Hallo,
Wij hebben een vraag over onze Opel Combo 1.3 TDI uit 2008. Al meer dan een maand hebben wij problemen met o.a. een uitvallende motor en starten.
Auto staat in Detmold (DE) , en we willen hem laten repatriëren naar Nederland, aangezien we 2 minder goede ervaringen met Duitse garages hebben.
Het probleem ontstond nadat wij met hoge buitentemperatuur hadden gereden, toen viel de motor uit onder het rijden, na +- 5 min. startte hij weer.
Na het vervangen van brandstoffilter viel hij niet meer uit, maar kregen we startproblemen. Ook bij hoge buitentemperatuur. Vervolgens bij een andere garage de nokkenas sensor laten vervangen, en heeft niet geholpen. Deze garage heeft naar zeggen alles geprobeerd en zegt nu dat de ECU kapot is, maar omdat hij niet in het systeem kan is dit niet met zekerheid te zeggen.
Heeft iemand advies over wat goede volgende stappen zijn, en evt een idee over tweedehands ECU’s en die te laten inlezen?
Wat nog noemenswaardig is; ong. 3 maanden voordat onze problemen begonnen liep er water in de auto bij het indrukken van de koppeling met een natte automat als gevolg. Ik heb gelezen dat dit een veelvoorkomend probleem is, zou dit verband kunnen houden?
We hopen dat iemand ons verder kan helpen, want we zitten echt een beetje vast hiermee.
Vriendelijke groeten,
C&S
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Je schrijft: Deze garage heeft naar zeggen alles geprobeerd en zegt nu dat de ECU kapot is, maar omdat hij niet in het systeem kan is dit niet met zekerheid te zeggen.
Wat bedoel je met "niet in het systeem kan"? Is de motorcomputer soms niet uit te lezen?
Is de rest van de auto (ABS, Airbag, etc.) dan nog wel uit te lezen?
Met welke apparatuur werd er uitgelezen?
Als de ecu in de auto zelf is geplaatst dan heeft vocht in het interieur er voor gezorgd dat Ecu nu niet meer naar behoren werkt. Of de ecu echt hopeloos defect is durf ik te betwijfelen want bij extreme hitte verdampt het vocht met achterlating van aanslag die overgangsweerstand tussen de contacten van diverse chips veroorzaakt waardoor de ecu in storing gaat. Ik ken de geplaatste ecu niet maar als de behuizing demontabel is waarna de printplaat zichtbaar wordt dan zou schoonpoetsen met een zachte tandenborstel wel een optie kunnen zijn.
6 jaar
Deze ecu's gaan vaak stuk ten gevolge van waterschade. Dit moet natuurlijk wel met zekerheid vastgesteld worden. Als ie helemaal niets doet is het in principe vrij eenvoudig om vast te stellen of de ECU zelf defect is of als er wat anders aan de hand is.
Een gebruikte ECU plaatsen en inleren is opzich geen probleem, maar een goede gebruikte ECU vinden meestal kan wel een probleem zijn.
Succes
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Combo of stel zelf een nieuwe vraag.
6 jaar