Opel Tigra: Opel Tigra, hoge piep word sissend geluid en steeds erger

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4

Beste mensen,

Ik heb sinds kort een Tigra gekocht bij een bovag garage. Hij loopt als een zonnetje. Op de auto zelf is niks aan te merken en hij is in goede staat. Maar toch is er een probleem wat mij dwars zit.

Ongeveer twee weken geleden viel mij op dat als de auto stil stond bij de stoplicht er een lichte hoge piep uit de buurt van de remmen kwam. De auto had al weer een half jaar stil gestaan en ik dacht dat ik hem gewoon weer even moest inrijden.

Toen de piep luider werd (echt zeer hoge toon zoals het bijna onhoorbare leeglopen van een luchtbed) ben ik toch maar even langs de garage gereden. Ze hebben toen een stuk ermee gereden (ik zat ernaast) en de beste man kon geen piep horen. (ik dacht dus even dat ik gek werd) Maar mijn vriendin die inmiddels op de achterbank zat kon het geluid ook horen.

Inmiddels twee weken verder is de piep veranderd in een luid sissend geluid waar ik me echt aan stoor en door afgelijd ben.

* als ik het pendaal omhoog haal met mijn voet uit de rust stand dan verdwijnt het geluid.
* als ik de rem lichtjes intrap verdwijnt het
* als ik het pendaal lichtjes naar links of rechts duw verdwijnt het ook
* het geluid komt tevoorschijn als ik de auto start en na 100 kilometer rijden is het er nog steeds.

Ik ga zaterdag weer terug ermee. Aangezien ze de vorige keer het geluid verweten aan het feit dat ik aan de auto moest wennen en dat elke auto anders klinkt wil ik nu wel met een steun in de rug zaterdag ermee terug.

Heeft iemand misschien een idee wat het probleem zou kunnen zijn zodat ik ze er zaterdag op kan attenderen?

Alvast bedankt!

Groet
Michel

Michel_leseman

Geplaatst door Michel_leseman (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Tigra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

Tuurke43 (0), 17 jaar geleden

Dag Michel, zou het kunnen dat het roulement, hetwelke op de veren van uw koppeling drukt tijdens het ontkoppelen, dat het dit roulement is dat het lawaai veroorzaakt? Eerst dacht ik aan het doorslippen van de alternatorriem (slipt nog meer door wanneer je de grootlichten doet branden!), maar aangezien het piepend geluid nu al een sissend geluid geworden is vermoed ik dat je het best in de richting van het roulement laat kijken! Veel succes. Tuurke43

Michel_leseman (0), 17 jaar geleden

Beste Chris,

Bedankt voor je antwoord!

Wat het grootlicht betreft. Ik heb gister nacht met grootlicht gereden op de snelweg en het geluid veranderde niet. Op kleine of grote stukken rijden is de intensiteit van het geluid hetzelfde. Alleen net na het optrekken verdwijnt het kort en komt tijdens het rijden terug.

Het lijkt dat het geluid in verband staat met het rem pendaal. Als ik die beweeg verdwijnt het geluid. Het geluid verdwijnt ook als ik de koppeling laat opkomen tijdens het optrekken. Maar als ik stil sta en de versnelling staat in z'n vrij en ik trap de koppeling in dan blijft het geluid. En als ik de rem lichtjes induw dan verdwijnt het even totdat ik deze weer los laat.

Als het sissend geluid mij afleid tijdens het rijden geef ik meestal een tikje tegen het pendaal naar links en dan verdwijnt het weer even (tot aan het volgende stoplicht).

Het geluid klinkt als het leeglopen van een luchtbed.

Ik zal het roulement op mijn lijstje zetten. ;) Bedankt!

Groet
Michel

Tuurke43 (0), 17 jaar geleden

Hoy Michel, laat ons zeker weten wat het juiste probleem was hé, want zo helpen we ook anderen die deze berichten lezen! Groetjes en succes.

Michel_leseman (0), 17 jaar geleden

Inmiddels alweer een goede week verder is er al heel wat gebeurd ;)

Ik ben die zaterdag naar de garage gereden en alsof de auto het kon ruiken, was het hele geluidje nergens te bekennen (net zoals eerder). Na een paar rondjes extra gereden te hebben kwam het geluidje voorzichtig te voorschijn. En ik terug naar de garage.

Er werd naar gekeken en terwijl ik het geluidje perfect hoorde scheen de wat oudere man niks te horen. Maar dat was niet erg want ik kon de auto gewoon komen brengen om er eens grondig naar te laten kijken.

(Ik wil er nog even bij vermelden dat ik absoluut niks aan te merken op de service van deze garage.)

Omdat ik het echt niet snapte dat ze het niet hoorde ben ik naar mijn eigen garage gegaan om een second opinion te vragen. Eenmaal daar aangekomen was wederom het geluidje ver te zoeken (En geloof me, zo door de week heen hoor je het zo hard dat je het door de muziek heen kan horen)

Maar hier gaven ze minder snel op. De monteur kroop achter het stuur en zou net zo lang doorrijden totdat het geluid er was. Een half uur later kwam hij toch tot de conclusie dat het de rembekrachtiger was. Hij werkte nog wel naar behoren alleen zat er waarschijnlijk een lek in waardoor hij bleef sissen.

Ik terug naar de garage waar ik hem gekocht had en de bevinding voor gelegd en een afspraak gemaakt voor de reparatie.

Hier kwam een nieuwe theorie naar boven. Aangezien de reactie van het geluid op de rempendaal zo nauw samenhing zou het ook kunnen dat het pendaal niet ver genoeg terug kwam en daardoor de cilinder van de rembekrachtiger niet goed sluit.

Een paar dagen later heb ik de auto gebracht en met volle hoop de auto 's avonds weer opgehaald.

Na ongeveer een half uur rijden begon het geluidje wederom in een zeer hoge piep terug te keren en nog voordat ik thuis was klonk het weer als een sis.

Nou heb ik twee opties. Weer gaan lopen klagen bij de garage waar ik heb gekocht heb en hem weer een dag kwijt zijn en weer horen dat ze het niet horen. Of naar mijn eigen garage gaan (en dus geen garantie) en de rembekrachtiger laten vervangen.

De auto is veilig maar het geluidje begint me een beetje hoog te zitten ;)

Groetjes
Michel

Tuurke43 (0), 17 jaar geleden

Dag Michel, wat je ook nog zou kunnen doen is aan de garagist, waar je van uw garantie zou kunnen genieten, eens voorstellen dat je het voertuig eens zal aanbieden aan een VAB centra. Daar waar ze je wagen controleren tot op het bot. Je zou ze kunnen mededelen dat, als daar aan het licht komt dat het inderdaad de rembekrachtiger is, dat je dan beroep wil uitoefenen op je garantie en zij ook de kosten moeten betalen van dat nazicht bij VAB! Nu ik er aan denk, onder de motorkap zit juist achter de hoofdremcylinder (of ervoor,zoals je het bekijkt) een ronde metalen trommel. Daar moet dan een rubberdarm opzitten die met een aansluitstuk (rubber) op die trommel zit. Kijk eens of daar dat gefluit soms van afkomstig is als het zich voordoet! Als dat zo is zou het kunnen dat dat rubber koppelstuk niet goed afsluit!
Hou ons op de hoogte Michel! Groetjes Chris.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Tigra of stel zelf een nieuwe vraag.