 pins ALDL connector waarvan ik pin 5 en 6 met een paperclip verbind.
Dan krijg ik de volgende code 10x knipperen, 4x knipperen, 10x knipperen, 10x knipperen. Daarna begint het geknipper opnieuw.
Kunnen jullie hier iets mee?
11 jaar
Jawel, code P0400. Dat slaat op de EGR-klep. Mogelijk is deze vervuild.
Ok... top! Dank voor de input! Wat kan ik doen aan dit euvel? Is dit makkelijk zelf op te lossen?
Alvast dank!
11 jaar
afdoppen dat ding en foutcode laten wissen..
Is het een X 16 XEL ? dan kun je gewoon een plaatje knippen en met twee pakkingen er tussen doen.
EGR vind je als het goed is achteraan je motor onder het inlaatspruitstuk ( deze moet er voor bereikbaarheid wel even af = deelbaar )
Ok! Dank... Zal een dichte pakking kopen bij de dealer!
Maar eh... heb het spruitstuk verwijderd. Ben nu even zoekende... Kan iemand mij een how to, liefst met plaatjes ;), geven voor een 1.6XEL? heb al even gezocht maar kan het voor dit type motor niet vinden...
Alvast dank!
11 jaar
Google afbeeldingen........
al hele avond mee bezig geweest... vind eigenlijk alleen plaatjes van recentere opel astra's.... niet die van 96....
dus als jullie tips hebben zijn deze zeer welkom
Trouwens, dien ik de inlaatspruitstuk pakking te vervangen als ik deze heb losgehaald? of kan ik de oude hergebruiken?
oh ja... en het gasklephuis, zal ik deze meteen meenemen in de grote schoonmaak?
11 jaar
Dus.. onderstaande foto is de situatie tot nu toe (niet mijn foto hoor...) Waar zit de EGR en waar zit het gasklephuis?
Alvast dank....
[url=http://postimg.org/image/8pddpn34h/][img]http://s24.postimg.org/8pddpn34h/auto.jp...[/img][/url]
Goed... inmiddels het een en ander duidelijk: gasklephuis zit rechts waar nog stukje zwarte slang aan zit... maar om dit geheel los te krijgen dient er flink wat te worden uitgebouwd neem ik aan....
EGR zit dus onder het inlaatspruitstuk. gevonden!
Nog tips om bij gasklephuis te kunnen komen?
11 jaar
Je zult ruimte moeten maken. Koelvloeistofvat verwijderen.
[url=http://postimg.org/image/i8xoq53i1/][img]http://s12.postimg.org/i8xoq53i1/egrx16x...[/img][/url]
Gasklephuizen van deze motoren kunnen vaak vol smurrie zitten, probeer zo goed en zo kwaad het kan alles schoon te maken.
Meteen opletten of je kleine vacuumlekjes vind in de talloze kleine slangetjes die er zitten.
Ok... zie onderstaande foto's:
[url=http://postimg.org/image/ggt8eoibp/][img]http://s10.postimg.org/ggt8eoibp/foto4.j...[/img][/url]
[url=http://postimg.org/image/jvov9l5zl/][img]http://s24.postimg.org/jvov9l5zl/foto1.j...[/img][/url]
[url=http://postimg.org/image/3jsbxf78r/][img]http://s9.postimg.org/3jsbxf78r/foto2.jp...[/img][/url]
[url=http://postimg.org/image/nvj5p1ewv/][img]http://s11.postimg.org/nvj5p1ewv/foto3.j...[/img][/url]
Op foto 1 zie je een overzicht van de motor voor zover ik hem nu heb uitgebouwd. Op foto 2 als het goed is de EGR klep? Op foto 3 zie je onderin het gasklephuis met een tweetal torx schroeven waarmee het geheel lijkt vast te zitten aan het tweede deel van het inlaatspruitstuk. Klopt dit of zijn er meer schroeven?? Dan op foto 4 zie je het gasklephuis met een viertal torx schroeven waarmee je het gasklephuis los moet maken? Of moet je deze juist niet losmaken en het geheel in een stuk loshalen door de twee eerstgenoemde torx schroeven los te maken?
Raden jullie aan ook het tweede deel van het inlaatspruitstuk los te halen???
Dank... dit is niet de makkelijke uitbouw/schoonmaakklus zoals ik had begrepen dat het was via het forum.... zweet op het voorhoofdje....
11 jaar
Er heeft hier ook niemand beweerd dat het een simpel klusje zou zijn, maar dat ter zijde...... Met die 4 torxbouten verwijder je het gasklephuis. Die mag wel eens goed schoon gemaakt worden. Op foto 3 zie je ook heel goed de egr-klep. Egr moet er zo afkunnen maar enige handigheid en goed gereedschap is wel vereist.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar