auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Opel Astra: opel astra c14nz slaat niet lekker aan

Bouwjaar: 1992, Brandstof: Benzine, Motorcode: c14nz

Hallo,

Mijn opel astra f 1992 c14nz slaat niet erg lekker aan.Deze astra is ooit stil gevallen en naar huis gesleept omdat die niet wou starten.
Ik heb toen er een 2dehandse ontstekingshuis hallgever erop gezet.
De auto slaat wel aan maar niet van harte, de ene keer meteen de andere keer met moeite.
Lijkt net dat die op 3 cilinders aanslaat en beetje stottert en daarna netjes loopt.
De onderdelen die ik eropgezet heb is dus 2dehandse lambdasondee en onstekingshuis hallgever.
Verder nieuwe bobine bougies en bougiekabels plus bobinekabel en tempsensors brandstoffilter.

Geen foutcodes met de paperclipmethode!
Voorheen starte hij meteen perfect.
Enigste wat ik maandag ga vervangen is de rotor en verdeelkap misschien is dan het probleem opgelost.
Of zou de ontsteking verkeerd staan?
Ik heb met het vervangen van ontstekingshuis hallgever niks afgetekend maar op het oog terug gezet.
Wat zou het kunnen zijn?
Toch die verdeelkap en rotor?
Er ligt dus bijna geheel een nieuw ontsteking op behalve de rotor en verdeelkap die er maandag wel op zit.

Geplaatst door

brammus1981 (0)

al 10 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

De c14nz is een simpele motor die bijna geen fouten in de inspuitcomputer opslaat. Wat wel eens voorkomt is dat de keerring tussen kop en ontstekingshuis gaat zweten en er een boel sludge in de verdelerkap terecht komt. Mocht dat zo zijn dan is het vervangen van de verdelerkap niet eens nodig want de verdelerkap in een pan heet water leggen en daarna goed schoonspoelen doet wonderen, edoch de oorzaak los je er niet mee op want de keerring blijft zweten.

ronny530 0

10 jaar

Ik denk dat de afstelling niet goed is doordat ik een 2dehandse ontstekinghuis hallgever erop gezet heb en niet afgetekend heb.
Hoe kan ik het goed afstellen.
Ik heb vanmorgen de auto gestart en stationair laten draaien en heb de schroef van de bevestiging van ontstekinghuis losser gedraaid zodat ik dus de ontstekinghuis kon draaien en luisteren als de auto goed loopt en daarna gas gegeven en horen of die goedmloopt.
Toen de auto uitgezet en opnieuw gestart en dat deed ie dus meteen goed.
4 a 5 keer achter elkaar gestart in 1 keer.
Nu zijn we net weggeweestvte voet en ik dacht ik kom thuis en probeer te starten maar gwn moeite met aanslaan.
Heb gehoord van iemand in de straat die ook zegt de afstelling van ontsteking niet goed en je moet er niet mee door rijden als de ontsteking niet goed staat want dan kan de zuigers etc auto naar de klote gaan.

Dus ik geloof wel in het verhaal van ontsteking niet goed staan, hoe kan ik dit doen.
En als ik dit laat doen door garage wat zou daarvoor de kosten kunne zijn.
Of zit hier iemand mee te lezen op forum die in de buurt woont die dat wil en kan fixen.

brammus1981 0

10 jaar

De ontsteking is niet af te stellen qua timing. Het lijkt mij meer een draadbreuk of een halfgare hallgever.

ronny530 0

10 jaar

Ik ga morgen naar de sloop waar ik die 2de handse ontstekinghuis hallgever gehaald heb en zeggen dat die ook kapot is.
Ik heb net nog de oude erin gedaan en starten als een tierelier maar blijft met de toeren spelennhoog laag spelen dus.
Starten en aanslaan doet die eigenlijk erg goed maar denk dan de hallgever kapot.
Maakt dat niet zoveel uit hoe de hallgever ontstekinghuis erop gaat?
Ik heb nu de inkeping in het midden staan.

brammus1981 0

10 jaar

Iemand anders ideen?
Toerental schommelt met oude ontstekinghuis hallgever, start en slaat meteen aan maar schomnelt stottert dan en slaat af
Daarna meteen weer starten weer precies hetzelfde schommelen stotteren en afslaan.

De andere 2de handse ontstekinghuis hallgever erop gedaan starten heel moeilijk en blijft ook niet lopen en gwn afslaan?

brammus1981 0

10 jaar

Waarom heb ik voor het plaatsen van dit probleem gelezen op problemcar dat de onsteking nou juist wel af te stellen is zoals op de manier dat ik gedaan heb en uitgelegd heb in vorige antwoorden.
Dus motor starten laten draaien en dan het ontstekingshuis draaien tot ie goed loopt.
Klopt toch!

