Opel Astra: Opel Astra 2.0 diesel valt stil en start niet meer

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 diesel

Hallo,

Ik zit zeg maar letterlijk met mijn handen in het haar. Drie maanden geleden reed ik een km of 30 in een woonwijk. Auto hield er zomaar mee op en wilde niet meer starten. Conclusie bleek uiteindelijk dat de brandstofpomp stuk was. Deze is vervangen, helaas was het probleem nog steeds niet opgelost. Als de auto een nacht stil stond deed die het de volgende dag niet meer. Uiteindelijk is die bij een gespecialiseerd bedrijf geweest voor o.a. brandstofpompen en de auto werkte. Ondertussen is letterlijk alles aan de auto vervangen. Kleptuimelaars, klepstoters, nokkenas, stond een tand verkeerd, motor op tijd gezet met veel moeite. Auto kon ik vorige week eindelijk ophalen omdat hij het al 5 dagen perfect deed. het weekend mee naar België geweest, boodschappen gedaan etc. geen enkel probleem, starten zonder probleem en reed als een zonnetje of die nu een dag of 3 dagen stil stond. Eindelijk was het opgelost. Laat ik het niet eens hebben over de kosten. Afgelopen woensdag wilde ik naar het werk. Motor gestart en weer zonder probleem. Ik rij vier meter verder en hij stopt er weer mee, vervolgens is die niet meer aan de praat te krijgen. Ondertussen staat die weer bij de garage. Heeft iemand hier ervaringen mee of een idee wat het kan zijn. Misschien is het wel gewoon iets simpels bijvoorbeeld?? Ik heb namelijk zelf totaal geen verstand van auto's maar ik heb het gevoel alsof hij in een keer geen contact maakt en dan dus stopt. Alsof er bijvoorbeeld ergens een draadje niet goed vastsit en zodra daar wat mee gebeurt, optrekken of over een bult hij spontaan uit slaat. Alleen is die daarna niet meer aan de praat te krijgen. Sorry voor het lange verhaal maar dit is zelfs de allerkortste versie die ik ervan kon maken. Help!

Gr. Stefan

Hanekamp

Geplaatst door Hanekamp (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Astra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

17 Reacties

mart-vervoort (0) PRO, 17 jaar geleden

kyk eens naar je contactslot. contactblokje aan het contactslot gaan vaak kapot.

Hanekamp (0), 17 jaar geleden

Bedankt voor je reactie. Klinkt eigenlijk heel logisch (en simpel), net contact gehad met garage en ze gaan hier maandag naar kijken.

Opeltje (0) PRO, 17 jaar geleden

lijkt mij lucht in het brandstof systeem..

Hanekamp (0), 17 jaar geleden

Ik weet niet of je hier wat aan hebt maar het is een; ASTRA-G-CC; X2.0DTL. Mbt lucht in het brandstof systeem, dit was inderdaad in het begin het geval maar de 'specialisten', ondertussen twee garages en een bedrijf gespecialiseerd in o.a. brandstofpompen zeggen dat dit niet meer het geval kan zijn, alles is gecheckt en vernieuwd en gevonden problemen zijn verholpen. Maar ja, hij geeft nu wel weer hetzelfde probleem als aan het begin.....

opc8275 (0) PRO, 17 jaar geleden

tja , persoonlijk denk ik niet dat het het electrisch kontaktslot kan zijn ; als de motor stilvalt en dan weer kan starten ( demarreren ) dan is dit goed ;
één keer gehad bij zafira en dit was een stekker die niet goed ineen zat ( vlak achter de batterij , met een kabel of 10
da was ook iets raar , hij viel stil op de meest onmogelijke momenten ,maar dan kreeh ik wel foutcodes
heb je geen foutcodes ?

Hanekamp (0), 17 jaar geleden

Bedankt voor je reactie. De motor valt stil maar kan dan niet meer starten. Hij start wel maar hij wil niet aanslaan zeg maar. In eerste instantie is hij ook bij de dealer geweest maar er wordt geen enkele foutcode gegeven, toen niet en nu ook niet. Hij staat nu weer bij mijn eigen garage. De afgelopen keer heb ik hem gestart en reed ik 6 meter verder, toen hield alles op en alles valt direct uit zeg maar, dan is die met geen mogelijkheid meer aan de praat te krijgen.

rudors (0), 17 jaar geleden

hoi
heb het zelfde gehad met mijn opel diesel
bij twee opel dealers geweest die het niet konden vinden
bij fijneman in dordrecht binen 5 minuten geanalyseerd
het bleek de brandstof toevoerklep te zijn die een eigen leven was begonnen.
150 euro voor een nieuwe klep en montage en nooit geen probleem meer gehad
succes

Hanekamp (0), 17 jaar geleden

Update: ze hebben verschillende bovenstaande opties gecheckt bij mijn garage. Ze waren ook overtuigd dat ze het gevonden hadden. 3 dagen met veel plezier weer in gereden. 's morgens wilde ik weer naar het werk. Starten en na een halve meter viel die stil. Eerst denk je.. heb ik hem uit laten slaan maar nee, niet meer aan te krijgen. Als je hem vervolgens een paar keer probeert te starten en bij de 3e of 4e keer dit ook even 20 seconden volhoudt slaat die toch weer aan, dan kan ik er weer een paar dage mee rijden, weer naar garage, sleutel gecontroleerd etc.

