Hallo!
De auto van mijn vriendin loopt ontzettend slecht....
ik zal bij het begin beginnen,
vorig jaar had ik ook al een aantal problemen (vergelijkbare ook)
die heb ik toen ook opgelost met dank aan dit forum, maar om een lang verhaal van toen kort te maken toen zat het probleem in de luchtmassa meter, die heb ik uiteindelijk verwisseld met een 2e handse. na zwaar afgezet te zijn door de dealer die brandstofleidingen heeft schoongemaakt en lambda sonde en temperatuursensor van de ecu heeft vervangen.
maar goed nu is het probleem dus weer terug, en kwa symptomen redelijk vergelijkbaar
smorgens hokkend lopen en alleen normaal weg kunnen rijden met 3 duizend toeren tot hij beetje warm is
en vanaf de 2e versnelling bij volgas zwaar inhouden en bij half gas redelijk kunnen rijden als je hem niet te hoog in toeren jaagd
altijd tussen de 3 en 4 duizend toeren in eens inhouden. en op de snelweg niet harder kunnen als 100 110
als je dan iets te veel gas geeft gelijk inhouden en motorstorings lampje aan.
afijn ben weer gaan uitlezen bij een kameraad van me.
staat er weer dezelfde storing in als toen bij het luchtmassa meter probleem van vorig jaar, namelijk
storing in de lambda sonde.
dus wij zijn de spanning gaan bekijken van de lambda sonde,
stationair regelt hij mooi af en pendeld hij mooi tussen de 0.1 en 0.8 (hij blijft naar mijn idee wel veel aan de lage kant , maar goed hij doet zijn werk iig.)
toen zijn we er mee gaan rijden met de computer erop aan gesloten, en dan zakt bij constand toerental gewoon de spanning naar 0.02 en zelfs 0.00
totdat je gas los laat dan gaat hij weer pendelen. dus dat is dan ook het probleem zou je zeggen toch?
het enige is de lambda sonde heb ik vorig jaar nog vervang en als eerste toen die problemen met de luchtmassa meter kwamen en we het eerst ook niet konden vinden en er ook storing lambda sonde in stond ( dus die heb ik toen als eerste vervangen, maar dat hielp dus niet)
maar goed je ziet wel dat de spanning totaal niet verlloopt zoals die zou moeten.
kan ik er dan nu zeker van zijn dat het toch de lambda sonde is van een jaar oud?
of is het toch weer de luchtmassa meter ( aangezien dit een bekend euvel schijnt te zijn van corsa en dit dus ook geen nieuwe was die ik er een jaar geleden in heb gezet) ik heb wel in de computer gekeken en hij meet gewoon netjes de aangezogen lucht.
ik ben een beetje ten einde raad met die kut auto tis echt een auto die hier thuis hoort vanaf de aankoop ervan alleen maar gekloot met het ding....
ik hoop dat iemand mij kan helpen, in iedergeval alvast bedankt!
gr. Rens
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hallo Rens
Die lambdasonde die je een half jaar geleden gekocht hebt,was dat een universele of ene bij de dealer gekocht ?
Gr Stefan
De storing hoeft niet meteen te beteken dat de lambda-sonde zelf defect is.
In dit geval zal het wel zijn dat het signaal te laag is, of dat het mengsel te arm is.
In 1e instantie zou ik gaan zoeken naar lekkages in inlaat- of uitlaat-traject en niet meteen in het circuit van de lambda-sonde.
Daarna kijken of de luchtmassa-meter wel genoeg aangeeft.
Wat was het nummer van de foutcode die je uitlas?
goed de lambda sonde is bij de brezan gekocht een jaar terug, maar net wat oldford zegt ik denk niet dat die het probleem is, want ook al is hij niet bij de dealer gekocht dan nog steeds zal het geen zeeman kwaliteit zijn lijkt me.....
