Opel Combo: Opel combo remtrommels

Bouwjaar: 1997

Hoi,

Ik wil mijn remtrommels achter demonteren, dit omdat mijn handrem niet voldoende werkt. Helaas krijgt ik hem niet los, vermoedelijk zit de remvoering vast tegen de roestrand in de trommel. Ik durf niet harder te trekken, anders sloop ik het of trek ik hem vd krik af.
Hoe kan ik dit het beste aanpakken. Door de wielboutgaten zie ik nog niets en weet ook niet precies hoe ik die voeringen dan naar beneden til.

Bedankt alvast

combo3

Geplaatst door combo3 (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Combo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

19 Reacties

moderator (0) PRO, 9 jaar geleden

Remmen terug stellen door een wielboutgat met een platte schroevendraaier.
Als je heel goed kijkt, zie je een tandwieltje door het boutgat. Dat tandwieltje dan verdraaien met de schroevendraaier.
Op google afbeeldingen even "trommelremmen afstellen " intikken en je hebt er plaatjes bij.

combo3 (0), 9 jaar geleden

Top dank je voor je reactie. Ik ken dit principe van een oude kever.

Wat ik niet zo goed begrijp, zijn deze remschoenen ook voor de handrem. Zelfde remvoeringen voor algemeen remmen en handremwerking dus? Ik heb namelijk ook weleens aparte remvoeringen voor alleen de handrem gezien.

Moet ik daarna ook weer de remmen stellen met die tandwielen?
En als laatste vraag onder de handrem onder de bodemplaat kan ik ook iets stellen. Toen ik dit deed, bleek 1 wiel echter minder goed met de handrem te remmen. Kabels zijn dus wel nog heel.
Dank je

Punt (35) PRO, 9 jaar geleden

Omdat de trommels van een Combo groter zijn dan anders had ik er een kromme schroevendraaier voor gebogen om bij dat stelwieltje te komen .

3cm haaksom is genoeg.

Als je bij iedere grote beurt het ontstane randje weg schraapt is demontage een fluitje van een cent.

Succes.

combo3 (0), 9 jaar geleden

Dank je voor je reactie, en zal ik zeker doen als ik hem loskrijg.
ik heb tot dusver geen idee waar het tandwieltje precies zit.

Is het wel perse noodzakelijk de trommel te verwijderen? Ik moet de handrem stellen, maar heb geen idee hoe ik dit moet doen.
Ik heb al aan de kabels onder de bodem gedraaid, lijkt iets beter te zijn, maar volgens mij remt het ene wiel beter dan de andere.
De achterremmen zelf zijn goed door de keuring gekomen.

bieuwke (0) PRO, 9 jaar geleden

De kabels van de handrem moet je afblijven!!!Daar stel je de handrem namelijk niet mee.Dat doet het stelmechanisme in de remtrommel die je nu terug moet stellen om de trommels eraf te halen.Als je handrem het niet goed doet is er dus iets aan de hand met het automatische stelmechanisme in de trommel.Succes!!

C.Jonker (0) PRO, 9 jaar geleden

Als de combo het zelfde principe is als een Corsa B dan moet het wel degelijk afstellen met de kabel.
Bevind zich op de achterbrug een verdeelstuk met lang draadeind?
De kabels gaan ook altijd stuk in de nylon glijstukken aan beide zijden.


Je hebt het kleine sterschroefje er wel uit he aan voorzijde trommel?

Met een fel lampje door een van de gaten van de wielbouten schijnen en de trommel draaien.
je komt dan een kartelwieltje tegen deze kun je met een schroevendraaier stapjes draaien, tik er eventueel op met hamertje en schroevendraaier.
De voeringen komen iets naar binnen en je zult merken dat de trommel losser komt.
wrik de trommels er af.
De boel goed schoonmaken daar binnen en de glijvlakjes insmeren met bv wat kopervet.
De roestige rand er zoveel mogelijk uitschuren en even onder de cupjes van de remcilinders kijken of er ook wat lekt je kunt er nu immers goed bij.
Het stelwieltje nu zo afstellen dat de trommel er nog net overheen wil.
Verder met de stelkabel de boel stellen zodat de handrem een klikje of 4 a 5 omhoog kan.

combo3 (0), 9 jaar geleden

Bedankt voor de reacties. Ik ken het principe van stelwieltjes, ik zal morgen met een lampje kijken. Moet toch gaan lukken lijkt me.

Laatste ding nog, moet die moer straks weer handvast en dan een splitpen erdoor?

Dank je

bieuwke (0) PRO, 9 jaar geleden

Als je toch gaat kijken of de cilinders niet lekken moet je met een schroevedraaier de zuigers even naar binnen duwen om te kijken of ze niet vast zitten anders remt het ook niet zo lekker.Verder moet je de handrem NIET afstellen door de kabel strakker te stellen,maar door het tandwieltje te verdraaien tot de remtrommel vast zit en dan wat terugdraaien tot ie net vrijloopt.Succes.

C.Jonker (0) PRO, 9 jaar geleden

Klopt maar in de praktijk draaien we aan de kabel :)
Deze remmetjes zijn erg simpel en je krijgt het niet altijd goed met de stelwieltjes, zeker niet als er toch nog een randje in de trommel overbrugt dient te worden.

De centrale moer moet je met een sleutel even normaal tot stevig vast draaien dan een tikje los zodat je er een splitpen door krijgt, deze omtikken en dopje er weer op.
Als het wiel er weer op zit even goed boven en onder en links en recht heen en weer wrikken zoadat je zeker weet dat er geen speling op zit ( apk )
Voor dit alles de lagers even voorzien van een dikke klodder lagervet.

combo3 (0), 9 jaar geleden

Top jongens, morgen ga ik aan de slag. Even een korte samenvatting.

Stelwieltjes zitten op ongeveer 11 uur en 1 uur.
Beiden draai ik los zodat ik de trommel eraf kan halen.
Maak de trommel kaal van roest en check op rubbertjes lekkage en werking.
Daarna trommel er weer op, wiel erop.
Vervolgens stel ik de wieltjes tot hij remt en dan stel ik zodat hij net weer vrij loopt.

Moet dan de handrem weer werken? Of moet ik hem tussen deze stappen enkele tikken omhoog trekken?
Nogmaals dank

bieuwke (0) PRO, 9 jaar geleden

Jammer dat ik niet begrepen wordt want dat stellen doe je natuurlijk als je de trommel er weer op hebt en dan heb je dus geen last van die rand.Jammer dat je het verschil tussen jouw en mijn manier nooit op een remmentestbank heb gemeten want dan zou je zien dat de handrem veel effectiever is op mijn manier dan met jouw systeem.De handrem werkt namelijk het beste als de arm helemaal naar achteren staat en vanaf dat punt begint met werken,en op jouw manier staat ie in de basisafstelling al een stukje naar voren en dan werkt ie minder goed [ik ben pas 43 jaar automonteur].

bieuwke (0) PRO, 9 jaar geleden

Voor dat je gaat stellen moet jij in jouw geval eerst de handremkabel weer losser stellen want je vertelde dat je hem strakker had gesteld.Daardoor kan de arm waaraan de handremkabel vastzit [bij de rem dus] weer terug in zijn basisafstelling komen.Tijdens het stellen hoef je verder niks te doen,dus niet de handrem omhoog trekken,dit heeft n.l. geen nut.Succes!!

C.Jonker (0) PRO, 9 jaar geleden

Je hebt helemaal gelijk hoor !!
Als je het echt hebt over percentages in remschil dan is dat idd de enige juiste manier en heb je het maximale armmoment.
Ik begrijp je heel goed hoor kerel...ik wilde het voor de vraagsteller alleen simpel houden omat het miss anders wat te ingewikkeld werd.

combo3 (0), 9 jaar geleden

Dankje heren, ik zal van het weekend laten weten of het gelukt is.

combo3 (0), 9 jaar geleden

Vandaag weer even bezig geweest. Ik kan totaal die stelwieltjes niet vinden of voelen. Ook niet met een zaklampje.
Wel balen, want heb ditzelfde probleem al eerder opgelost met een andere auto. Daar waren de wieltjes makkelijk bereikbaar via de achterkant van de ankerplaat.
Morgen dan toch maar eens de garage bellen.
In ieder geval bedankt voor jullie hulp.

Punt (35) PRO, 9 jaar geleden

Omdat bij een combo de hele trommel groter is dan een limousine zit ook het stelwieltje zo'n 3cm hoger dan anders .

Zet de 4 boutgaten horizontaal/verticaal en ga op zoek met een haakje. Voorzijde !!Boven !!

Als je het ziet doen denk je ,dat kan ik ook, maar dan is de voldoening er niet en daar gaan we voor !

Groet.

combo3 (0), 9 jaar geleden

Hoi wat bedoel je met voorzijde boven? Gaat dit met een gewone rechte schroevendraaier lukken?

Overigens ben ik het met je eens kwa voldoening.

bieuwke (0) PRO, 9 jaar geleden

Niet afgaan hoe je het vroeger zelf bij een andere auto ooit hebt gedaan,maar goed nalezen hoe het voor je is beschreven!!En inderdaad met een gewone schroevedraaier,vanuit de voorzijde!!Succes!!

Punt (35) PRO, 9 jaar geleden

We gaan gewoon verder . Zorg er wel eerst voor dat de handremkabel zo los mogelijk staat .Hoef je dat stuk niet terug te draaien.

Dat de handrem niet werkt komt vaak doordat het stelsysteem niet heeft gewerkt en de handremhefboom- terugdrukveer op elkaar gedrukt is.

Dat terugstellen bij opel gaat nog eenvoudig er zijn veel rotter systemen te vinden waarbij je zo @$&$ * # denkt.

Groet.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Combo of stel zelf een nieuwe vraag.