Ik heb nog geen andere ontsteking gehaald.
Ik ga straks nog keer proberen om af te stellen.
Want wat jij zegt klopt niet naar mijn mening.

Tuurlijk kan de ontsteking die ik van sloop heb ook kapot halfgaar zijn maar ik heb met die ontsteking gwn rond gereden alleen het starten ging moeilijk.
En anders ga ik morgen naar garage om de hoek want meer antwoorden zie ik hier ook niet.

brammus1981 0

10 jaar

brammus als er een halgever in de ontsteking zit moet je deze wel afstellen, je zal hem ook wel kunnen verstellen, kan je niet aan de oude zien in welke positie deze heeft gestaan, hij moet met een stroboscoop worden afgesteld, de lambda sonde heb je ook vervangen waarom heb je deze ook niet verwisselt met de oude kan ook deze verschijnselen geven.

franstops 0

10 jaar

Ik ga straks de oude lambdasonde er eens in monteren en kijken wat dat doet.
Overigens is de oude lambdasonde zwart en heb ik ik met universeel smeermiddel schoongemaakt net.
Ik kan niet zien aan de oude ontsteking hoe die zat ik heb dat toen op het oog gevoel gehoor gedaan.

En hoe zou ik dat moeten afstellen want daar snap ik niet heel erg veel van met stroboscoop.
Ik dacht dat ket draaiende motor en het draaien van ontstekingshuis voldoende zou zijn.

brammus1981 0

10 jaar

Als ik het contact draai om te starten hoor ik de brandstofpomp gwn zoemen elke keer, maar het brandstofrelais hoor ik niet altijd klikken zeg maar.
Valt me nu op dat als ie niet aanslaat ik geen benzine ruik.Ook niet met volgas.
Zou het dan het brandstofpomp relais kunnen zijn?
Vonk heb ik bij bobine en kabels en bougies.

brammus1981 0

10 jaar

De vonk van de bobinekabel is geel dus dat is ok.
Dus ik verdenk niet de ontstekingsmodule bijvoorbeeld want die versterkt de vonk toch?
Ik heb de brandstofpomprelais er uitgehaald en ga die korgen een nieuwe halen.
Ik verdenk dus de relais en of halfgare ontsteking.

Ik doe de sleutel in het contact en ik draai hem zodat de lampjes in dasboard oplichten, ik hoor gezoem van de brndstofpomp en het getik van het relais, dus starten die hap en je hoort hem bijna aanslaan maar lukt dus net niet.dan draai ik de contactsleutel terug en weer aan maar hoor geen getik van relais wel het gezoem van brandstof.

Morgen nieuwe relais dan eens zien wat de auto doet.
Doet de auto dan nog niet starten dan andere ontsteking op sloop en als laatste ontstekingsmodule.
Het afstellen van ontsteking zal niet zon probleem zijn met het draaien van ontstekingshuis wat me deze week ook gelukt was.
Hij starte en sloeg meteen aan maar viel ook meteen weer uit.
Nu slaat ie zoiezo niet meer aan, misschien dat ie straks nog aanslaat of morgenvroeg.

Klopt mijn diagnose een beetje?

brammus1981 0

10 jaar

De brandstofpomp relais hebben ze morgen pas binnen.
Heb meteen maar nieuwe verdelerkap en rotor gekocht en gemonteerd.
Nu weet ik vrijwel zeker dat het aan de relais ligt want ik hoor de klik niet altijd van het relais en het gezoem van de brandstofpomp ook niet altijd.
Dat relais stuurt toch de brandstofpomp aan?
Regelt het ontstekingshuis hallgever ook brandstof aan?
Ik neem aan dat de brandstofpomp niet overleden?

Verder valt het mij super tegen het aantal reacties.

brammus1981 0

10 jaar

[quote=brammus1981]Verder valt het mij super tegen het aantal reacties.[/quote]
Het spijt ons dat we niet onmiddelijk voor je klaar staan;
Je moet weten dat dit forum volledig bestaat uit vrijwilligers die, als hun prive leven het toestaat, proberen een ander te helpen.
Indien je hapklare brokken wil, zal je naar een garage moeten gaan.


Moderator Problemcar.

Hans4040 1435
badge vip badge

10 jaar

Plus dat de helft van de vrijwilligers momenteel op vakantie zijn en liever andere zaken aan hun hoofd hebben dan autoproblemen van iemand anders.......

moderator 0
badge

10 jaar

[quote=Hans4040][quote=brammus1981]Verder valt het mij super tegen het aantal reacties.[/quote]
Het spijt ons dat we niet onmiddelijk voor je klaar staan;
Je moet weten dat dit forum volledig bestaat uit vrijwilligers die, als hun prive leven het toestaat, proberen een ander te helpen.
Indien je hapklare brokken wil, zal je naar een garage moeten gaan.