@ Oldford
het nummer van de foutcode moet ik je echt schuldig blijven, want ik heb hem bij een kameraad van me uit gelezen, met een universeel uitlees apparaat. en ik heb niet de foutcode afgelezen, hij gaf alleen aan iets van lambdasonde bank 2 cilinder 1 ofsowiets. maar volgens die kameraad betekende dat gewoon lambdasonde probleem, omdat er maar 1 in zat zei hij
de luchtmassa meter ben ik ook meteen naar gaan kijken, omdat dit vorig jaar het probleem bleek te zijn.....
maar die meet gewoon goed de luchtwaardes.
de uitlaat is ook gewoon luchtdicht vanaf cilinder kop tot einddemper.
en zo te zien op het eerste oog zit er op het inlaat traject ook niet ergens een probleem van lekkage....
maar als de lambda sonde zon laag signaal geeft wat kan dat allemaal veroorzaken :S ik zit met die wagen echt met mijn handen in het haar, ik heb geen zin dat het me weer 200 euro kost en dat ze dan gaan zeggen ik denk dat de ecu kapot is ala 1000 euro.....
en ik dan zelf ga kijken en zoeken en met behulp van dit forum het de luchtmassa meter bleek te zijn,
de symptomen zijn trouwens wel behoorlijk het zelfde als een jaar terug:
storing lambda, inhouden bij vollast en zwaar trekken, koud start beetje hokken, en niet harder willen rijden als 110/115....
15 jaar
En toch ben ik geen voorstander van een universele lambdasonde !
15 jaar
tja maar goed, hij werkt wel hij geeft wel waardes aan, en stationair dan pendelt hij ook mooi.
alleen als je constante snelheid houd dan pendelt hij helemaal niet en blijft vrij laag en als je beetje gaat accelereren gaat hij zelfs naar nul...
zou het ook kunnen dat de lucht massa meter weer kapot is net als vorig jaar?
toen waren het dezelfde symptomen......
heb er toen een 2e handse in gezet, dat deze het misschien na een jaar ook heeft begeven, hij geeft nog wel normale waardes aan.
15 jaar
Ik ben geen voorstander van uitlezen met een universeel apparaat als ik niet weet welke.
Ook gezien de omschrijving van de foutcode denk ik dat het een of andere EOBD/OBD2 lezer was van twijvelachtige kwaliteit.
Deze motor (lees ecu) ondersteunt dat nog niet.
Dus eerst maar eens uitlezen met een wat betere scanner die Opel-protocollen ondersteunt of met dealer-apparatuur.
Als die foutcode boven water is, kun je verder gaan zoeken.
Verder ben ik het met Stefan eens dat universele lambdasondes niet altijd even goed werken.
Alleen omdat je zei dat de dealer die vervangen had, ging ik er vanuit dat deze origineel was.
goed heb is na gevraagd wat het merk was van het universele apparaat, het is een bosch.....
dus dat is toch wel redelijk goede kwaliteit denk ik,
dus ik ga van de week maar bij de dealer dan een andere lambda sonde halen en die eerdaags als ik ergens een brug kan regelen erin zetten en dan kijken wat hij dan doet
ik heb inderdaad zelf de lambda erin gezet vorig jaar, ik heb zelf ook net mijn opleiding autotechniek achter de rug en in totaal 3 jaar ervaring bij Renault dus weet er wel wat van af ;-) vandaar dat ik probeer zo veel mogelijk zelf te doen
de foutcode kan ik nu niet achterhalen want dan moet ik em opnieuw uitlezen bij die kameraad, maar die heeft het de laatste tijd hardstikke druk helaas
dus ik denk dat ik de lambda dan maar ga vervangen en kijken wat hij dan doet....
15 jaar
probleem is inmiddels opgelost... was wederom de luchtmassa meter die naar de knoppen was......
zoals ik al dacht, maar toch bedankt voor de hulp!
slotje kan erop
vr. gr. Rens
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Corsa of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar