close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Astra: Opel Astra motor gaat in beveiliging

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 CDTi

Beste,

In 2005 heb ik een Opel Astra statiowagen als bedrijfswagen gekregen. Deze heb ik een week erna laten chiptunen.

Van 120 PK naar 155 PK gegaan, en belangrijker, 10% minder verbruik.

Los daarvan, heeft de wagen 180 000 km op de teller staan.

Een tijdje geleden kreeg de wagen problemen, dat de motor in motorbeveiliging ging en nog amper aan 2000 toeren komt.

Gisteren is de wagen binnengeweest en is de EGR klep vervangen.

Vandaag kreeg ik opnieuw het probleem.

Ik heb met de garage gebeld en kreeg volgende uitleg te horen :

De EEPROM, hart van de motorsturing geeft een foutmelding aan op de inspuitinjectoren.

De technieker zei me dat hij geen toegang kreeg om de EEPROM bij te stellen.

Ook wist hij te melden dat de software een nieuwe update zou krijgen en dat dan de chiptuning eruit is.

Dit zou ik een spijtige zaak vinden. MAAR, hij zei me dat hij geen garantie kan geven dat de EEPROM opnieuw geprogrammeerd kan worden.

Hij kan de sturing resetten, en dan de software op basis van de chassisnr terug programmeren. Maar als het programmeren niet lukt, kan het zijn dat de EEPROM beschadigd is. En dan moet er een nieuwe besturingseenheid in, met kostenplaatje van 2000 €.

EN, bovendien, kan de technieker geen garantie geven dat de EEPROM opnieuw geprogrammeerd wordt. Dus een reset zou gaan, maar als blijkt dat de sturing niet kan bijgewerkt worden, is het een dode auto....

Ik weet niet wat te doen. Ik heb de wagen gisteren gaan halen, en kon perfect optrekken.

Mijn vrouw is zeer voorzichtig en doet steeds korte afstanden. Maar los daarvan, de EGR klep is al vervangen en ik weet niet wat hiervan te denken.

De wagen rijdt al van 2005 met dezelfde software rond, en nu zou die plots niet juist zijn ?

Of is de EEPROM effectief een onderdeel dat kan flippen ?

Graag jullie reacties, ik weet even geen raad ermee.

Mvg,

Tom

Geplaatst door

GranadaDude (0)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Een EEPROM is een chip die zich in de computer bevindt. En ja, ook chips kunnen kapot gaan.
Ik zou het niet het hart van de motorsturing noemen.
Het is een geheugen waarin de gegevens ook bij contact uit bewaard blijven.

Weet je toevallig het nummer van de uitgelezen foutcode of kun je die achterhalen?

oldford 0
badge

11 jaar

Goeie avond,

De uitgelezen code zou voor de injectoren AAA of 0 zijn.

En een component zoals een chip kan inderdaad stuk gaan, maar gisteren heb ik nog vrij hard opgetrokken. Motor is warm, en geeft dan geen probleem aan.

Ik begrijp er niets van, wat ik ga doen is de turboboost sensor naast de egr klep reinigen.

Ik heb echt de indruk dat er eerder ergens een elektrisch contact is dat soms slecht contact geeft dan dat de eeprom stuk zou zijn.

Ik hou jullie verder op de hoogte.

GranadaDude 0

11 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.