Beste Experts,
Voor de autocross hebben wij een opel vectra 2.0 8v, uitgerust met een turbo (momenteel rijden we met 0.8 bar overdruk), en een vrij programmeerbare motorcomputer. Compressieverhouding hebben we niet naar beneden gebracht.
Nu is het al de tweede keer dat de tuimelaars breken bij vol gas geven vanuit lagere toeren. De eerste keer was de inlaat-tuimelaar gebroken van de tweede cilinder, vervangen, vervolgens liep de motor weer. De de tweede keer is van cilinder twee van zowel de inlaat als de uitlaat klep de tuimelaar gebroken, en pompt olie op uit het carter. Vervangen is mogelijk maar geen oplossing, wat is de oorzaak?
Heeft iemand enig idee waar dit mee te maken kan hebben, of wat je hier aan kunt doen?
Gebruik van 10w40 semi-synthetisch (gekozen ivm turbo) in combinatie met de hydraulische klepstoters niet mogelijk?
Is dit gewoon metaal moeheid?
Kunnen de tuimelaars verstevigd worden?
Is ombouwen van hydraulisch naar mechanisch een optie?
Of zal het een kwestie zijn van een 16v kop erop... deze hebben immers geen tuimelaars...
Alvast bedankt!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Heb je al gekeken of er op die zuigers afdrukken staan van de kleppen? Zweven van de kleppen.!!
Verder zou een afbreken van die tuimelaars door de te hoge verbrandingsdruk kunnen komen . Je ziet ook dat er in die tuimelaars een versmalling is gemaakt om dat makkelijk te kunnen doen .
Die gebruikte olie lijkt mij niet een probleem , wel de gekozen turbodruk .
Wordt er niet een overdreven pingelen geconstateerd.
Verder veel succes.
Misschien de distributietiming toch eens extra controleren ?
Gr. MERIVA
@Punt
Geen afdrukken van de kleppen op de zuiger te vinden. Totaal onbeschadigd.
Pingelen vind normaal toch alleen plaats bij lage toerentallen er is dan geen turbo druk, die komt pas vanaf 3000 toeren
@Meriva,
Timing staat exact goed op de merktekens.
10 jaar
Hallo,
Ik heb dit zelfde probleem met mijn c20ne. ben benieuwd of je al een oplossing hebt.
Ik heb geen turbo maar wel hoge compressieverhouding door 1mm gevlakte kop en seh zuigers. Ook heb ik er een catcam nokkenas in gelegd. Volgens catcam kan de kleppentrein hetzelfde blijven maar na 5 min braken ze al. Timing staat goed en de kleppen raken de zuigers niet.
Gr. Dennis
10 jaar
Hallo Dennis,
Dat is wel heel vreemd dat ze na 5 minuten al breken... bij ons braken ze pas op het moment dat we veel van het blokje vroegen...
Onze oplossing was: versterkte klepveren, en de oliedruk in het blok verhoogd!
Anders lekker met een 16v gaan rijden, heb je geen last van dit soort ongein ;-)
Succes ermee
10 jaar
Dankjewel.
Waar heb je die versterkte klepveren vandaan? En heb je misschien een adresje voor versterkte tuimelaars?
Gr. Dennis
10 jaar
Versterkte tuimelaars bij dutchpowertrading zijn ongeveer 100 euro, komt weer bij bovenop een al erg hoge rekening voor de motor.
Ik heb nog een kop liggen en was van plan de originele nokkenas en de tuimelaars uit deze kop te gebruiken.
Nu zag ik dat er een ander type tuimelaars in die kop zitten, veel robuuster uitgevoerd. Ik zou zeggen een stuk sterker al weet ik niet van welk materiaal ze zijn gemaakt.
Welk type brak er bij jullie? De bovenste of de onderste? (zie foto)
Begin te twijfelen of ik toch de scherpe nokkenas toe zou passen met de robuustere tuimelaars.
[url=http://postimg.org/image/dlrd2s6fl/][img]http://s24.postimg.org/dlrd2s6fl/IMAG055...[/img][/url]
10 jaar
De onderste... ik zou zeggen, gewoon proberen! En een hobby kost geld ;-)
Wij hebben ook tot drie keer een blok moeten verwisselen voordat alles goed was ;-)
Boem is HO
10 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vectra of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar