close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Vectra: Opel Vectra 2.0 DTI loopt erg warm, vooral in file

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 DTI

Mn temperatuurmeter geeft sinds kort aan dat de motortemperatuur boven de 90 graden en soms nog een stuk hoger komt.
Ik heb de auto 2 jaar, en voorheen kwam ie amper boven de 85 graden.

Van de week schoot de meter opeens omhoog tot boven de 100 graden, bijna in het rood. Dat was in de stad.
Op de snelweg komt ie nu al snel boven de 90 graden.

Ik constateerde van de week dat de koelvloeistof pijl net onder het minimale 'koud' streepje zat, en dat was toen de motor warm was. Dus flink bijgevuld, maar het probleem is niet weg.
Wat me daarbij overigens opviel is dat ik een behoorlijke hoeveelheid kalk in het reservoir zag, brokjes dus.
Ik dacht meteen dat het probleem wellicht door een verstopping in de radiator veroorzaakt zou kunnen worden met die kalk, maar ik ben een leek.
Trouwens, kalk komt toch niet van koelvloeistof? Zou er in het verleden zoveel water in gegooid zijn??

Ik las hier op het forum dat er een aantal mogelijke oorzaken zijn van hoge temperatuur:
1. Sensor in radiator voor koelventilator defect - volgens mij draait de ventilator bij hoge temperaturen wel
2. Verstopping in radiator
3. Massaprobleem motorblok
4. Thermostaat. Waar is die voor?? Heeft die invloed op de motortemperatuur?
5. EGR-klep vuil / verstopt

Over de mogelijke verstopping: kan ik dat verhelpen? Tegen kalk denk ik altijd meteen aan azijn. Of zou je met een metaaldraad kunnen proberen verstoppingen weg te halen? Net als met een trekveer in een keukenafvoer???

De auto is uit 2003: zou daar het massaprobleem op kunnen treden of is dat onwaarschijnlijk?

Als ik plaatjes van EGR kleppen op Google bekijk, lijkt het me dat ik dat gedeelte wel los moet kunnen maken en moet kunnen schoonmaken, maar verstuiver-reiniger kopen en vernevelen durf ik niet aan (zeker niet in mn eentje). Heeft het dan wel zin om de EGR-klep schoon te maken??

Als ik de auto naar Opel breng, vrees ik dat ik meteen een dikke rekening krijg. Dus ik wil best eerst zelf eens wat proberen.

Geplaatst door

bverstee (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Worden je koelwaterslangen bij de radiator wel warm / heet (eerst de bovenste en dan de onderste) zo niet thermostaat vervangen.

Slaat de koelfan aan als als de radiateur heet is? (wel de airco op off zetten) zo niet thermo-koppel controleren eventueel door verbinden, draait hij dan wel thermo-koppel vervangen, draait hij dan nog niet, dan stroom zetten op de fan, draait hij dan wel de zekeringen controleren en de voorschakel weerstand.

Kijk in je expansievat of er uit het kleine slangetje water spuit, zo niet dan de waterpomp vervangen (kan ook een verstopping zijn!), meestal worden de radiateurslangen dan gelijkmatig warm.

Als de radiateur onder koud blijft of lauw, kan de radiateur verstopt zitten, of de thermostaat zit nog dicht.

Koelsysteem kan je spoelen met "Forte" eventueel herhalen.

Maar is je temperatuur-sensor wel goed!

berendonck 0
badge

16 jaar

Ik heb vanochtend effe gekeken naar het expansievat, zowel koud als met een warme motor draaiend.
De retourslang van het motorblok leek in beide gevallen niets te retourneren.
De ingang in het expansievat van de retourslang van de radiator kan ik niet goed zien, dus ik weet niet of daar wat uitkomt; het lijkt te borrelen, maar dat kan net zo goed de trilling van de draaiende motor zijn.
In andere woorden: ik heb het vermoeden dat er geen circulatie plaatsvindt, in ieder geval niet in het circuit door de motor.

Of komt geeft retourslang van de motor niks terug als de thermostaat naar het radiotor-circuit open staat?
Als dat zo is, dan stond die blijkbaar ook al open toen ik de motor vanmorgen voor het eerst startte; dat is dan toch niet de bedoeling? Dan zou de thermostaat defect zijn.

Mocht het de waterpomp zijn: heeft die pomp misschien een eigen zekering die misschien kapot kan? Ik ga zo effe kijken of ik die zelf kan vinden.


Overigens is de tip om de airco uit te zetten wel op zn plaats: de ventilator ging na het starten aan, en na het uitzetten van de airco ging die direct uit. De fan doet het dus in ieder geval, maar of de sensor goed is weet ik natuurlijk nog niet.

bverstee 0

16 jaar

Over de slangen aan radiator / motor:

Hier zijn 2 foto's van de dikke slangen links van de motor:
[img]http://www.benophetinternet.nl/problemca...[/img]
[img]http://www.benophetinternet.nl/problemca...[/img]

Alleen slang 1 wordt erg warm.
Slang 2 nauwelijks.

Hier een foto van het expansievat:
[img]http://www.benophetinternet.nl/problemca...[/img]
De slang met de rode lijn er doorheen lijkt niets terug te geven.
Wel lijken beide dunne (retour) slangen naar het expansievat erg warm te zijn. Misschien door warme lucht? Of door uitzetten van vloeistof, waardoor er toch een beetje terugkomt?
Er lijkt in ieder geval niets uit te komen met een draaiende motor.

bverstee 0

16 jaar

Haal de plastiek kap even van de motor.

