Beste Mede Monteur,
Ik heb een Corsa gsi van 1991 met een e16se motor met het volgende probleem:
Ik heb altijd goed met deze motor kunnen rijden, hij had altijd zijn 100 pk bij de hand en de motor had vrijwel geen problemen totdat de motor iets slechter ging lopen nadat ik de sleutel had omgedraaid, hij liep toen ongeveer 500 tot 750 toeren per minuut en als ik weg reed deed hij normaal maar ik had zo'n gevoel dat ik 10 pk kwijt was en dacht dat de ontsteking kapot gaar was want er kwam olie uit de verdelerkap en heb daar nog geen maand mee gereden en heb me op een zaterdag een ontsteking gekocht bij de sloop, die avond reed ik met de auto hard vol in de toeren door een rotonde, schakelde bij 6000 toeren naar de 3e versnelling en bij ongeveer 4-5000 toeren hoorde ik een tik en was al mijn vermogen weg en liet ik hem uitrollen in de versnelling en hoorde niks geks meer van een tik ofzo, toen ben ik op onderzoek gegaan naar het probleem, en na de compressie meting kwam ik tot de ontdekking 3 van de 4 cilinders ongeveer 2,5 tot 4 bar hadden en de eerste cilinder had 11 bar en dat is goed, ik heb toen luchtdruk op alle cilinders gezet en de lucht ging van de ene naar de andere cilinder behalve de eerste, nadat ik de kop eraf had gehaald zag ik dat de koppakking een stuk uit de metalen ring had geblazen tussen de 3e en de 4e cilinder en heb alles op normale wijze de koppakking vervangen, ik heb veel schoon lopen te maken en zag dat er een los klein kanaal tussen de 2e en de 3e cilinder loopt van het inlaatspruitstuk naar de kop en komt uit bij een inlaatklep, dat kanaal zat helemaal dicht met troep en heb alles eruit gevreutelt met een schroevedraaier en goed schoon geblazen, dat kanaal komt van een membraam af die daar vacum trekt en ik denk dat ik daar nu het probleem heb zitten want nu ik alles er weer op heb gezet wilt de motor niet meer goed lopen en heb nu nog minder vermogen dan ooit van tevoren, de motor liep na de eerste keer testen met de nieuwe koppakking goed maar er valt met de ontsteking niks goed te stellen en stationair is ook slecht, ik heb de riem 2x nagekeken maar die staat goed optijd, zou hij nu soms valse lucht trekken via dat kanaal of misschien ergens anders en hij zuipt nu ook veel meer benzine want de tankmeter ging hard omlaag toen ik 100/110 op de snelweg reed.
wie heeft hier eerder een probleem mee gehad of weet mij hiermee te helpen?
Met vriendelijke groeten Dave
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
heb je nog een compressietest uitgevoerd nadat je de koppakking hebt vervangen ????, het compressieverlies op 2 is wat mij betreft nog niet verklaard.
Groeten marcel
leer eerst een s auto rijden blijft er ook nog eens wat heel
zal je even opgeven bij wegmisbruikers
en nu
heb je ook nog even weer compressie gemeten met de nieuwe koppakking kan ook wezen dat je onderblok krom is
gr.marco
maandag op het werk kan ik pas voor de eerste keer compressie meten en die motor kan mijn rijstijl verdragen maar die pakking was gewoon helemaal rot en hij lekte ook naar van de 3e naar de 2e cylinder onder de metalen ring door, dat er iets met het onderblok is lijkt me heel erg sterk bij een opel motor met 200.00 km daar heb ik nog nooit van gehoord
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Corsa of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar