Opel 0: Opel Astra G lekt brandstof bij tanken

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: X16ZSR

Als ik mijn Opel Astra (1998) tank loopt de brandstof bij het rechter achterwiel op straat. Dit gebeurd alleen de laatste liters en is best veel. Zodra ik een stukje heb gereden is het over. Op verschillende fora al gelezen dat de ontluchtingslang of de vulslang een meer voorkomende klacht is van deze auto. Dat het rubber is uitgedroogd kan ikzelf ook goed rijmen met de weinige kilometers die deze auto heeft tegenover de leeftijd, daarom ga ik er stiekem vanuit dat ik het eufel al gevonden heb...

Mijn vraag is of ik dit klusje makkelijk zelf kan doen, en hoe ik er het makkelijkste bij kan. Ik heb al redelijk wat aan auto's geklusd en dat is vaak zelfs goed gegaan...

Of op wat voor prijs zou ik bij een garage mogen rekenen?

Gerben80

Geplaatst door Gerben80 (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel 0? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

Hans4040 (375) PRO, 14 jaar geleden

Even het achterwiel eraf halen en de slangetjes bekijken...

Gerben80 (0), 14 jaar geleden

[quote=Hans4040]Even het achterwiel eraf halen en de slangetjes bekijken...[/quote]
Bedankt voor het meedenken!

Het achterwiel eraf gehaald...

En tralalala!

De ontluchtingsslang is op vele plaatsen gescheurd bij de aansluiting naar het kunststof deel van de vulopening. Heel even gekeken of ik de slang met een centimeter of wat in kon korten, maar het lijkt erop dat het probleem zich dan over een tijdje weer gaat voordoen, gezien de staat waarin hij verkeerd...

Het ene uiteinde van de slang gevonden, maar het begin lijkt (misschien wel een beetje logisch) bovenop de tank te zitten. Als ik de slang helemaal wil wisselen moet ik dan de tank laten zakken? Daar zit ik toch eigenlijk niet echt op te wachten...

Iemand ervaring hiermee?

Punt (35) PRO, 14 jaar geleden

Gerben als je de tank bijna leeg rijdt weegt die tank maar weinig. Er zijn ook ontluchtingslangen die achter de tank van plastic naar rubber over gaan.dan hoeft de tank niet los. Kijk welk model de jouwe is. Gebruik wel RVS klemmen!! Succes.

Gerben80 (0), 14 jaar geleden

Maar toch heb ik het vreemde vermoeden dat het niet gewaardeerd word de brandstoftank op een parkeerplaats voor mijn deur uit te bouwen.

Het opvangen van olie dat lekte na een ontplofte oliekoeler heeft mij ook al eens behoorlijke moeite met politieagenten opgeleverd. Ik had het beter kunnen laten lopen.... Doet de BP ook...

Wat ik ga doen is (lapmiddel waarschijnlijk) maar toch: het slechtste deel van de slang afsnijden en opnieuw aansluiten. Daarna voltanken en kijken of het probleem verholpen is. Zo ja, dan weet ik wat de zwakke plek is en ga de slang wisselen op het moment dat ik daar meer tijd voor heb, of laat het tzt doen door de garage. Zo nee, dan weet ik nu wel waar ik moet zoeken voor de brandstoflekkage.


Mijn dank....

Willem12089 (0) PRO, 14 jaar geleden

Ik heb hier geen problemen met langs de weg sleutelen..

Ligt vaak ook aan de buren enzo.

Willem

Punt (35) PRO, 14 jaar geleden

Kijk nu eerst maar van waar tot waar die slang loopt. Beetje benzine morsen is niet zo erg ,verdampt wel weer. Roken is af te raden!!! Groeten.

Gerben80 (0), 14 jaar geleden

Dit probleem opgelost!

De slang was op het eind uitgedroogd en gescheurd. Bij de aansluiting op de kunststof pijp die de ontluchting naar boven brengt is de slang enorm uitgerekt om te kunnen passen. Na verloop van tijd is het materiaal uitgedroogd en gescheurd. Ik heb de slang 5cm ingekort en deze keer in de aansluiting geschoven, zodat ik niet hoefde te rekken, en dat paste een stuk precieser. Afgedicht met een mooi randje kit en gisteren de auto volgetankt, zonder dat ik kostbare benzine verspild heb....

Omdat de slang zijn beste tijd gehad heeft staat deze op de `to-do-list' voor als de auto op de brug gaat.

Wij hebben deze auto aangeschaft om zijn lage kilometers, en wij gebruiken de auto wel wat intensiever. Zo kom ik nu achter een aantal klachtjes die direct terug te voeren zijn aan die stilstand...

Punt (35) PRO, 14 jaar geleden

Mijn werkgever zei wel eens "opel gaat ook wel eens stuk maar het is zo weer heel". De tank los halen was dus niet nodig. Bij de vuldop is wat meer werk en controleer ook de dunne slangetjes, maakkelijk kan daar een stukje af. Denk om de massadraad !!! Voor afvoer van statische spanning. Groeten.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel 0 of stel zelf een nieuwe vraag.