Hallo,
Mijn combo rijdt erigenlijk altijd probleemloos. Ik hou de olie en de koelvloeistof altijd goed in de gaten. Tot dusver geen grote problemen gehad.
De meter van de koeling bleef altijd net onder de 90 staan. Snelweg of stad eigenlijk dezelfde waarde.
Sinds kort loopt de meter ineens heel erg hoog op, tot net voor het rode gedeelte. Verder gaat hij gelukkig niet. Ook verliest hij koelvloeistof.
De koelvloeistof zelf is wat gevuld met kleine vlokjes en moet dus nodig vervangen worden denk ik. Of die vlokjes komen van mogelijke verhitting weet ik niet eigenlijk. Wel heb ik enkele malen de vloeistof weer netjes bijgevuld.
Vandaag heb ik de auto op bokken gereden en nagelopen of ik ergens een lekkage kan vinden. Van bovenaf gezien niets te vinden, leidingen lijken allemaal goed in orde.
Als ik de motor aanzet en van onderaf kijk zie ik duidelijk een lekkage (dit is alleen met de motor aan). Waar het precies vandaan komt is moeilijk te traceren. Wel komen er echt druppels van een plek net onder de bovenste poelie (het dichtste tegen de voorruit en de blauwe lucht aan zeg maar).
Verder hangen er wat druppels onder de dynamo en is te zien dat deze lekkage ook al richting carterbak is gaan lopen. Hij lekt dus echt goed.
Iemand een idee wat dit is?
Bedankt alvast.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
waterpomp
Bedankt asx, was mijn vermoeden ook al een beetje. Ik hoopte iig niet op mijn koppakking.
Tijdje terug heb ik er een nieuwe dynamo ingezet. Is dat kwa klusje een beetje vergelijkbaar? En zijn er nog zaken die ik echt in de gaten moet houden?
Bedankt alvast
12 jaar
zul je moeten kijken
misschien moet de distributie los, weet ik zo niet van buiten, dan merktekens goed uitlijnen
Bij deze motor wordt de waterpomp niet aangedreven via de distributieriem, maar via een v snaar. vrij simpel klusje, wijst zich vanzelf wel eigenlijk.
12 jaar
Bedankt mensen.
Ik vond de pakking verwijderen nog het meest lastige. Na lang rommelen toch uiteindelijk gelukt. Echter...
Helaas is het probleem nog steeds aanwezig.
Ik heb de volledige koelvloeistof weggedaan. Vervolgens de pomp ingebouwd en de snaren weer gespannen.
Daarna het volledige circuit gevuld met leidingwater (ik wil namelijk dit na een weekje rijden vervangen door koelvloeistof).
Toen de auto nog op bokken stond het geheel gecontroleerd op lekkage, de lekkage is volledig opgelost.
Ook heb ik de motor lang stationair laten draaien, met de gedachte zo krijgt hij geen koeling door rijwind, dus kon ik goed checken of de ventilator aanslaat. Dit is het geval net een fractie voor de 100 graden. De temperatuur loopt daarna iets terug, maar wel erg weinig.
Vervolgens ben ik vandaag en stukje gaan rijden, op de snelweg begon de temperatuur al snel op te lopen, op een gegeven moment tot boven de 100 graden (ongeveer 15 tot 20 minuten gereden). Zakken doet hij niet meer. De enige optie is dus stoppen. Ik ben dus maar gestopt en wederom de koelvloeistof gecheckt. Het expansievat was heel erg aan het sissen en duidelijk kookt de boel goed.
Even een tijdje gewacht, daarna weer huiswaarts. Het valt me op dat als ik 90 ga rijden de temperatuur vrij stabiel blijft (wel veel heter dan vroeger ongeveer 95-97 graden), ga ik harder, loopt ie weer verder op.
Een ook opvallend iets vind ik dat het lijkt alsof ie in de stad koeler blijft. Terwijl ie dan toch minder koeling krijt en de motor harder moet werken lijkt me.
Dit alles genoemd te hebben, moet ik erbij zeggen dat de teperatuur vroeger zowel op de snelweg als in de stad nooit voorbij de 90 graden kwam.
Kortom ik heb de lekkage op kunnen lossen, maar wat zou het probleem kunnen zijn? Waarom blijft ie zo heet worden?
Alvast bedant.
12 jaar
Misschien de thermostaat die niet helemaal open gaat.
Toevallig gister een nieuwe radiateur ingebouwd in een corsa B (oude lekte) en naderhand bleek de thermostaat opeens stuk te zijn, terwijl die een dag ervoor wel werkte!
Alles kan zomaar stuk gaan jammer genoeg.
12 jaar
Of de radiateur is gammel ( losse raten of deels verstopt ) zodat de warmte niet (voldoende ) afgevoerd kan worden.
Bedankt ongens,
Aangezien ik online wat spullen ga bestellen. Is er een mogelikheid dat ik te weten kan komen of het of de thermostaat is (is dit klusje makkelijk te doen) of de radiateur.
Ik zie geen kapotte lamellen oid.
Bedankt alvast
12 jaar
Toch maar besloten thermostaat te vervangen. Ook het water eruit laten lopen en afgevuld met koelvloeistof.
Helaas is het probleem nog steeds niet weg. Op de snelweg loopt de temperatuur weer snel boven de 100 uit. Heb ook sterk het idee dat het op de snelweg nog erger is. Kennelijk krijgt hij dan toch minder koeling.
Als laatste maar de radiator proberen denk ik.
Zouden jullie nog andere oorzaken kunnen weten, ik ben even uitgedacht.
Bedankt alvast.
12 jaar
Bij hogere snelheid wordt er wel meer warmte ontwikkeld. Heb dit zelf op mijn werk ook meegemaakt en er werd gelijk de radiateur als schuldige aangewezen. Ik dacht nog die durft maar snelheid was geboden de eigenaar moest met 4 man (telde voor 5 ) naar Duitsland . Klant belde onderweg op dat de temperatuur niet meer te hoog op liep .
Precies dezelfde wagen als de jouwe wel een personen uitvoering . De combo met schot kennen ze in Duitsland niet.
Groeten.
Bedankt voor je reactie, dan ga ik die radiateur ookvervangen. Hopen dat dat het probleem is.
Hopen maar dat het niet een kapotte koppakking is.
Kan verder toch niet meer veel zijn lijkt me? Of hebben jullienog ideeen?
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Combo of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar