Opel Astra: Soort inhouden / stotteren / schokken rond de 2000 a 2500 toeren

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 CDTi

Hallo,

Ik rijd sinds kort een Opel Astra H 1.9 CDTi Station

Nu zit ik met een vraag / probleem.
Wanneer ik in de 2e versnelling rustig optrek, dus weinig gas geef, dan houd de auto in / stottert rond de 2000 a 2500 toeren.
In de 2e versnelling is het het sterkst merkbaar maar in de 3e, 4e en 5e versnelling doet de auto dat ook.
( in de 6e versnelling weet ik niet of ik het daar ook heb )

Het is behoorlijk lastig want dat toerental heb je veel als je regelmatig in files rijd.
En in de 2e en 3e versnelling zijn het toch nog hele schokken wat voor mijzelf als ook voor pasagiers erg lastig is.

Als ik vlot optrek, dus flink gas geef, dan is er geen enkel probleem en loopt de auto prima door dit toertalsegment heen.

Verder is het een fijne auto, vlot genoeg en ligt goed op de weg maar ik begin van dit probleem toch een beetje genoeg te krijgen.

Alvast bedankt voor de reacties / antwoorden en eventuele oplossingen

Groeten,
Arjan

FunPlay

Geplaatst door FunPlay (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Astra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

16 Reacties

daninja (0) PRO, 17 jaar geleden

Ik heb ook al zoiets meegemaakt.
Was wel met een Zafira-B automaat maar met dezelfde motor.
Bleek uiteindelijk de EGR te zijn, gaf verder geen foutcode maar hield ook in bij deze toerentallen.
Omdat het een automaat was bleef hij heel lang rond dit toerental hangen.

FunPlay (0), 17 jaar geleden

Dag Daninja,
Bedankt voor je antwoord.

Daar ik de auto nog niet zo lang heb en ook nog niet echt veel kilometer gereden heb ben ik nog niet bij de dealer langs geweest.

Maar wat heeft men gedaan om dit probleem op te lossen ?
Moest er iets vervangen worden ?

sjaky (0), 17 jaar geleden

Dit heb ik ook gehad met me Opel vectra, bij mij was het zo dat de luchtmassa meter het aan het opgeven was.
Na een tijdje had ik helemaal geen trekkracht meer en toen de luchtmassa meter vervangen en auto loopt weer als een zonnetje.

FunPlay (0), 17 jaar geleden

@ Sjaky

De auto loop prima en heeft voldoende trekkracht. Maar wanneer ik rustig optrek en dus heel weinig gas geef, dan begint de auto rond de 2000 a 2500 toeren te stotteren / inhouden.

Daar ik voldoende trekkracht heb denk ik niet dat dit op jouw probleem lijkt..
Maar misschien komt dat nog....

sjaky (0), 17 jaar geleden

Hoop het niet voor je want is best kostbaar een luchtmassa meter.

FunPlay (0), 17 jaar geleden

[quote=sjaky]Hoop het niet voor je want is best kostbaar een luchtmassa meter.[/quote]
Dat zal wel maar ik mag aannemen dat dat nog onder garantie mag vallen !

daninja (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=FunPlay]Maar wat heeft men gedaan om dit probleem op te lossen ?
Moest er iets vervangen worden ?[/quote]
Ik heb de EGR vervangen en de auto liep weer als een zonnetje.
De auto was pas twee dagen oud.

FunPlay (0), 17 jaar geleden

Wat is dan de functie van die EGR dat die bij het betreffende toerental een dergelijk inhouden / stotteren veroorzaakt ??

primera p11 (0), 17 jaar geleden

Dit is toch nog een redelijk nieuwe auto.
Ga er mee naar de dealer en laat de auto uitlezen en misschien is er wel een software update voor.

Marcel Schuurmans (0), 17 jaar geleden

Ik heb met mijn Astra 1.9 cdti 100 pk hetzelfde probleem. De opel-dealer heeft ook bij mij de software vervangen, maar tot nu toe zonder succes. De schokken zijn het duidelijkst merkbaar in de 2e versnelling tussen ongeveer 2000 en 2500 toeren. Ook in z'n 3 schokt hij af en toe. Ik weet niet of de temperatuur hierop van invloed is. Ik merk wel wanneer ik bij het optrekken sneller optrek, dus meer gas geef in z'n 2, dat het schokken niet merkbaar is. Ik merk het dus wel wanneer ik geleidelijk gas geef bij het optrekken.

Ben benieuwd Funplay of je al verder bent gekomen bij de dealer wellicht met de EGR. Laat het hier nog even weten zodat ik ook met 'voldoende munitie' naar mijn dealer kan gaan. Mijn Astra is trouwens net 1,5 maand oud, dus ik zit nog vollop in de garantie.

FunPlay (0), 17 jaar geleden

Dag Marcel,
Ik heb toevallig vanmiddag een afspraak staan. Kon helaas niet eerder vanwege vakantie van collega's dus ben erg druk op mijn werk.
Ik heb verteld dat mensen mij hebben laten weten dat het aan de EGR zou liggen maar ze willen eerst zelf een diagnose stellen voordat er iets gedaan gaat worden. Want mogelijkerwijs zou het op te lossen zijn met een software update. Nou daar geloof ik niet meer in gezien de vele problemen met mijn vorige Astra 1.7 DTi maar dat is een ander verhaal.

Wanneer ik meer weet dan zal ik het hier plaatsen !

FunPlay (0), 17 jaar geleden

@ Marcel

Gisteren eind van de middag bij de dealer langs geweest.
Daar hebben ze de computer uitgelezen en zoals altijd wordt daar natuurlijk weer niets gemeld.
Of er nu wel of geen software update is gedaan weet ik eigenlijk niet goed.
De monteur is daarna nog een stuk wezen rijden maar kon het probleem niet constateren.
Daarna ben ik zelf, samen met de monteur, wezen rijden en helaas lukte het mij niet om de auto te laten stotteren.

En wat de monteur gedaan heeft weet ik niet maar vanmorgen lukte het mij ook niet om de auto te laten stotteren rond 2000 a 2500 toeren

Ik moet dit er wel even bij zeggen, toen ik de auto net had was het stotteren veel erger en naarmate ik er steeds langer mee rijdt is het wel minder geworden.

Marcel Schuurmans (0), 17 jaar geleden

Hallo Arjan,

Vreemd dat er ogenschijnlijk niets zou zijn gebeurd bij de dealer en nu hapert hij niet meer. Dat idee had ik ook toen hij bij de Opel-dealer vandaan kwam. Ook na een software-update. Ik dacht even dat het inderdaad was opgehouden, maar al na 1 dag begon ie weer (helaas).
Vanmorgen heb ik de Opel gebeld en een nieuwe afspraak gemaakt. Door de telefoon kon de medewerker mij verzekeren dat er geen andere opties mogelijk zijn dan uitsluitend de software te updaten, en dat is laatst gebeurd. Heb hem ook verteld over datgeen hier op het forum circuleert, maar daar kon hij niet veel mee kennelijk. Maar goed, de afspraak staat over 2 weken (11-8), dus het is nog even afwachten. Na 11-8 meld ik het uiteraard hier weer.

Update 2 augustus 2006:
Ergens op dit forum heb ik geloof ik gelezen dat onder ongeveer de 16 graden de motor niet stottert. Vandaag daalde het kwik zelfs tot 12 graden en wat gebeurt er.........hij stottert niet in z'n 2 en 3 ! Kennelijk is de buitentemperatuur ook van invloed op de afstelling of de mengverhouding. Toch maar naar Lapland verhuizen :))

Marcel Schuurmans (0), 17 jaar geleden

Inmiddels voor de 2e keer bij de Opel langsgeweest. Wederom een software update doorgevoerd (is mij verteld). Ik heb het idee dat de stand van het gaspedaal nu wel iets is veranderd op het moment waarop de motor weer schokt. Nu kan ik naar mijn idee ook iets langzamer rijden zonder dat de auto schokt. Met flink gas merk je eigenlijk niets. Het is ergens er tussen in waarop de motor weer wel schokt. Het is allemaal mooi maar het probleem is dus gebleven ! (helaas)

Iemand nog suggesties ?

Marcel Schuurmans (0), 17 jaar geleden

[quote=Marcel Schuurmans]Inmiddels voor de 2e keer bij de Opel langsgeweest. Wederom een software update doorgevoerd (is mij verteld). Ik heb het idee dat de stand van het gaspedaal nu wel iets is veranderd op het moment waarop de motor weer schokt. Nu kan ik naar mijn idee ook iets langzamer rijden zonder dat de auto schokt. Met flink gas merk je eigenlijk niets. Het is ergens er tussen in waarop de motor weer wel schokt. Het is allemaal mooi maar het probleem is dus gebleven ! (helaas)

Iemand nog suggesties ?[/quote]
De 3e keer naar de Opel-dealer was scheepsrecht ! Na meetapparatuur te hebben aangesloten bleek de EGR-klep niet goed te werken. Na vervanging lijkt het probleem verholpen !

FunPlay (0), 17 jaar geleden

Gisteren is de auto weer naar de dealer geweest.

Het stotteren was helaas niet weg en als ik er een aanhanger achter heb en de auto moet er een beetje aan werken dat is het stotteren veel erger als wanneer ik zonder aanhanger rijdt.

Dit keer hebben ze toch de EGR vervangen.
Vanmorgen ben ik naar mijn werk gereden, met redelijk veel file waarbij je veel rond de 2200 toeren zit te rijden, en de auto heeft niet gestotterd.
Nu maar eens zien of ie dat een paar duizend kilometer weet vol te houden !!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.