Nu kan je het dunne slangetje even demonteren en kijk of je hem door kunt blazen, tevens het pijpje op het expansievat en het pijpje op het thermostaat huis controleren of die open zijn.

Als dat goed is, is waarschijnlijk je waterpomp defect, los schoepenwiel, deze is trouwens niet elektrisch, maar wordt aangedreven door de multi-riem.

Als je thermostaat open staat blijft je motor kouder in plaats van te heet, ik denk dat hij dicht blijft, omdat de onderste slang niet warm wordt, wat betekent geen circulatie, dus thermostaat defect of radiateur verstopt.

Deze auto heeft 2 koelfans, 1 voor de airco voor de condensor en 1 voor de koeling van de radiateur, deze zit achter de radiateur.

berendonck 0
badge

16 jaar

Ik heb laatst bij een Vectra van 2002 de massakabels vervangen ivm rare waarden van de temp meter.

dus massaprobleem is zeker niet onwaarschijnlijk.

Willem

Willem12089 0
badge

16 jaar

[quote=berendonck]Haal de plastiek kap even van de motor.
...[/quote]
Alvast erg bedankt voor jullie hulp! Helaas ben ik er nog niet uit...

Ik heb de thermostaat laten vervangen bij Opel (148 euro), maar helaas wordt de auto nog steeds veel te snel warm, en dat terwijl ik momenteel heel erg voorzichtig optrek en rijd.
Overigens konden ze me niet met zekerheid zeggen of dit de oorzaak was...

Het enige verschil is dat ik nu duidelijk zie dat bij 90 graden de thermostaat open gaat omdat de temperatuur een tijdlang op 90 graden blijft. Maar als ik bijvoorbeeld 30 km op de snelweg heb gereden en (met het zonnig weer van de afgelopen dagen zeker) de woonwijk in rijd, zie je de temperatuur toch nog verder oplopen richting de 100 graden. Dat is toch veel te warm!

Dus, terug naar de checklist:

1. Thermostaat
Vervangen.

2. Ventilator
"Slaat de koelfan aan als als de radiateur heet is? (wel de airco op off zetten).
Zo niet thermo-koppel controleren eventueel door verbinden, draait hij dan wel thermo-koppel vervangen, draait hij dan nog niet, dan stroom zetten op de fan, draait hij dan wel de zekeringen controleren en de voorschakel weerstand.
Deze auto heeft 2 koelfans, 1 voor de airco voor de condensor en 1 voor de koeling van de radiateur, deze zit achter de radiateur."

Vraag: ik meen me te herinneren dat de koelfan blijft draaien als ik de auto uit zet en die heel warm is.
Dat gebeurt momenteel helemaal niet.

Ik ga vanmiddag nog eens kijken of de koelfan echt wel goed draait als ik de auto na een rit neerzet; dan laat ik m wel draaien en gooi de klep open.

3. Waterpomp
"Kijk in je expansievat of er uit het kleine slangetje water spuit.
Zo niet dan de waterpomp vervangen (kan ook een verstopping zijn!), meestal worden de radiateurslangen dan gelijkmatig warm."

Volgens Opel maakt het expansievat geen deel uit van het circulatieproces van de koelvloeistof, maar dient alleen om het uitzetten van de koelvloeistof op te vangen.

4. Radiator
"Als de radiateur onder koud blijft of lauw, kan de radiateur verstopt zitten, of de thermostaat zit nog dicht.
Koelsysteem kan je spoelen met "Forte" eventueel herhalen."

Forte kan ik als particulier niet krijgen (heb effe gebeld).
Ik kan me ook niet voorstellen dat de ratiator na een paar jaar al dicht zou zitten.

5. Massa
“Ik heb laatst bij een Vectra van 2002 de massakabels vervangen ivm rare waarden van de temp meter. Dus massaprobleem is zeker niet onwaarschijnlijk.”

Vraag: Als er een probleem met de massa is, hoe uit dit zich dan? Zou het kunnen dat de meter simpelweg een te hoge waarde aangeeft?

6. Overige
Van de week had iemand het over een mogelijke defecte koppakking waardoor de koelvloeistof oververhit raakt, misschien komt er zelfs brandstof in het koelvloeistof circuit.
Is dat mogelijk?

Als het laatste zo is, dan zou dat gemeten moeten kunnen worden met een stripje dat in de koelvloeistof gehouden wordt.
Zijn er nog andere manieren om na te gaan of de koppakking vervangen moet worden?

bverstee 0

16 jaar

Als de koppakking lek is verlies je haast zeker koelvloeistof.

Je kan eerst nog je koelvloeistof-temperatuur-sensor vervangen.

berendonck 0
badge

16 jaar

Het lijkt erop dat ik hetzelfde probleem heb.
Bij mij was is de koppakking hierdoor al eraan gegaan. Deze vervangen en is nu heel, maar het probleem blijft.

Wat mij wel opvalt is, dat wanneer de temperatuurmeter richting de 100 graden kruipt, de fan niet aan slaat.
Zet ik dan de motor uit en wacht 2 seconden en start opnieuw, dan geeft de meter ineens tegen de 90 graden aan en blijft heel lang daar ook staan. Hoe ik ook rij.

MarienvdSteeg 0

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vectra of stel zelf een nieuwe vraag.