Moderator Problemcar.[/quote]
Dat kan ik begrijpen.
Krijg anders nu wel een hele snelle reactie.
En bij nieuwere problemen staan wel veel reacties dus dacht ik vermeld dat gwn.
Ik vind zelf de oplossing wel no problemo.
Ik weet wr ik moet zoeken.
En garages zijn oplichters.

brammus1981 0

10 jaar

[quote=moderator]Plus dat de helft van de vrijwilligers momenteel op vakantie zijn en liever andere zaken aan hun hoofd hebben dan autoproblemen van iemand anders.......[/quote]
Fijn voor ze dat ze op vakantie gaan dat kunnen wij niet eens betalen.

brammus1981 0

10 jaar

Jongens toch waarom nou je hebt een auto dat kost geld
maar als je aan de brandstof pomp denkt trek eens een draad recht streeks van je accu naar de pomp
overbrug je het relais en weet je zeker dat je stroom hebt

kleijn 0

10 jaar

Beste Bram,
als je verder geen berichten aangaande jou probleem wenst te plaatsen, zien wij het nut er niet van in om dit topic door te laten lopen.
Dus, even geduld tot er iemand op het probleem reageerd.

moderator Problemcar.

Hans4040 1435
badge vip badge

10 jaar

Excuses van mij kant!
Deze auto heeft al problemen sinds februari.
En ik moet zoveel opofferen voor het geld voor onderdelen.
Kleijn dat snap ik, maar morgen is relais er dus zou nu overbodig werk zijn om nu een draad te leggen van accu nr pomp.
Sinds februari heeft de auto gwn gelopen gereden ik denk zon 1000 km alleen het starten is probleem.
Morgen nieuwe relais erin als die dan nog niks doet dan zal ik draad leggen van accu naar pomp.
Ik hoop niet dat pomp is want dat kost zon 150 euro voor een nieuwe en die zalmik er zelf in monteren.
Wel weer een ervaring rijker en dat vind ik dan wel weer leuk.
Sorry voor frustratie maar begrijp ook dat ik er zat van ben vanwege het geld.
Boodschappen luiers eten etc kost ook geld.
Geloof menik moet heel veel opofferen.
Bedankt voor info ik doe morgenavond wel weer een update.
1 ding zou ik graag willen weten en datbis of de ontstekinghuis hallgever ook brandstof stuurt vraagt?

brammus1981 0

10 jaar

pomp kost gewoon 40 euro wel zelf er in zetten uiteraard en nee brandstof pomp heeft niks met ontsteking te maken
maar je hebt het steeds over hall gever hoe zijn je bougie draden is het contakt blokje bij je ontsteking niet kapot

kleijn 0

10 jaar

Wat ik nieuw erop heb zitten zijn......
Bobine
Bougies
Bougiekabels
Brandstoffilter
Temp sensors
Verdeelkap
Rotor

En de ontstekinghuis hallgever is 2dehands, de oude heb ik ook nog.
Mocht de ontstekinghuis hallgever niet juist werken dan is de stroom spanning niet goed waardoor de brandstofpomp ook niet juist aangedreven word dus geen of halve inspuiting klopt??
Dus mijn conclusie diagnose is of het relais kapot of de 2dehandse ontstekinghuis met hallgever kapot halfgaar en het uiterste de pomp lijkt me.

Ik weet niet waar jij die pomp haalt voor 40 euro maar ik zie toch echt 150 euro minimaal vr een nieuwe.

Er is vonk vanuit de kabel van de bobine, er is vonk vanuit de verdelerkap naar bougiekabels en er is vonk nr de bougies, allemaal getest.

brammus1981 0

10 jaar

ja dat is de pomp compleet met behuizing maar je kunt de pomp los kopen
of anders van de sloop
wat de ontsteking betreft je zult toch ff door moeten laten meten denk ik
dat zal de kosten ook niet zijn alles op geluk veranderen kost uiteindelijk veel meer

kleijn 0

10 jaar

Dit topic is door het moderatorteam opgeschoond;
Als het vanaf nu niet wat vriendelijker kan, gaat het op slot.

Moderator Problemcar

Hans4040 1435
badge vip badge

10 jaar

Brandstofpomprelais en starten en lopen.
Dus opgelost hij loopt weer en start in 1 keer.

brammus1981 0

10 jaar

misschien heb je er wat aan heb mijn best gedaan voor je


o je bent er al uit kleinig heidje dus mooi zo iedereen weer blij

kleijn 0

10 jaar

Mooi dat het klaar is...
Bedankt voor de feedback.

Hans4040 1435
badge vip badge

10 jaar

Kleijn nog wel bedank voor die schema die kan ik altijd gebruiken voor in toekomst.
Bedankt.

brammus1981 0

10 jaar

oké wil je meer ff laten weten

kleijn 0

10 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.