Hanekamp (0), 17 jaar geleden

Het contactslot sprong inderdaad niet terug, dat veroorzaakte de piep, gesmeerd en het is opgelost, bedankt. Als de auto een paar uur stilgestaan heeft heeft die startproblemen. Even stoppen bij tankstation of boodschappen is geen probleem, dan start die als een zonnetje. Mar na een paar uur start die of niet of net wel en valt die uit bij het gas geven. Als ik hem dan 20 seconden door laat draaien pakt die hem in eens keer dus ik kom wel elke keer van mijn plek. Ik kijk het deze week aan om te kijken of het elke keer hetzelfde is. Vrijdag ga ik naar de garage en dan zal ik ook vragen wat zij denken van de krukassensor.

opc8275 (0) PRO, 17 jaar geleden

je ventilator en acterruitverwarming die niet werken zal te maken hebben met het kotaktslot die blijft hangen door het warme weer ; als je start en je laat je sleutel los moet het terugkeren in stand 2 ; meestal blijft het ergens tussen stand 2 en 3 hangen , in het slechtste geval in stand 3 , en dan verbrand je starter ; kotaktslot smeren of vervangen ; tussen 2 en 3 werkt je verwarming en achterruitverwarming niet en eventueel airco ook nie

Hanekamp (0), 17 jaar geleden

Bedankt voor je duidelijke antwoord.

opc8275 (0) PRO, 17 jaar geleden

Stilvallen zal hij nie doen , tenzij je slot niet op stand 2 zou komen te staan maar da gebeurt eigenlijk nooit in de praktijk ; dan zouden je lichtjes op het dashbord ook nie gaan branden als de motor stilvalt

Hanekamp (0), 17 jaar geleden

Update: ja, daar ben ik weer. Morgen ga ik naar de garage en omdat ze het daar ook niet weten hoop ik via jullie beslagen ten ijs te kunnen komen. Vanmorgen de auto weer gestart en hij startte in één keer. Gestart in z'n vrij. Getest om een klein beetje gas te geven. Zodra ik het gaspedaal een beetje indruk houdt die er mee op. Vanaf dan is die ook moeilijk aan te krijgen. Na 25 seconden sloeg die tenslotte aan. En dan is alles goed, beetje gas indrukken geen probleem, ben weer op mijn werk aangekomen, auto uitgezet, na één minuut nog een keer gestart, geen enkel probleem.....totdat ik waarschijnlijk vanmiddag weer naar huis wil en bovenstaand zich herhaalt. Er is al een tip gegeven over de krukassensor. Ik hoop dat bovenstaand verhaal weer wat meer duidelijk kan maken bij jullie.

Hanekamp (0), 17 jaar geleden

Update: Krukassensor is vervangen, verstuiverringen ook. Hij heeft het één dag gedaan. Opmerkelijk genoeg startte hij supersnel en was ervan overtuigd dat het probleem verholpen was. Gisterochtend gestart. Na 10 seconden stationair lopen viel die uit. Daarna weer gestart en deed die het meteen, 150 km mee gereden. Vanmorgen weer gestart, na 10 seconden stationair lopen viel die weer uit. Daarna vervolgens niet meer te starten.

wimpie1 (0), 17 jaar geleden

Hallo,
Ik heb toevallig bijna hetzelfde probleem gehad.
Prima lopen starten duurde s 'ochtends bijna 2 minuten voordat hij aansloeg, en als hij een uur of 4 stilstond wel aanslaan en direct afslaan.
Bij mij waren het de retourslangetjes van de verstuivers!!
Deze tezamen met de T-stukjes vervangen en sindsdien start hij weer als vanouds (35euro).

Wim

Hanekamp (0), 17 jaar geleden

Hallo iedereen, hier ben ik weer. Al het bovenstaande is z'n beetje vervangen ondertussen. De auto doet het ook redelijk. Zelfs mee op vakantie geweest. Dit omdat hij altijd wel start, maar af en toe met moeite. Hij doet het nu een stuk beter. Er is nog één probleem. Als de tank nog maar voor een kwart (of minder) gevuld is met Diesel en hij staat langer dan 8 uur stil heeft hij startproblemen. Hij start direct maar na een paar seconden vallen de toeren weg en stopt die ermee. Vervolgens moet ik de auto 20 a 30 seconden flink doorstarten en dan doet hij het weer. Zet ik de auto dan uit en start ik hem opnieuw is er geen probleem meer, alleen als hij langer dan 8 uur stil staat. Als de tank vol zit daarentegen kan ik de auto dagen laten staan en start hij gewoon. Het lijkt erop alsof hij genoeg brandstof heeft om te starten maar dat er dan een grote luchtbel komt en de motor dan afslaat. Dan moet ik hem 20 a 30 seconden flink doorstarten en dan doet hij het weer. Het probleem doet zich dus alleen voor bij minder dan een kwart tank, niet bij een volle tank. Kortom: ik ben al een heel eind en uiteraard tank ik nu als hij op de helft is maar als jullie weten wat (en vooral waardoor) de oorzaak is hoor ik het erg graag.

Renebran (0) PRO, 17 jaar geleden

Groet
Heb je er eens aan gedacht dat de aanzuig in de mazouttank wel eens stuk kan zijn
Vermits het meer voorkomt bij lage brandstofstand
de aanzuigslang kan een barst vertonen en daar pakt hij dan lucht met gevolg stilvallen en na enige tijd terug te starten en na lange tijd loopt de brandstof druk terug af
misschien oplossen door vlak voor de injectiepomp een terugslagklep te plaatsen
de lucht pakt hij nog wel mee maar de brandstof loopt toch niet terug af
Grtn Renebran

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.